Kép forrása: canva – canva.com
Hamarosan beköszönt minden gyermek „rémálma”, véget ér a vakáció, újra eljön szeptember eleje, vagyis elkezdődik az iskola. Minden hétköznap korán kell kelni, cipelni a nehéz iskolatáskát, ráadásul egyre szorosabbra kell összehúzni a csípős reggeli hidegben a kabátot, amíg botorkálunk kedvetlenül a suli felé. Merthogy a legtöbb gyerek nem szívesen ül vissza az iskolapadba annak ellenére sem, hogy újra találkozhat a rég nem látott osztálytársaival, barátaival. Ennek az oka pedig az, hogy fáradt pedagógusok „tankönyv ízű” óráinak meghallgatása után minden délután órákig kell még magolni a feladott leckét – persze tisztelet a nem is oly kisszámú kivételnek. Vajon más országokban, például az angol nyelvűekben is ez a helyzet?
Sok külföldre szakadt hazánkfia telepedett le Angliában a családjával együtt. Ha összehasonlítjuk az ottani iskolarendszert a miénkkel, akkor több különbséget fellelhetünk. Hogy ezek miatt jobb vagy rosszabb Angliában iskolásnak lenni, azt nehéz eldönteni, erősen megoszlanak a vélemények. Ha azonban szeretnénk utánanézni, hogy mik ezek az eltérések, akkor érdemes az angol nyelvű oldalakon keresgélnünk. Ehhez persze nem árt, ha ismerjük a nyelvet. Ha nem elég jó az angolunk, akkor szükséges fejlesztenünk. Addig pedig nagyvonalakban nézzük, hogy miben más az angol iskolarendszer a Magyarországon megszokotthoz képest.
A legszembetűnőbb különbség, hogy a kicsik már egészen fiatalon, akár négy évesen iskolába kell, hogy menjenek. Ennek feltétele, hogy a szeptember eleji iskolakezdésig a gyermek töltse be a negyedik életévét, ellenkező esetben a következő tanévben kell jelentkezni a tanintézményeknél. Persze a korai kezdés nem jelenti azt, hogy amíg a magyar gyermek a középsős mókuscsoportban gyurmázik, meg krumplinyomdázik, addig az angol fiatal a deriválást tanulja. A szigetországban is sokat játszanak, sokat mozognak a kicsik, természetesen nem kell az iskolapadban ülni nyolctól-négyig. A különbség azonban a magyar ovikhoz képest az, hogy ezekben a Pre-School intézményekben már négy-hat évesen elkezdenek ismerkedni a gyermekek a szorzótáblával, illetve a betűkkel, olvasással. Amíg nálunk ez a hétéveseknek egy megterhelő, aránylag gyorsan lezajló egyéves folyamatot jelent elsősként, addig az angolok ezt kicsit lassabban, játékosabb formában oldják meg. Az előkészítő letelte után az öt-hat évesek valóban elkezdik a tanulást az úgynevezett Primary School keretein belül, amely a gyakorlatban a magyar általános iskolának felel meg. A hely viszont nem változik, a legtöbb esetben a gyerekek a már jól megszokott helyszínen tanulhatják meg az alapokat. Az angol iskola és tanítás legnagyobb fegyvere, hogy a kicsiket az önálló gondolkodásra, a pozitív szellemiségre nevelik. Nincs önbecsülés-csorbítás, nincs lekezelés, nem hangozhatnak el az általunk sajnos jól ismert „buta vagy fiam” és „belőled nem lesz semmi” frázisok. Úgy állnak hozzá, hogy mindenkinek meg kell találnia a helyét az életben és természetesen a munka világában is. Ehhez pedig minden feltétel adott: az iskolák általában jól felszereltek, a gyerekek hírből sem ismerhetik a krétapor szagát, a legtöbb tanterem interaktív táblával van ellátva. Nem hiányozhat a könyvtár, az előadóterem, a számítógépterem, a videós szoba, az iskolai büfék magas színvonaláról nem is beszélve.
