Categories: Blog

Mikor lehet valódi mentőöv egy angol nyelvtanfolyam? Gondolatok az állami diplomamentő programról és az elkerülhetetlen változásról

Mikor lehet valódi mentőöv egy angol nyelvtanfolyam? Gondolatok az állami diplomamentő programról és az elkerülhetetlen változásról

Friss sajtóhírek szerint egy évvel meghosszabbítják az ún. diplomamentő programot. Mint ismert, a program célja az, hogy állami segítséggel nyelvvizsgához juttassák azokat a (volt) felsőoktatási hallgatókat, akiknek a „papír” hiányában „ragadt bent” az egyetemeken és főiskolákon a diplomájuk. A program meghosszabbításról szóló első hírek megjelenése óta 1500-zal nőtt az új regisztrálók száma és a februárban induló képzésekre 3284-en adták be a jelentkezésüket. De tényleg ez lenne a megoldás? Vajon a közpénzből finanszírozott diplomamentő program az a „csodafegyver”, amely megoldja a hazai nyelvoktatás összes gondját-baját?  És, ha nem, akkor mikor és kinek lehet valódi mentőöv egy angol nyelvtanfolyam?

A diplomamentő programot koordináló Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójának nyilatkozata szerint márciustól magasabb óraszámú nyelvtanfolyamokat kell bevonniuk a programba. Hogy miért? Mert a programban részt vevők által kitöltött szintfelmérőkből kiderült, hogy a jelentkezők jelentős része még azzal az elvárt alapszintű nyelvtudással sem rendelkezik, amellyel a 240 órás képzést követően sikeres vizsgát tudna tenni.

Ez a mondat nem csak a magyar nyelvoktatási rendszer katasztrofális állapotába nyújt bepillantást, de egy sor más kérdést is felvet. Többek között azt is, hogy a „nyelvtanulás hajótöröttjeinek” dobott újabb állami mentőöv mennyire jelent hatékony és valós segítséget a diákoknak? Mennyire bízhatnak a résztvevők egy olyan program sikerében, amely egy olyan probléma megoldására vállalkozik, amely szemmel láthatóan meghaladja a lehetőségeit?

A probléma gyökerét abban látom, hogy alapvetően fordítva ülünk a lovon. Nem a nyelvoktatás rendszerszintű problémáinak megoldásán gondolkodunk, hanem azon, hogy milyen „tűzoltással” lehet elejét venni a teljes „beégésnek”. Nem a gyenge tanárképzés, a kőkorszaki infrastruktúra, az elavult módszertan és az általános bénultság ellen lépünk fel, hanem pénzt pumpálunk egy nem hatékony rendszer problémáinak elfedésére. A teljes bukást próbáljuk utólag valamiféle vállalható eredménnyé kozmetikázni. Nincs ez így jól.

De nem csak ez a probléma a „felülről” és nem „belülről” vezérelt programokkal. Egy angol nyelvtanfolyam egyszerűen nem lehet sikeres, ha a motiváció nem belülről fakad és nem „jó célra” irányul. Pedig –kövezz meg érte, de ettől még igaz- a nyelvvizsga nem az a típusú cél, ami helyes és folyamatos motivációt ad a nyelvtanuláshoz. A „papír” a tudás megszerzésének csupán egy állomása és a magabiztos, aktív és kommunikációképes nyelvtudás természetes következménye, de nem alkalmas a tanulás 1. sz. hajtóművének szerepére.

Ráadásul egy angol nyelvtanfolyam egyszerűen nem képes elérni a célját, ha a diákok muszájból és indokolatlanul nagy nyomás alatt tanulnak és nem a tudás megszerzése motiválja őket. Márpedig egy olyan program, amely „pénzügyi rövidpórázon” tartja a résztvevőit és „bünteti” a sikertelenséget, több kárt okozhat, mint hasznot.

Diplomamentő program ide, diplomamentő program oda, a magyar nyelvoktatás rendszerének radikális változásra van szüksége. Felül kell vizsgálnunk az elavult módszereket és mernünk kell hozzányúlnunk az évtizedes tabukhoz. Újra kell gondolnunk a prioritásokat és el kell köteleznünk magunkat a teljesítménycentrikus, gyakorlatorientált és beszédközpontú nyelvoktatás mellett. Új alapokra kell helyeznünk a tanárképzést, fejlesztenünk kell az infrastruktúrát és életszerű, a valódi élet, valódi helyzeteire felkészítő oktatási szemléletet kell meghonosítanunk.

A Speak! Nyelviskola az elmúlt másfél évben minden erejével azon dolgozott, hogy bebizonyítsa: meg lehet változtatni a megváltoztathatatlant. Hogy tudatos célkijelöléssel, helyes motivációval, kitartó gyakorlással és folyamatos beszéddel mindenki képes lehet megtanulni angolul. Hogy a „papír” megszerzésének délibábos ígéreténél sokkal hatékonyabban lehet motiválni a diákokat mindennapos sikerélményekkel, világos elvárásokkal és egy cseppnyi szigorral.  És mindezt korrekt feltételekkel, a szükségtelen fenyegetettség érzése nélkül.

Egy angol nyelvtanfolyam csak így, a valódi tudás megszerzésének reális esélyével jelenthet igazi mentőövet a nyelvtanulás hajótöröttjeinek.

A kérdés már csak az: Te mikor kapaszkodsz belénk?

Share

Recent Posts

GET 2.

Sokan nem tudják, hogy az "get" nemcsak „kapni” jelent, hanem azt is, hogy valamivé válni.…

2025. augusztus 30.

PASSZÍV

Te tudtad, hogy alakult ki a passzív?🤔 https://youtube.com/shorts/UJV-yBf5JgA Az elmélet és az alkalmazás közötti szakadékot…

2025. augusztus 28.

Utazási tanácsok angol nyelvterületi országokhoz – negyedik rész: 10 hasznos tipp, ha Kanadába utazol nyáron

Kép forrása: Canva-canva.-com Kanada egy hatalmas, sokszínű ország, amely egyszerre kínál modern városi élményeket és…

2025. augusztus 21.

ROLL IN

Sokan csak az arrive szót használják, pedig van rá menőbb, lazább kifejezés is: roll in.…

2025. augusztus 19.

ÖSSZETETT SZAVAK 3.

Tanulj angolul játékosan! 🐝🌙 Ebben a videóban megmutatom, hogyan lesz két külön szóból egy új…

2025. augusztus 16.

TAKE OFF

Sok angol szó többféleképpen is használható – ma a "take off" 3 jelentését mutatom meg…

2025. augusztus 14.