Diplomasüllyesztő: ezért bukott el, és rántott magával 5 000 embert a diplomamentő program

A nyelvvizsgázók felének nem sikerült a diplomamentés – adta hírül a héten az Index.hu, a Magyar Nemzet információira hivatkozva. A 10 200 résztvevő alig több mint 50%-ának sikerült eddig letennie a C-típusú, vagyis komplex nyelvvizsgát. De mi vár arra az 5 000 emberre, akinek nem sikerült? Elárulom: nem sok jó.

Csodafegyverből hatalmas bukás

„Hatalmas bukásnak tűnik a diplomamentő program, sok hallgató arra kényszerülhet, hogy visszafizessék az államilag finanszírozott nyelvtanfolyamok árát. A betarthatatlan határidők, és a silány kurzusok miatt esélyük sincs végezni.” Ezt nem (csak) mi mondtuk, hanem a program első éve után (2015) írta az Eduline.hu.

Nem alaptalanul. A közpénzzel kitapétázott program már a tervezőasztalon meghalt – csak nem vette észre senki.

Komolytalan szintfelmérő

A diplomamentő program bukásának egyik legfőbb oka, hogy a legtöbb nyelviskola egyáltalán nem, vagy rosszul mérte fel a diákok tudásszintjét.

szintfelmero-diplomamento-program

Ahhoz, hogy valaki 0-ról indulva, középfokú nyelvtudást szerezzen, nagyjából 5-600 órányi tanulásra, gyakorlásra van szüksége. Az Eduline információi szerint az általános gyakorlat az volt, hogy az alapfokú nyelvtudás határát jelentő A2-es szinttel is be lehetett kerülni a programba. (Az eredeti „belépési pont” B1-es szintnél volt, ami szakmailag oké.)

A szintleszállítás viszont azt jelenti, hogy alig 240 óra alatt kellett volna pótolni a hiányzó 3-400 órányi tanulást, ami borítékolhatóan mission impossible.

Akkor mégis miért indítottak el a programban résztvevő nyelviskolák olyan 12-14 fős tanfolyamokat, amelyekről az elindulás pillanatában tudták, hogy sikertelenek lesznek?

Mert mocskosul megérte.

Kinek a zsebében landolt a pénzed?

A HVG szerint a diplomára hajtók után járó állami támogatás 80%-át garantáltan megkapták a programban résztvevő nyelviskolák. Vagyis mindössze a kormányzati apanázs 20%-át kötötték a tanfolyam eredményességéhez.

Ez azt jelenti, hogy a diplomamentő akcióban résztvevő nyelviskolák lényegében semmilyen pénzügyi kockázatot nem vállaltak a tanfolyamokkal, ami botrány.

A HVG információi szerint a támogatott óradíjak 700–1000 forint között mozogtak, vagyis nem sokkal maradnak el a nyelvtanfolyamok piaci átlagáraitól.

Ez pedig meg is látszik az eredményeken. A program eredményességéről, és egyes szolgáltatók etikus viselkedéséről sokat elárul, hogy Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke szerint „egyes képzőknél alig 15 százalékos volt a megfelelési arány”.

Vagyis bizonyos szolgáltatóknál 100-ból mindössze 15 embernek sikerült a támogatott tanfolyamokkal nyelvvizsgát tennie.

Ki fizet a végén?

Felmerül a kérdés: ha a nyelviskolák semmilyen pénzügyi felelősséget nem vállaltak a program sikerességéért, akkor ki fizet a végén?

A válasz egyszerű. A diákok.

Miközben a nyelviskolák a legrosszabb esetben is megkapják az állami támogatás 80%-át, az alacsony színvonalú, esetenként szakmailag minősíthetetlen képzések hiányosságai miatt elbukó hallgatóknak a tanfolyami költség felét vissza kell fizetni. Ez nagyjából 150 000 Ft körüli összeget jelent hallgatónként.

debt-diplomamento-program

750 000 000 Ft-ból vajon mekkora stadiont lehet építeni?

