Amikor az oktatási kormányzat 2012-ben először felvetette, hogy le kellene rövidíteni a nyári szünetet, nagy felháborodás-hullám söpört végig az országon. Az akkor még csak papíron létező terv kb. 2 hétig élt, a kormány visszavonult és minden maradt a régiben. Egészen mostanáig. Kedden Czunyiné Bertalan Judit, közoktatásért felelős államtitkár egy interjúban elmondta, hogy fontolgatják a nyári szünet megrövidítését és ezzel párhuzamosan az őszi, téli és tavaszi szünet meghosszabbítását. Most akkor tényleg kinyírják a nyári szünetet? Örüljünk, vagy kezdjünk el záptojásokat gyűjteni egy tüntetésre?
A tanév átrendezését az államtitkár szerint elsősorban az indokolja, hogy a 2,5 hónapos nyári szünet túl nagy terheket ró a családokra. Egy gyerek 10 hetes elhelyezése és az idő értelmes elfoglaltságokkal (pl. nyári táborok, sportolási lehetőség, kulturális programok) való kitöltése nem olcsó mulatság, pláne nagyszülői, rokoni segítség nélkül. De a nyári szünet megkurtítása mellett „csak” pénzügyi érvek szólnak
Ha szétnézünk a világban, akkor azt látjuk, hogy a legtöbb országban vagy gondolkodnak a nyári szünet lerövidítésén, vagy eleve rövidebb a vakáció. Ausztriában 9, Ausztráliában 6,5, Németországban 6 hétig tart a diákoknak a nyár, Angliában pedig napirenden van, hogy a jelenlegi 6 hetes szünetet 6 (!) napra rövidítsék és az iskolák 51 héten át legyenek nyitva.
A 10 hetes magyar vakáció, tehát nemzetközi összehasonlításban magas. Egy magyar gyerek a 37 hetes tanév alatt kicsit több mint 600 órát tanul az iskolában. Európában ennél rövidebb iskolaév csak Izlandon van (36 hét), de ott átlagosan 700-750 órája van a gyerekeknek, míg az Egyesült Államokban ugyanennyi idő alatt 1100 (!) órát tanulnak a diákok.
Oktatási szakemberek egybehangzó állítása szerint a hosszú nyári szünet alatt még nagyobbra nyílik az olló a szegényebb és a gazdagabb gyerekek készségei, tudása között. Egy 2008-as brit tanulmány szerint, amíg a jobb anyagi körülmények között élő gyerekek a nyáron fejlesztő programokon vesznek részt, a hátrányos helyzetű, szegényebb gyerekek nem, így számukra a szünet –nevelési szempontból- „holttér”.
Ráadásul a gyerekek a hat-tíz hetes szünet ideje alatt sokkal nagyobb eséllyel kerülnek bajba, mint tanév közben – egyszerűen azért, mert ilyenkor kevesebb szervezett programban vesznek részt.
„A hosszú nyári szünetet eredetileg azért találták ki, hogy a gyerekek is tudjanak segíteni nyáron a gyümölcsszedésben és más mezőgazdasági munkákban” – mondta Sonia Sodha, a kutatás vezetője. A szakember szerint az ideális az lenne, ha a tanév nyolchetes tanítási időszakokból állna, két szakasz között mindig lenne egy kéthetes szünet, a nyári vakációt pedig egy hónaposra rövidítenék le.
Nem kell elmerülnünk a részletekben ahhoz, hogy kimondjuk: a 10 hetes magyar nyári szünet oktatási, nevelési, társadalmi és versenyképességi szempontból is káros. Növeli a szakadékot szegény és gazdag, városi és vidéki gyerekek között, még jobban leszakítja a hátrányos helyzetűeket, teret enged a felejtésnek és hosszútávon rontja egy ország versenyképességét, teljesítményét. Vállaljuk, hogy népszerűtlenek leszünk ezzel, de a 19. században, érthető gazdasági okok miatt kialakított oktatási rendszer ebben sem felel meg a 21. századi követelményeknek.
Most jogosan megkérdezhetnéd: „egy angol nyelviskola szempontjából nem teljesen lényegtelen, hogy meddig tart a nyári szünet?
Két szempontból sem az.
A Speak! angol nyelviskola nyáron se áll le, mert a tanulás bioritmusa nem igazodik a naptári napokhoz, vagy az évszakokhoz. Sőt, rákapcsolunk. Intenzív tanfolyamokat és egyre több és több csoportot indítunk azért, hogy, aki akar, az nyáron is dolgozzon a jövőjén.
Kinyírják a nyári szünetet? Aligha. De itt az ideje, hogy a magyar oktatási rendszert elkezdjük hozzáigazítani a 21. századi követelményekhez és az élethez. A mi dolgunk az, hogy ebben a változásban partnerek legyünk és bebizonyítsuk: van legalább 1 olyan angol nyelviskola az országban, ahol nyáron sincs megállás.
Kép forrása: Canva-canva.com Szinte minden országban és kultúrában van egy olyan nap az évben, amikor…
Tanárainkkal készített interjúnk mai részében Csáti Jankával beszélgettünk. Janka elmesélte, hogy Hogyan lett a Speak…
Tanárainkkal készített interjúnk mai részében Osztrogonácz-Ábrám Szabinával beszélgettünk. Szabina elmesélte, hogy Miért lett az USA…
Kép forrása: Canva-canva.com Több mint ezer éves hagyománya van annak, hogy az angol nyelvű Írország…
Kép forrása: Canva-canva.com Sokan érzik úgy, hogy nincs igazán lehetőségük élesben gyakorolni az angolul, mert…
Kép forrása: Canva-canva.com A sikeres angol nyelvtanulás kulcsfontosságú része a következetesség, a folytonos gyakorlás. Persze…