Categories: Blog

Mikor lehet valódi mentőöv egy angol nyelvtanfolyam? Gondolatok az állami diplomamentő programról és az elkerülhetetlen változásról

Mikor lehet valódi mentőöv egy angol nyelvtanfolyam? Gondolatok az állami diplomamentő programról és az elkerülhetetlen változásról

Friss sajtóhírek szerint egy évvel meghosszabbítják az ún. diplomamentő programot. Mint ismert, a program célja az, hogy állami segítséggel nyelvvizsgához juttassák azokat a (volt) felsőoktatási hallgatókat, akiknek a „papír” hiányában „ragadt bent” az egyetemeken és főiskolákon a diplomájuk. A program meghosszabbításról szóló első hírek megjelenése óta 1500-zal nőtt az új regisztrálók száma és a februárban induló képzésekre 3284-en adták be a jelentkezésüket. De tényleg ez lenne a megoldás? Vajon a közpénzből finanszírozott diplomamentő program az a „csodafegyver”, amely megoldja a hazai nyelvoktatás összes gondját-baját?  És, ha nem, akkor mikor és kinek lehet valódi mentőöv egy angol nyelvtanfolyam?

A diplomamentő programot koordináló Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójának nyilatkozata szerint márciustól magasabb óraszámú nyelvtanfolyamokat kell bevonniuk a programba. Hogy miért? Mert a programban részt vevők által kitöltött szintfelmérőkből kiderült, hogy a jelentkezők jelentős része még azzal az elvárt alapszintű nyelvtudással sem rendelkezik, amellyel a 240 órás képzést követően sikeres vizsgát tudna tenni.

Ez a mondat nem csak a magyar nyelvoktatási rendszer katasztrofális állapotába nyújt bepillantást, de egy sor más kérdést is felvet. Többek között azt is, hogy a „nyelvtanulás hajótöröttjeinek” dobott újabb állami mentőöv mennyire jelent hatékony és valós segítséget a diákoknak? Mennyire bízhatnak a résztvevők egy olyan program sikerében, amely egy olyan probléma megoldására vállalkozik, amely szemmel láthatóan meghaladja a lehetőségeit?

A probléma gyökerét abban látom, hogy alapvetően fordítva ülünk a lovon. Nem a nyelvoktatás rendszerszintű problémáinak megoldásán gondolkodunk, hanem azon, hogy milyen „tűzoltással” lehet elejét venni a teljes „beégésnek”. Nem a gyenge tanárképzés, a kőkorszaki infrastruktúra, az elavult módszertan és az általános bénultság ellen lépünk fel, hanem pénzt pumpálunk egy nem hatékony rendszer problémáinak elfedésére. A teljes bukást próbáljuk utólag valamiféle vállalható eredménnyé kozmetikázni. Nincs ez így jól.

De nem csak ez a probléma a „felülről” és nem „belülről” vezérelt programokkal. Egy angol nyelvtanfolyam egyszerűen nem lehet sikeres, ha a motiváció nem belülről fakad és nem „jó célra” irányul. Pedig –kövezz meg érte, de ettől még igaz- a nyelvvizsga nem az a típusú cél, ami helyes és folyamatos motivációt ad a nyelvtanuláshoz. A „papír” a tudás megszerzésének csupán egy állomása és a magabiztos, aktív és kommunikációképes nyelvtudás természetes következménye, de nem alkalmas a tanulás 1. sz. hajtóművének szerepére.

Ráadásul egy angol nyelvtanfolyam egyszerűen nem képes elérni a célját, ha a diákok muszájból és indokolatlanul nagy nyomás alatt tanulnak és nem a tudás megszerzése motiválja őket. Márpedig egy olyan program, amely „pénzügyi rövidpórázon” tartja a résztvevőit és „bünteti” a sikertelenséget, több kárt okozhat, mint hasznot.

Diplomamentő program ide, diplomamentő program oda, a magyar nyelvoktatás rendszerének radikális változásra van szüksége. Felül kell vizsgálnunk az elavult módszereket és mernünk kell hozzányúlnunk az évtizedes tabukhoz. Újra kell gondolnunk a prioritásokat és el kell köteleznünk magunkat a teljesítménycentrikus, gyakorlatorientált és beszédközpontú nyelvoktatás mellett. Új alapokra kell helyeznünk a tanárképzést, fejlesztenünk kell az infrastruktúrát és életszerű, a valódi élet, valódi helyzeteire felkészítő oktatási szemléletet kell meghonosítanunk.

A Speak! Nyelviskola az elmúlt másfél évben minden erejével azon dolgozott, hogy bebizonyítsa: meg lehet változtatni a megváltoztathatatlant. Hogy tudatos célkijelöléssel, helyes motivációval, kitartó gyakorlással és folyamatos beszéddel mindenki képes lehet megtanulni angolul. Hogy a „papír” megszerzésének délibábos ígéreténél sokkal hatékonyabban lehet motiválni a diákokat mindennapos sikerélményekkel, világos elvárásokkal és egy cseppnyi szigorral.  És mindezt korrekt feltételekkel, a szükségtelen fenyegetettség érzése nélkül.

Egy angol nyelvtanfolyam csak így, a valódi tudás megszerzésének reális esélyével jelenthet igazi mentőövet a nyelvtanulás hajótöröttjeinek.

A kérdés már csak az: Te mikor kapaszkodsz belénk?

Share

Recent Posts

FÉLELEM

Félsz a pókoktól, kutyáktól vagy az angoltól? 😱🐶🇬🇧 Nem vagy egyedül! A gyakorlás segít csökkenteni…

2025. december 15.

Hogyan változik meg egy 30 év feletti ember karriere, ha megtanul angolul beszélni?

Kép forrása: Canva-canva.com Karrier-szempontból az angol megtanulása 30 felett általában nem csak “jobb állást”, hanem…

2025. december 12.

GOT

Péter megmutatja, hogyan kell mondani, hogy "tegnap kaptam". 🗣️✨ A helyes kifejezés a "I got",…

2025. december 10.

TO

🎤 Tudtad, hogy az angol egyszerűbb, mint gondolnád? Sokan küzdenek az alapmondatokkal, mint például „I…

2025. december 8.

BUS

Tanulj meg helyesen kiejteni, és tedd magabiztosabbá az angoltudásodat! 💪 Ha a kiejtésed még nem…

2025. december 6.

Hogyan változik meg egy felnőtt ember élete, ha megtanul angolul beszélni?

Kép forrása: Canva-canva.com Ha egy felnőtt ember megtanul angolul beszélni, az tipikusan nem egyetlen nagy…

2025. december 3.