Vélemény

A hagyományos angol nyelvtanfolyam ideje lejárt: új sheriff van a városban

A hagyományos angol nyelvtanfolyam ideje lejárt: új sheriff van a városban

A hagyományos angol nyelvtanfolyam ideje lejárt. Láttuk mire volt képes és milyen „eredményeket” ért el. Láttuk hogyan, milyen módszerekkel és mennyire „hatékonyan” tanított. Láttuk, és a te érdekedben is azt mondjuk: köszönjük szépen, elég volt. Itt az ideje, hogy új alapokra helyezzük a nyelvtanítás-nyelvtanulás rendszerét. Eljött az a pillanat, amikor már nincs hova hátrálnunk, mert nincs még 20 „elpazarolható” évünk. Kifogások helyett megoldásokat, kudarcok helyett eredményeket akarunk. A hagyományos angol nyelvtanfolyam ideje lejárt: új sheriff van a városban.

Ahhoz, hogy ez az ország ne legyen többé a „10 millió néma magyar” országa, el kell engednünk a hagyományos módszereket és ki kell próbálnunk valami mást. De mi lehet ez a más? És hol keressük? Min kell változtatnunk ahhoz, hogy egy angol nyelvtanfolyam ne kudarcgyár, hanem valódi sikertörténet legyen?

A jó hír az, hogy nem a sötétben tapogatózunk. Tudjuk, ismerjük a magyar nyelvoktatás rendszerének Achilles-pontjait. Az elavult tanárképzést, a rossz tanítási-módszertani nézőpontokat, a hamis „papír-kultusz” romboló hatásait, a hiányos, középkori infrastruktúrát és a teljesítményellenes tanulási kultúrát. Ha pedig be tudjuk azonosítani azokat a tényezőket, amelyek egy jól működő rendszer útjában álltak, meg is tudjuk változtatni, felül is tudjuk írni azokat.

  1. Új alapokra helyezhetjük a tanárképzést

Az egyik legnagyobb kihívás az, hogy meg kell változtatnunk az elmúlt 20-25 évben kialakult és gyökeret eresztett tanár-szerepfelfogásokat. A letanítás és a kioktatás helyett, a megtanítás és a bevonás szempontjait kell a nyelvoktatás és az angol nyelvtanfolyam középpontjába állítanunk. Le kell számolnunk azzal a mítosszal, hogy a tanár a tanítás főszereplője. Óriási tévedés: a diákok a tanulási folyamat főszereplői és éppen ezért nem szabad megengednünk, hogy a nyelvoktatás ne róluk, rólatok szóljon. Ehhez szemléletváltást kell végrehajtanunk, amelynek az első lépése az, hogy ebben az új szellemben képezzük a jövő nyelvtanárait.

  1. Megváltoztathatjuk a rossz tanítási-módszertani nézőpontokat és felülírhatjuk a teljesítményellenes tanulási kultúrát

Ez a második pont szorosan összefügg az elsővel. Azt, amit a tanárképzésben elkezdünk, át kell tudnunk ültetni a gyakorlatba. Le kell szögeznünk néhány alapvető új szabályt:

  • A tanár nem szerepel, hanem oktat, odafigyel, kérdez és bevon.
  • Könyvből még senki nem tanult meg angolul kommunikálni. Folyamatos beszédre, kitartó gyakorlásra, a valódi élet valódi helyzeteire felkészítő órákra van szükség és nem elméleti magyarázatokra, vagy tesztek töltögetésére.
  • A tanítás mellett legalább akkora jelentősége van a helyes, belső motiváció magas szintű fenntartásának és a jó légkörnek. Ehhez a tanárok részéről odafigyelésre, türelemre, törődésre, támogatásra és csapatépítésére van szükség. A diákoknak pedig folyamatos belső, „lelki munkára” és némi közösségi szellemre.
  • A törődés fontos, de egy cseppnyi szigorúság nélkül nem várhatunk el jó teljesítményt. Szükség van a közösen lefektetett és mindenki által elfogadott szabályok betartására, számonkérésre és a normasértések elutasítására.
  • A teljesítmény tiszteljük, a kifogásokat meg akasszuk szögre. Ha azt akarjuk, hogy egy angol nyelvtanfolyam sikeres és eredményes legyen, nem fogadhatunk el üres kifogásokat és kibúvókat. Felnőttek vagyunk, viselkedjünk is úgy. Minden diák vállalja a felelősséget a saját tanulmányaiért, ahogy minden angol nyelviskola és angoltanár vállalja a felelősséget a tanítás minőségéért.
  • Teremtsünk jó feltételeket a nyelvtanuláshoz. Fontos, hogy a diákok nyugodt, igényes és 21. századi környezetben, csak a célra fókuszálva tanulhassanak. Ehhez a szolgáltatóknak meg kell hozni a szükséges anyagi áldozatokat.
  1. Lerombolhatjuk a „papír” bálványát

