Categories: Blog

Mikor lehet valódi mentőöv egy angol nyelvtanfolyam? Gondolatok az állami diplomamentő programról és az elkerülhetetlen változásról

Mikor lehet valódi mentőöv egy angol nyelvtanfolyam? Gondolatok az állami diplomamentő programról és az elkerülhetetlen változásról

Friss sajtóhírek szerint egy évvel meghosszabbítják az ún. diplomamentő programot. Mint ismert, a program célja az, hogy állami segítséggel nyelvvizsgához juttassák azokat a (volt) felsőoktatási hallgatókat, akiknek a „papír” hiányában „ragadt bent” az egyetemeken és főiskolákon a diplomájuk. A program meghosszabbításról szóló első hírek megjelenése óta 1500-zal nőtt az új regisztrálók száma és a februárban induló képzésekre 3284-en adták be a jelentkezésüket. De tényleg ez lenne a megoldás? Vajon a közpénzből finanszírozott diplomamentő program az a „csodafegyver”, amely megoldja a hazai nyelvoktatás összes gondját-baját?  És, ha nem, akkor mikor és kinek lehet valódi mentőöv egy angol nyelvtanfolyam?

A diplomamentő programot koordináló Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójának nyilatkozata szerint márciustól magasabb óraszámú nyelvtanfolyamokat kell bevonniuk a programba. Hogy miért? Mert a programban részt vevők által kitöltött szintfelmérőkből kiderült, hogy a jelentkezők jelentős része még azzal az elvárt alapszintű nyelvtudással sem rendelkezik, amellyel a 240 órás képzést követően sikeres vizsgát tudna tenni.

Ez a mondat nem csak a magyar nyelvoktatási rendszer katasztrofális állapotába nyújt bepillantást, de egy sor más kérdést is felvet. Többek között azt is, hogy a „nyelvtanulás hajótöröttjeinek” dobott újabb állami mentőöv mennyire jelent hatékony és valós segítséget a diákoknak? Mennyire bízhatnak a résztvevők egy olyan program sikerében, amely egy olyan probléma megoldására vállalkozik, amely szemmel láthatóan meghaladja a lehetőségeit?

A probléma gyökerét abban látom, hogy alapvetően fordítva ülünk a lovon. Nem a nyelvoktatás rendszerszintű problémáinak megoldásán gondolkodunk, hanem azon, hogy milyen „tűzoltással” lehet elejét venni a teljes „beégésnek”. Nem a gyenge tanárképzés, a kőkorszaki infrastruktúra, az elavult módszertan és az általános bénultság ellen lépünk fel, hanem pénzt pumpálunk egy nem hatékony rendszer problémáinak elfedésére. A teljes bukást próbáljuk utólag valamiféle vállalható eredménnyé kozmetikázni. Nincs ez így jól.

De nem csak ez a probléma a „felülről” és nem „belülről” vezérelt programokkal. Egy angol nyelvtanfolyam egyszerűen nem lehet sikeres, ha a motiváció nem belülről fakad és nem „jó célra” irányul. Pedig –kövezz meg érte, de ettől még igaz- a nyelvvizsga nem az a típusú cél, ami helyes és folyamatos motivációt ad a nyelvtanuláshoz. A „papír” a tudás megszerzésének csupán egy állomása és a magabiztos, aktív és kommunikációképes nyelvtudás természetes következménye, de nem alkalmas a tanulás 1. sz. hajtóművének szerepére.

Ráadásul egy angol nyelvtanfolyam egyszerűen nem képes elérni a célját, ha a diákok muszájból és indokolatlanul nagy nyomás alatt tanulnak és nem a tudás megszerzése motiválja őket. Márpedig egy olyan program, amely „pénzügyi rövidpórázon” tartja a résztvevőit és „bünteti” a sikertelenséget, több kárt okozhat, mint hasznot.

Diplomamentő program ide, diplomamentő program oda, a magyar nyelvoktatás rendszerének radikális változásra van szüksége. Felül kell vizsgálnunk az elavult módszereket és mernünk kell hozzányúlnunk az évtizedes tabukhoz. Újra kell gondolnunk a prioritásokat és el kell köteleznünk magunkat a teljesítménycentrikus, gyakorlatorientált és beszédközpontú nyelvoktatás mellett. Új alapokra kell helyeznünk a tanárképzést, fejlesztenünk kell az infrastruktúrát és életszerű, a valódi élet, valódi helyzeteire felkészítő oktatási szemléletet kell meghonosítanunk.

A Speak! Nyelviskola az elmúlt másfél évben minden erejével azon dolgozott, hogy bebizonyítsa: meg lehet változtatni a megváltoztathatatlant. Hogy tudatos célkijelöléssel, helyes motivációval, kitartó gyakorlással és folyamatos beszéddel mindenki képes lehet megtanulni angolul. Hogy a „papír” megszerzésének délibábos ígéreténél sokkal hatékonyabban lehet motiválni a diákokat mindennapos sikerélményekkel, világos elvárásokkal és egy cseppnyi szigorral.  És mindezt korrekt feltételekkel, a szükségtelen fenyegetettség érzése nélkül.

Egy angol nyelvtanfolyam csak így, a valódi tudás megszerzésének reális esélyével jelenthet igazi mentőövet a nyelvtanulás hajótöröttjeinek.

A kérdés már csak az: Te mikor kapaszkodsz belénk?

Share

Recent Posts

Az anyák napja amerikai története: így indult az ünnep az USA-ban

Kép forrása: Canva-canva.com Szinte minden országban és kultúrában van egy olyan nap az évben, amikor…

2025. április 29.

Interjú Csáti Jankával, a Speak! Online Angol Nyelviskola tanárával

Tanárainkkal készített interjúnk mai részében Csáti Jankával beszélgettünk. Janka elmesélte, hogy Hogyan lett a Speak…

2025. április 10.

Interjú Osztrogonácz-Ábrám Szabinával, a Speak! Online Angol Nyelviskola tanárával

Tanárainkkal készített interjúnk mai részében Osztrogonácz-Ábrám Szabinával beszélgettünk. Szabina elmesélte, hogy Miért lett az USA…

2025. április 3.

Angol nyelvterületi érdekességek sorozat – Ki volt Szent Patrik, és kik ünneplik a napját?

Kép forrása: Canva-canva.com Több mint ezer éves hagyománya van annak, hogy az angol nyelvű Írország…

2025. március 30.

Hogyan fejleszd az angolodat Budapesten?

Kép forrása: Canva-canva.com Sokan érzik úgy, hogy nincs igazán lehetőségük élesben gyakorolni az angolul, mert…

2025. március 26.

Tavaszi hangulatú filmek, amiktől jobban fogsz beszélni angolul

Kép forrása: Canva-canva.com A sikeres angol nyelvtanulás kulcsfontosságú része a következetesség, a folytonos gyakorlás. Persze…

2025. március 19.