Esettanulmányok

[Nagy Nyelvtanulási Felmérés] Elégedetlenek vagyunk és félünk

Megvannak a Nagy Nyelvtanulási Felmérés 2017 végleges (és sokkoló) eredményei

A többség hosszú évek óta tanul angolul, mégsem mer megszólalni és elégedetlen a nyelvtudásával – ez derül ki a Speak! Nyelviskola által, 1162 résztvevő megkérdezésével végzett kutatásból.

A magyarok nyelvtudásáról, nyelvtanulási szokásairól ritkán készül átfogó kutatás. A témáról leginkább külföldi kutatók és kutatóintézetek (pl. Education First, Jakub Marian), vagy nemzetközi szervezetek (OECD, Világgazdasági fórum, Európai Unió / Eurostat) vizsgálataiból kapunk friss statisztikai adatokat.

Ezek az önbevalláson alapuló felmérések ráadásul szinte kizárólag a nyelvtudás szintjére, a tanult nyelvek számára, és az elért eredményekre kérdeznek rá, miközben elhanyagolják a nyelvtanulás „szubjektív” oldalát.

Meggyőződésünk, hogy ez kevés a tisztánlátáshoz egy olyan pillanatban, amikor a magyar nyelvoktatási rendszer komoly kihívásokkal (kb. 50 000, nyelvvizsga hiányában kiadatlan diploma, 2020-tól életbe lépő nyelvvizsga rendelet stb.), rendszerszintű problémákkal küzd.

Nagy Nyelvtanulási Felmérés 2017: egy „állampolgári akció”, hogy végre tisztán lássunk

A társadalomért felelősséget vállalni akaró vállalkozásként, a Speak! Nyelviskola célja, hogy a kutatással valós idejű és rendszeres visszajelzést kapjon a közvélemény, és az összes érintett (nyelvtanulók, szakmai szervezetek, oktatási kormányzat, piaci szereplők) a magyarok nyelvtanulási szokásairól, nyelvi felkészültségéről.

A felmérést ezért minden évben meg fogjuk ismételni, hogy ne csak pillanatfelvételeket lássunk, hanem nagyobb időegységet átfogó, teljes képet kapjunk a magyarországi nyelvtanulás helyzetéről.

A kérdőívben 17 kérdést tettünk fel, amiben a résztvevőket a nyelvtanulási szokásaikról, az angoltanulásban elért eredményeikről, és motivációjukról kérdeztük.

De nem csak számokra és tényekre, hanem a történetekre és személyes sorsokra is kíváncsiak voltunk.

Arra, hogy a válaszadók hogyan érzik magukat a bőrükben, amikor angolul beszélnek, mi motiválja őket a tanulásra, hogyan viszonyulnak a nyelvtanuláshoz, és mitől remélnek megoldást.

A végeredmény minket is meglepett.

Ilyen a tipikus válaszadó

A Nagy Nyelvtanulási Felmérést kitöltők:

✔ 51%-a 26-45 év közötti;

✔ több mint 2/3-a nő;

✔ 68%-uk Budapesten él;

✔ 10-ből 3 kitöltőnek főiskolai (BA) diplomája van, és minden negyedik válaszadó egyetemi (MA) végzettséggel rendelkezik.

Hány évet töltünk angoltanulással?

Az összes megkérdezett 93%-a tanult már hosszabb rövidebb ideig angolul, a teljesen kezdők aránya a 7%-ot sem érte el.

A legnagyobb csoportot az 5-10 évnyi tanulást maguk mögött tudó nyelvtanulók alkotják (25%). 

A dobogó második fokára a 3-5 éves tanulási tapasztalattal bírók állhattak fel (23%).

A harmadik legnagyobb csoportot viszont azok a nyelvtanulók képezik, akik már több mint 10 évet beletettek az angoltanulásba (21%).

Így tanul a magyar angolul

Arra a kérdésre, hogy „milyen formában tanultál korábban angolul?” a megkérdezettek több mint fele (58%) említette az általános és középiskolai angolórákat, ami nem meglepő, hiszen legkésőbb 4. osztálytól kötelező az idegen-nyelv tanulás a közoktatásban.

Az már sokkal érdekesebb adat, hogy a válaszadók 50,26%-a járt már csoportos nyelvtanfolyamra valamilyen nyelviskolában, és 10-ből 4 diák vett órákat magántanártól.

Érezhetően növekszik az online nyelvtanulási formák iránti érdeklődés is, hiszen a megkérdezettek 26%-ának már van élménye online alkalmazásokról, vagy netes kurzusokról.

Meglepően sokan választják a nyelvtanulás autodidakta formáit (33%), viszont a főiskolai, egyetemi (11%), és a külföldi, anyanyelvi környezetben való angoltanulás (9%) már jóval kevesebb ember élménye.

A többség jelenleg is tanul angolul, a megkérdezettek 44%-a viszont most nem foglalkozik a nyelvtanulással.

