Az, hogy minden egészséges ember megtanulhat idegen nyelveket bármilyen életkorban klisének tűnhet, azonban tényként kell kezelnünk. Az agy tanulási folyamatai nagyon összetett folyamatok, azonban az általánosan elmondható, hogy a tanulás folyamatában – és itt elsősorban a készségeink tanulását értem, amilyen a nyelv is – az ismétlés és az az által kiépülő neurális (avagy idegi) hálózat a döntő fontosságú.
Még régebben megjelent egy cikk az angol The Journal of Neuroscience című lapban. Egészen pontosan 2010-ben, de most újra elém került egy kutatás kapcsán. Az ott leírtak alátámasztják a nyelvtanárok azon törekvését, hogy magas ismétlésszámmal fejlesszék a diákokat a nyelvi készség kialakítására.
Ez azért nagyon fontos, mert a nyelvtanuló néha hajlamos megfeledkezni azon egyszerű tényről, hogy a készségek folyamatos ismétlés útján sajátíthatóak el.
Gondolok itt arra, hogy nem a bonyolult mondatok fognak első sorban a jó nyelvhasználathoz vezetni, hanem a nagy mennyiségű ismétlés. (Ez önmagában természetesen monoton lehet, de a jó módszer és a tanár fellépése enyhülést hozhat. Valamint a tényen, hogy a nyelv mint készség csak ismétléssel sajátítható el nem változtat.)
Maga a kísérlet az új szavak beépülését, „megtanulását” vizsgálta. A résztvevők agyi aktivitását figyelték meg, ismert szavak hallgatása közben, valamint olyan szavak hallgatása közben, melyeket nem ismertek.
Nagy vonalakban a kísérlet eredményeképpen megfigyelték, hogy a tesztalanyok számára ismeretlen szavak 14 perc hallgatás után, már az ismert szavakra jellemző agyi aktivitást váltotta ki. Ebből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy az agy az ismétlés által tanul.
A kísérletben azonban a hangsorokat „csak” meghallgatták a résztvevők, de az agy összetettségéből fakadóan, ha a szavak megtanulásához más ingerek is kötődnek, mind például a beszéd, akkor könnyebben tanulhatóak. Beszédnél fontos, hogy megfelelően nagy mennyiséget teljesítsen belőle a tanuló. Itt a szavakkal való mondatalkotásnál természetesen előkerül az a nyelvpedagógiai nézőpont, hogy milyen mondatokat alkossunk, mennyit, és milyen kifejezésekkel, stb… Ez természetesen már a nyelvtanár feladata, hogy a mennyiség és a minőség paramétereit megfelelően állítsa be.
Azt a következtetést nagyon fontos tudatosítania minden nyelvtanulónak és nyelvtanárnak is, hogy a nyelv az ismétlésen keresztül épül.
A tanulási folyamat során, az agy úgy tud a leghatékonyabban tanulni, ha újra és újra találkozik egy adott ingerrel, illetve, ha a beszélő újra és újra produkálja az adott formát. Hiszen, ha nem a nagy mennyiségű beszédre és mondatalkotásra tesszük a figyelmet, akkor nem tudunk tanulni. Így az a nyelvóra, amin a tanulók nem ismételnek a kompetenciájuk szempontjából kulcsfontosságú kifejezéseket, nyelvtani formákat, illetve kiejtést, az bizony feleslegesen eltelt idő.
Ahogy a kísérlet is bizonyítja az angoltanulás kulcsa az ismétlés és a folyamatos gyakorlás. Erre az alapelvre épül a 100% beszéd, 0% könyv módszer, amivel te is meg tudod tanulni beszélni a nyelvet. Próbáld ki:
Bognár Gergő, tanár
Speak! angol nyelviskola
Kép forrása: Canva-canva.com Szinte minden országban és kultúrában van egy olyan nap az évben, amikor…
Tanárainkkal készített interjúnk mai részében Csáti Jankával beszélgettünk. Janka elmesélte, hogy Hogyan lett a Speak…
Tanárainkkal készített interjúnk mai részében Osztrogonácz-Ábrám Szabinával beszélgettünk. Szabina elmesélte, hogy Miért lett az USA…
Kép forrása: Canva-canva.com Több mint ezer éves hagyománya van annak, hogy az angol nyelvű Írország…
Kép forrása: Canva-canva.com Sokan érzik úgy, hogy nincs igazán lehetőségük élesben gyakorolni az angolul, mert…
Kép forrása: Canva-canva.com A sikeres angol nyelvtanulás kulcsfontosságú része a következetesség, a folytonos gyakorlás. Persze…