A nyelvvizsga nem cél, csupán egy állomás a magabiztos nyelvtudás felé vezető úton. Nem a fontosságát vonjuk kétségbe, csupán azt mondjuk, hogy a papír megszerzése nem helyes és nem elégséges motiváció a nyelvtudáshoz. Ha valaki csak a nyelvvizsga ilyen-olyan okból történő megszerzése miatt tanul angolul, akkor a tanulási folyamat végén nem nyelvtudást, hanem „nyelvvizsgázni tudást” találunk majd. Ez pedig messze van attól, amit el szeretnénk érni.

A hagyományos angol nyelvtanfolyam ideje lejárt és új seriff van a városban. Ez az új seriff pedig nem más, mint a Speak! által képviselt beszédközpontú angol nyelvtanfolyam. Ez az az angol nyelvtanfolyam, amely kijavítja a nyelvoktatási rendszer eddigi hibáit és megtanítja angolul írni, beszélni, olvasni, gondolkodni és érezni a diákjait. Ez az angol nyelvtanfolyam mind a tanárképzésben, mind a teljesítménycentrikus és beszédközpontú oktatási szemléletben élen jár a változásban és mindezt jó feltételek között, helyes célok érdekében csináljuk.

Nem fordulunk vissza a változás útján, mert nincs miért és nincs hová visszafordulnunk. Elkezdtünk valamit és be is akarjuk fejezni. Mert meggyőződésünk, hogy a beszédközpontú angol nyelvtanfolyam jelenti a megoldást a nyelvoktatás problémáira. És tudjuk, hogy ezzel a módszerrel meg tudjuk változtatni a diákjaink életét.

Share

Recent Posts

5 fantasztikus olvasmány angol nyelvű filmváltozata, ami tanuláshoz is tökéletes

Minden egyes pillanat, amit angoltanulással töltesz, értékes! Még akkor is, ha most csak annyi fér…

2024. április 17.

Az „at” fajtái az angol nyelvben [PéldáulPéterrel]

Péter (a Speak! Nyelviskola egyik alapítója és jelenleg szakmai vezetője) folytatja az elöljáró szavak kivesézését.…

2024. április 5.

Mi az amerikai álom?

Az amerikai álom az a hit, hogy bárki, függetlenül attól, hogy hol született, vagy milyen…

2024. április 5.

Érdekességek a brit történelemről Ötórai tea: Az Angol Kultúra Ikonikus Pillanata

A brit történelem nagyon gazdag. Sorozatunk ezen részében a Ötórai teáról, az angol kultúra ikonikus…

2024. április 1.

Angol idiómák és eredetük: Néhány népszerű angol idióma, jelentésük és a mögöttük álló történetek: 5. rész

Az idiómák olyan kifejezések vagy mondatok, amelyek jelentése túlmutat az őket alkotó egyes szavakon. Ebből…

2024. március 14.

Látogatás és interjú a CONTUM Kft. tulajdonosaival, ahol a Speak! tartja az angolórákat a munkatársaknak

A Contum Kft. munkatársai a Speak! angol nyelviskolában tanulnak angolul. Őket látogattuk meg és készítettünk…

2024. március 12.