Blog

Ezért nem állja meg a helyét az iskolai angoltanítás

Több felmérés is bizonyítja, hogy Magyarország le van maradva nyelvtudásban az európai átlagtól. De mégis mi okozza ezt, hogyha egyre több gyerek tanul angolul?

Foghatjuk a dolgot arra, hogy a tanulóknak nincs elég nyelvórájuk. Hibáztathatjuk a tantervet, a pedagógusokat, vagy akár magukat a diákokat is. De szerintem a valódi hiba nem a felsoroltakban van.

Egy ennél sokkal elemibb probléma okozza azt, hogy hazánkban ilyen sok ember nem beszél angolul.

A használat hiánya

Én úgy látom, hogy az iskolai (azaz a hagyományos) angoltanítás fő bűne az elméleti megközelítés. Sok ember hosszú évekig tanulja a nyelvet, mégsem mer megszólalni angolul.

Ennek pedig egyszerűen az az oka, hogy soha nem gyakorolta be a nyelv használatát.

Soha nem lett felkészítve arra, hogy használja is a megtanult elméletet. Így aztán éles helyzetben egyszerűen lefagy és egy mondatot sem tud kibökni.

És ha belegondolunk ez nem is csoda. Hiszen egy átlagos angolóra simán eltelik úgy, hogy a tanulók egy percet sem töltöttek beszédgyakorlással. Ehelyett nyelvtani magyarázatokat hallgatnak, szavakat – kifejezéseket tanultak, feladatokat töltöttek ki a munkafüzetben, és fogalmazásokat írtak. Esetleg még hangosan felolvastak, de valódi beszédgyakorlásra nem került sor.

Itt bukik el az iskolai angoltanítás

Az iskolai angoltanulás hatékonysága azért ilyen alacsony, mert pont arra nem készíti fel a diákokat, ami a nyelvtanulás valódi célja: a nyelvhasználat, tehát a BESZÉD.

Egész tanórák telnek el anélkül, hogy akár 5 perc is jutna arra, hogy beszédkészséget fejlesszék.

Mert legyünk őszinték, a hangos felolvasás édeskevés ahhoz, hogy valaki megtanuljon angolul társalogni. Beszélni csakis beszédgyakorlás közben lehet megtanulni. Pont úgy, ahogy egy kisgyermek megtanulja anyanyelvét.

Ezért az ideális az lenne, ha a tanórák nagy része gyakorlással telne, nem pedig elmélettel. Egy 45 perces tanórán legalább 20-25 percet a diákoknak kellene beszélniük, nem pedig a tanárnak. A tanár feladata ilyenkor az lenne, hogy felügyel és ha szükséges segít korrigálni a diákok angolját.

Ugye érzed mennyire más lenne így? Mennyivel több tanuló kerülne ki úgy az iskolapadból, hogy bátran és helyesen beszél angolul….

Sajnos a közoktatást nem tudjuk megváltoztatni. De abban segíthetünk, hogy Te megtanulj magabiztosan beszélni angolul (ha az iskolában nem tanítottak meg). Próbáld ki a 100% beszéd, 0% könyv módszert! Első lépésként gyere el egy ingyenes szintfelmérőre:

Piroska Dóri, marketinges
Speak! Nyelviskola

Share

Recent Posts

TOO

Ez a kis szó kétféleképp is használható... és te is megérted pár másodperc alatt! 😉…

2025. június 18.

HEAR/LISTEN

Hear vs listen⁉️Sokan keverik, de nem ugyanaz! Nézd meg ezeket az egyszerű példákat, hogy megértsd…

2025. június 16.

ON

Rajta vagy rá? Az angol 'on' kétféleképp is működik – mutatjuk példákkal! 😉 https://youtube.com/shorts/xfCPirw7m1g Példamondatok:…

2025. június 13.

Tévéfelvétel Sir Elton Johnnal és shepherd’s pie Gandalf pubjában: Londonban jártam – 2. rész

Kép forrása: Canva-canva.-com Amikor utazom, mindig ott motoszkál bennem a kíváncsiság: vajon milyen lehet egy…

2025. június 13.

HARD,HARD,HARDLY

Mi a különbség a hard, hardly, és hard (keményen) között? 🤔 Példákkal mutatom, hogy könnyen…

2025. június 11.

S BETŰ

Nehéz elhinni, hogy egy betű ekkora fejtőrést tud okozni. Pedig igen!🤯 A szóvégi s betű…

2025. június 9.