Elégedetlenek vagyunk a nyelvtudásunkkal

A válaszadók több mint 2/3-ának nincs középfokú nyelvvizsgája (69%), és csak 100-ból 6 megkérdezett számolt be felsőfokú nyelvvizsgáról.

Beszédes szám, hogy a nyelvtudásukkal elégedett emberek aránya nem éri el a 10%-ot.

10-ből közel 8 válaszadó egyáltalán nem elégedett az angoljával, 14% pedig saját bevallása szerint kevesebbet tud, mint amit „papíron tudnia kellene”.

Kézzel-lábbal kommunikálunk

Arra a kérdésre, hogy mire érzi elégnek a jelenlegi angoltudását, a legtöbb ember (32,5%) azt válaszolta, hogy ha nagyon muszáj, kézzel-lábbal útba tud igazítani egy turistát, sok mindent ért, de szóban és írásban is csak lassan tudja szavakba önteni a gondolatait.

A második legnépesebb tábort (26%) azok alkotják, akik saját bevallásuk szerint viszonylag gyorsan olvasnak és írnak, viszont nehezen értik hallás után a szövegeket, és bizonytalannak ítélik meg a beszédüket.

A válaszadók 17%-a ugyan el tud olvasni egyszerűbb szövegeket, de egyáltalán nem tud, vagy mer megszólalni angolul, 100-ból 5 ember pedig egy szót sem ért abból, amit hall, olvas vagy mások mondanak neki.

Mindössze 3% nyilatkozott úgy, hogy szinte mindent ért, amit angolul hall, olvas, és szinte bármit el tudna mondani bárkinek.

Nem merjük használni, pedig (sokat) kellene

A többség havonta 1-2 alkalommal használja az angolt (24,27%), de a heti rendszerességgel (21,86%), és a napi szinten (21,17%) angolul beszélők számaránya is kifejezetten magas.

(Mindössze a válaszadók 18%-a mondta azt, hogy nagyon ritkán, évente 1-2 alkalommal kell angolul kommunikálnia.)

Mindezt úgy, hogy a felmérésben résztvevők 29%-a, saját bevallása szerint nem mer megszólalni angolul, 26%-nak nem jutnak eszébe a szavak, 17% pedig nem hallja ki a kulcsszavakat egy beszélgetésből, vagy filmből.

A megkérdezettek alig több mint 7%-a válaszolt úgy arra a kérdésre, hogy „mi okozza a legnagyobb nehézséget az angol nyelv használatában?”, hogy nincs különösebb problémája az angollal.

Miért tanulnak az emberek angolul?

A nyelvtanulás célját firtató kérdésünkre érkezett válaszok közül toronymagasan az „általános tudásszerzés” emelkedett ki (47,5%).

A második legnépszerűbb nyelvtanulási célként az előléptetést, karrierépítést jelölték meg a válaszadók (13%), a harmadik helyre a nyelvvizsga megszerzésének vágya futott be (11%).

A nyelvtanulástól minden tizedik válaszadó remél új munkahelyet, a külföldi munkavállalás lehetősége miatt 9%, a diploma megszerzéséért pedig közel 5% tanul angolul.

Mit kíván a magyar nyelvtanuló?

Arra a kérdésre, hogy mi segítené a leginkább a nyelvtudásuk fejlesztését, a megkérdezettek többsége (35%) a kommunikatív, beszédközpontú tanfolyam lehetőségét választotta, 30% pedig anyanyelvi beszélővel szeretne kommunikálni.

16% egy csak rá figyelő magántanártól, 13% online alkalmazástól vár segítséget, és mindössze 1,46% mondta azt, hogy egy jó tankönyvre és munkafüzetre lenne szüksége.

Az iskolai angolórák semmit sem érnek

Legalábbis a megkérdezettek szerint, akik a 7., vagyis utolsó helyre tették az általános-, vagy középiskolai angolórákat, amikor arra kértük őket, hogy állítsanak fel egy hatékonysági sorrendet a megadott tanulási formák között.

A Nagy Nyelvtanulási Felmérésben résztvevők így rangsorolták hatékonyság szerint a különböző nyelvtanulási formákat:

  1. Anyanyelvi környezetben való tanulás
  2. Egyéni oktatás, magánóra
  3. Kommunikatív, csoportos tanfolyam
  4. Autodidakta tanulás
  5. Hagyományos, tankönyvalapú tanfolyam
  6. Online tanulás
  7. Általános-, vagy középiskolai angolóra

Ezeket a kiegészítő nyelvtanulási eszközöket szeretjük

Az utolsó kérdésben arra voltunk kíváncsiak, hogy az emberek milyen nyelvtanulási „segédeszközökkel” fejlesztik az angoltudásukat. (Több eszközt is lehetett választani a listából.)