Vagyis, ha az 5 000 diplomamentősnek, december 31.-ig nem sikerül megszereznie a nyelvvizsgát, akkor 150 000 Ft-os átlagos tartozással számolva, 750 millió forintot fog behajtani a diákokon a NAV.

És van egy olyan homályos sejtésem, hogy a pénz nem a nyelvoktatás fejlesztésére, az általános és középiskolai angolórák színvonalának javítására, vagy kutatás-fejlesztésre fog elmenni.

Mindeközben a 2 milliárd forintnyi közpénzzel kitömött szolgáltatók vígan élik világukat.

diplomamento-program-diakok-fizetnek

Mi a diplomamentő akció 5 tanulsága?

1) Az első és legfontosabb az, hogy a „nyelvoktatási rendszer hajótöröttjeinek” dobott állami mentőöv kilyukadt, és a programmal együtt elsüllyedt. Megbukott az a kormányzati stratégia, ami milliárdokat felemésztő tűzoltással igyekezett elfedni a hazai nyelvoktatás válságát.

2) A második tanulság, hogy attól nem lesz eredményesebb a nyelvoktatási rendszer, ha kinyitjuk a pénzcsapokat, és szakmaiatlanul elszórjuk az adófizetők pénzét. Annyira rossz állapotban van a piac, hogy szigorú szakmai követelmények meghatározása, és pénzügyi felelősségvállalás nélkül, egy ilyen jellegű programba kódolva van a bukás.

3) Bűnös felelőtlenség még jobban eladósítani az embereket azáltal, hogy kihasználjuk a félelmüket (diploma elvesztése), és hiú reményeket ébresztünk bennük a lehetőségeiket illetően (240 óra alatt be lehet pótolni 5-600 órányi gyakorlást).

4) A nyelvoktatásban résztvevő intézményeknek, és piaci szereplőknek közösen le kell fektetniük a színvonalas, és eredményes nyelvtanítás/nyelvtanulás legalapvetőbb szakmai sztenderdjeit. Nincsenek illúzióink egy komplex módszertani, és etikai kódex létrejöttének valószínűségéről. De kezdetnek az is megtenné, ha pl. lézerpontos szintfelmérő nélkül, nem lehetne beiratkozni egyetlen nyelviskolában sem.

5) A diplomamentő programba öntött több mint 2 milliárd forintnak lett volna jobb helye. Az eddigi adatok alapján visszajáró 750 milliónak még most is van. A hagyományos nyelvoktatási rendszer zátonyra futott, és koncepciótlan mentőexpedíciók helyett, az egész hajót újra kellene építeni. (Erről itt írtunk bővebben.)

Tavaly januárban azt írtuk, hogydiplomamentő program ide, diplomamentő program oda, a magyar nyelvoktatás rendszerének radikális változásra van szüksége. Felül kell vizsgálnunk az elavult módszereket, és mernünk kell hozzányúlnunk az évtizedes tabukhoz. Újra kell gondolnunk a prioritásokat, és el kell köteleznünk magunkat a teljesítménycentrikus, gyakorlatorientált és beszédközpontú nyelvoktatás mellett. Új alapokra kell helyeznünk a tanárképzést, fejlesztenünk kell az infrastruktúrát és életszerű, a valódi élet, valódi helyzeteire felkészítő oktatási szemléletet kell meghonosítanunk.”

Most sem gondoljuk másképp.

Azóta is így működünk.

És ezért sikerült az elmúlt 3 évben, diplomamentő program nélkül, több mint 2 300 diákot megtanítanunk angolul beszélni.

Ha felháborított/elgondolkodtatott a cikk, vagy van egy barátod, rokonod, ismerősöd, aki részt vett a diplomamentő program valamelyik tanfolyamán, és ő is pórul járt, akkor oszd meg ezt az írást vele (a szöveg alján vannak ehhez gombok). Ha pedig szeretnél hasonló témákról olvasni, akkor lájkold Facebook-oldalunkat, ahol naponta posztolunk érdekes, hasznos, szórakoztató és oktató tartalmakat:

facebook_like_button

Share This