A kicsik könnyebben tanulhatnak, ha minden körülmény adott ehhez. Igen ám, de ezeket fenn is kell tartani, ráadásul biztosan sok apró-cseprő dolgot kér az intézmény, ha oda járatom a gyerekemet. Nos, a helyzet az, hogy egyáltalán nem. Minden felszerelést a fenntartó áll, legyen az az önkormányzat, egy alapítvány, vagy akár az egyház. A magániskolákat leszámítva, ahol valóban megkérik az oktatás árát, minden költségtől mentesíteni próbálják a szülőket. Ráadásul ez majdnem szó szerint értendő! Nem kell tisztasági csomag a gyereknek, nem kell méregdrága, soha, vagy csak alig használt felszereléseket vásárolnunk az iskolakezdésre, de még csak a füzetet vagy a tankönyvet sem kell önerőből kifizetnünk. Ez azért is jó, mert nem kell minden eszközt naponta cipelniük a gyerekeknek az iskola és az otthonuk között. A felszerelést tehát mind az iskola állja, a szülőnek csak két feladata és kiadása van. Az egyik, hogy biztosítsa, hogy a gyermek a testnevelésre mindig vigyen magával tiszta, a tanórára megfelelő ruházatot, valamint meg kell vásárolnia a kötelező iskolai egyenruhát és köpenyt. Utóbbinál álljunk meg egy szóra. Nálunk jó pár éve eltörölték ezeknek a használatát, mondván visszaveti a gyermek személyiségének kialakulását, elavult eszköz, nincs rá szükség. Az angolok viszont úgy gondolkodnak, hogy a személyiség kialakulása számtalan más tényezőtől sokkal jobban függ, mint attól, hogy a fiatal szabadon eldönthesse, hogy iskolába menet kék vagy zöld, kockás vagy csíkos, esetleg fodros vagy csipkés ruhát vesz-e föl. Viszont az egyenruha erősíti bennünk a csapatba, az egy helyre tartozás érzését, az egymásért való kiállást, ráadásul eltünteti a különböző társadalmi rétegek közötti különbségeket is, ezáltal egyenlőbbé válhatnak a gyerekek egymás szemében. Ilyen megfontolásból pedig nem is olyan rossz ötlet.
A Primary School tizenegy-tizenkét éves korban ér véget, amit a Secondary School követ, amelyet GCSE (General Certificate of Secondary Education) vizsgával zárnak a diákok. Ez Magyarországon az alapfokú érettségivel lehet nagyjából egy szinten. Ezután következik a Sixth Form College, amely vagy szakmát ad a fiatalok kezébe, vagy felkészíti őket az egyetemi tanulmányaikra. Utóbbi esetben A-level (Advanced Level) vizsgát tesznek, amely az emelt szintű érettségivel egyenértékű. A diákok Angliában 18 éves korukig tankötelezettek, bármennyire is szeretnek suliba járni, gyaníthatóan ők is azt nézik meg először az új tanév kezdetén, hogy mikor kezdődik a következő iskolaszünet. A nálunk megszokott őszi, téli és tavaszi szünet a szigetországban is ki van adva, ott azonban ezek néhány nappal tovább tartanak, és nem csak ezek a hosszabb leállások az intézményekben. Az évet ők ugyanis általában hat részre osztják, és nagyjából másfél havonta néhány nap pihenőt engedélyeznek a nebulóknak. Így a körülbelül kéthetes, nálunk is megszokott, nagy szünetek mellett februárban a síszezonra is hagynak néhány napot, míg május-június fordulóján is adnak a diákoknak szusszanásnyi időt felkészülni a nagy hajrára. Emiatt viszont a suli csak július második felében ér véget, vagyis a nagy nyári vakáció jó egy hónappal rövidebb, mint nálunk. Mindenki döntse el maga, hogy melyik a jobb megoldás.
Az angol iskolarendszerre való kitekintésünkkel igyekeztünk a pozitív oldalát megfogni a témának, ha azonban szeretnél ennél is bővebb információkat megtudni, akkor érdemes az angol nyelvű oldalakon keresgélni. Ha nehezen megy az angol, akkor előtte keresd fel a Speak! Nyelviskolát, ahol jelentkezhetsz többféle online angol képzésre. Első lépésként pedig töltsd ki az ingyenes online angol szintfelmérőt!
Gyúrós István
ATP Szövegírás, alapító
Hear vs listen⁉️Sokan keverik, de nem ugyanaz! Nézd meg ezeket az egyszerű példákat, hogy megértsd…
Kép forrása: Canva-canva.-com Amikor utazom, mindig ott motoszkál bennem a kíváncsiság: vajon milyen lehet egy…
Mi a különbség a hard, hardly, és hard (keményen) között? 🤔 Példákkal mutatom, hogy könnyen…
Arrive in vagy arrive at? Nagyon nem mindegy‼️ Az arrive in-t városoknál, országoknál használjuk. Az…