Így alakult az erősorrend a klasszikus tanulási formákat kiegészítő platformok és eszközök között:

  1. Filmek, sorozatok eredeti nyelven, angol felirattal (62,48%)
  2. Online alkalmazások (46,73%)
  3. Youtube videók, angol felirattal (44,49%)
  4. Angol nyelvű könnyített olvasmányok, regények (37,78%)
  5. Tesztkönyvek, munkafüzetek (28,74%)
  6. Angol nyelvű TV műsorok, csatornák követése (28,23%)
  7. Számítógépes játékok (21,34%)
  8. Szótanuló kártyák (20,57%)
  9. Online chat, levelezés angolul (18,16%)
  10. Angol nyelvű játékok, keresztrejtvények (15,92%)
  11. Podcastek, hanganyagok (9,72%)
  12. Beszélgetős klub (6,20%)

Szembetűnő az audiovizuális tartalmak népszerűsége (1., 3., 6. hely), és a beszédalapú, extra gyakorlási lehetőség (beszélgetős klub) mellőzöttsége. Utóbbira talán magyarázatul szolgálhat a viszonylag szűk kínálat, illetve a megszólalástól való félelem (lásd fent).

Összefoglalás: nincs okunk pezsgőt bontani

A kutatás legfontosabb tanulsága, hogy a szakma, a piaci szereplők és a döntéshozók sem dőlhetnek hátra.

A Nagy Nyelvtanulási Felmérés 2017 eredményei összecsengenek a személyes tapasztalatainkkal, és azokkal a kutatási eredményekkel (pl. Eurostat), amelyek lehangoló képet festenek a magyarok nyelvtudásáról.

Elégedetlenek vagyunk és félünk

A legnagyobb probléma az aktív nyelvtudás hiánya: a beszéd, és a kommunikációhoz nélkülözhetetlen hallás utáni szövegértés készsége, a legtöbb nyelvtanuló tudásának Achilles-sarka.

Döbbenetes, hogy a megkérdezettek 90%-a elégedetlen a tudásával, a középfokú nyelvvizsgával rendelkezők aránya nem éri el az 1/3-ot, miközben minden ötödik válaszadó több mint 10 évet tanult angolul.

A közelmúltban bejelentett kormányzati döntés, miszerint 2020-tól kötelező bemeneti követelménnyé válik a nyelvvizsga az egyetemeken, főiskolákon, a felmérésünk alapján szinte megoldhatatlan kihívás elé állítja majd a közoktatási rendszert.

Emlékeztetőül: azt a közoktatást, amely az 1162 megkérdezett szerint a legkevésbé hatékony szolgáltató a nyelvoktatási palettán.

Ha ehhez hozzátesszük, hogy 2011-ben a középiskolások alig több mint felének (54%) volt nyelvvizsgája, akkor nem kell különleges jóstehetség ahhoz, hogy kijelentsük: hatalmas anyagi teher szakad 2020-tól a családok nyakába, ha azt szeretnék, hogy a gyerekük diplomát szerezzen.

(És akkor még nem is beszéltünk azokról a szakmai kérdésről, hogy a nyelvvizsga megszerzése és a magabiztos nyelvtudás közé mennyire lehet egyenlőségjelet tenni, és mi történik majd azzal az emberrel, aki 18 éves korára megszerzi a nyelvvizsgabizonyítványt, viszont utána 3-5 évig semmire nem fogja használni az angolját? A kérdés költői.)

Amíg az oktatási kormányzat a megoldáson dolgozik, mi tesszük tovább a dolgunkat, és 100% beszéd, 0% könyv módszerünkkel mindenkit megtanítunk angolul beszélni, aki ad egy esélyt a tankönyvmentes és beszédközpontú nyelvoktatásnak.

2776 diáknak már sikerült. Most rajtad a sor. Jelentkezz be ingyenes szintfelmérőnkre, és az év végére meg fogunk tanítani angolul beszélni:

Nézd, a Tények is beszámolt a Nagy Nyelvtanulási Felmérés 2017 eredményeiről:

 

Share

Recent Posts

Utazási tanácsok angol nyelvterületi országokhoz – negyedik rész: 10 hasznos tipp, ha Kanadába utazol nyáron

Kép forrása: Canva-canva.-com Kanada egy hatalmas, sokszínű ország, amely egyszerre kínál modern városi élményeket és…

2025. augusztus 21.

ROLL IN

Sokan csak az arrive szót használják, pedig van rá menőbb, lazább kifejezés is: roll in.…

2025. augusztus 19.

ÖSSZETETT SZAVAK 3.

Tanulj angolul játékosan! 🐝🌙 Ebben a videóban megmutatom, hogyan lesz két külön szóból egy új…

2025. augusztus 16.

TAKE OFF

Sok angol szó többféleképpen is használható – ma a "take off" 3 jelentését mutatom meg…

2025. augusztus 14.

Utazási tanácsok angol nyelvterületi országokhoz – harmadik rész: 10 hasznos tipp, ha Írországba utazol nyáron

Kép forrása: Canva-canva.-com Írország zöld, barátságos, mesékkel teli ország – és kiváló terep az angol…

2025. augusztus 13.

MAKEOUT

Tudtad, hogy az angol kiss szónak van egy szlengváltozata is? 😏 Ez a make out,…

2025. augusztus 11.