Blog

Miért buknál meg a szóbeli angolérettségin? (Az elméleti oktatás buktatói)

Nyakunkon a szóbeli érettségik! Két dolog miatt tartjuk fontosnak, hogy górcső alá vegyük a szóbeli angolérettségire való felkészítés (magyar) sajátosságait és esetleges buktatóit.

Egyfelől azért, mert beszédközpontú nyelviskolaként nem engedhetjük meg azt a luxust, hogy ne foglalkozzunk ezzel a témával, másfelől pedig azért, mert a vizsga írásbeli részére talán hatékonyan készít fel a jelenlegi rendszer, a szóbelire viszont szinte biztosan nem.

Az elméleti oktatás fájdalmas győzelme a gyakorlati oktatás felett

Tapasztalataink szerint rendszerint az okozza a legnagyobb problémát a nyelvoktatással kapcsolatban, hogy a diákok túlzott elméleti oktatást kapnak. Félreértés ne essék, az elméleti oktatás nélkülözhetetlen alapját képezi a tanult anyagok gyakorlatba való áthelyezésének.

A túlhajtott elméletiség azonban rendre a gyakorlat rovására megy, és ez a jelenlegi oktatási rendszer egyik legsúlyosabb problémája.

Ezt a problémát egyébként már egy korábbi cikkben is említettük, amelyben azt vizsgáltuk, vajon miért nem mer megszólalni angolul a magyar.

Már ezek a bekezdések is hangsúlyozzák, mennyire fontos az elméleti és gyakorlati oktatás közötti egyensúly megtalálása. (És milyen súlyos következményekkel jár, ha felborul.)

A szóbeli érettségi (vagy épp nyelvvizsga) által felhúzott akadályok más jellegűek, mint az írásbeli tesztek követelményrendszere.

Ezért is jelent komoly problémát, ha a gyakorlati részre nincs elég idő.

Ha az angoltanárod többet beszél az órán, mint te, akkor elméleti képzésben veszel részt, és igencsak csökkennek a sikeres szóbelid esélyei.

Mire tanít az iskola, és mi lenne a valódi szerepe?

Alapvetően azt tapasztalhatjuk, hogy az iskolapadokat koptatva olyan információblokkokat kapunk, amelyek adott vizsgaszituációkban visszamondhatók.

Ezzel kapcsolatban csak az a probléma, hogy az angolérettségi is párbeszédre épít és bár az alapvető szituációkhoz kapcsolódó szószedeteket megtaníthatja neked az elméleti oktatási is, az aktív szókincsed fejlesztéséhez azonban arra van szükséged, hogy minél többet beszélj angolul.

Ha belegondolsz, az anyanyelvedet is szóban tanultad meg, majd ezt a tudást használtad fel az írásos formákkal kapcsolatos tudásanyag rögzítéséhez.

Az iskola ugyan megtanít téged tanulni, illetve támpontokat nyújt a tudásanyag megszerzéséhez, ezek gyakorlati alkalmazását azonban nem forszírozzák kellőképpen.

Mi köze az angolérettségidnek a fociedzésekhez?

Ha a szüleidet kérdezed, ők nagy valószínűséggel azt fogják mondani, hogy a focizásra fecsérelt idődet tanulásra is fordíthatnád és akkor garantáltan jobb jegyet szereznél az angolérettségin. Mi azonban nem erre gondoltunk.

Egy korábbi cikkünkben már részletesen kifejtettük, hogy az elméleti oktatás legnagyobb csapdája az az ígéret, amely arról szól, hogy az első három lépcsőfok (hangok, szavak, mondatok) nélkül is elérheted a negyediket (a folyamatos beszédet, a vitakészséget).

Hasonlóképpen ahhoz, ahogyan a fociedzéseken is futnod kell (erőnlét), passzokat gyakorolnod (labdakezelés), majd taktikákat tanulni, hogy a meccsen már jó teljesítményt produkálhass.

Hogyan zajlik egy szóbeli angolérettségi?

A szóbeli érettségire való felkészülés során előre megadott témakörökkel kapcsolatos szövegeket kell bemagolnod, amelyeket vizsgaszituációban visszamondhatsz a vizsgapárodnak a vizsgabiztosok előtt. Ezzel még alapvetően nem is lenne gond.

A probléma ott szokott kezdődni, amikor a vizsgapartner számodra ismeretlen vizekre evez, és nem az általad begyakorolt mederben terelgeti a beszélgetést. Márpedig egy vitát – ami a szóbeli érettségi része – jellemzően két ember alakít.

A vizsgák azt mérik, hogy adott helyzetekben képes vagy-e megteremteni a szükséges kommunikációs szituációt, a kommunikációs stratégiákat (a szintnek megfelelő mértékben) alkalmazni, folyékonyan és helyesen használni a nyelvet, valamint az állításaidat világosan kifejteni, az érveid megvédeni.

Mindezt megfelelő hanglejtéssel, normál beszédtempóban.

És éppen ez az, amire az elméleti nyelvoktatás, szemben a beszédközpontú pedagógiai módszerekkel, képtelen teljes mértékben megtanítani.

Szerencsére itt vagyunk és segítünk. 100% beszéd, 0% könyv módszerünkkel segítünk sok kommunikációval és még több gyakorlással kitölteni az elméleti, tankönyvalapú tanítás által hagyott űrt. Első lépésben jelentkezz be ingyenes szintfelmérőnkre, hogy tudjuk honnan kell elindulnod a tanulásban (+azonnali ajándék a regisztrációért).

Share

Recent Posts

Angol anyanyelvű országok iskolarendszerei sorozat – harmadik rész: Az amerikai iskolarendszer

Kép forrása: Canva-canva.-com Ha az Egyesült Államokba költöztök gyerekekkel rövidebb vagy hosszabb időre, érdemes előre…

2025. október 16.

KÁVÉ

Tudd meg, hogy a "morning" nem állhat egyedül! Az elöljárószó és az igeidők kulcsfontosságúak az…

2025. október 13.

100 ÉVE TANULOK ANGOLUL

Péter már 100 éve tanul angolt, és néha még mindig elakad! 😅 A nyelvtanulás nem…

2025. október 10.

Angol anyanyelvű országok iskolarendszerei sorozat – második rész: Az ír iskolarendszer

Kép forrása: Canva-canva.-com Ha Írországba költöztök gyerekekkel rövidebb vagy hosszabb időre, érdemes megismerni az ottani…

2025. október 9.

MILYEN HOSSZÚ AZ ÚT?

Tudtad, hogy a nyelvtanulás szórakoztató is lehet? Péter bemutatja, hogyan kérdezheted meg, mennyi időbe telik…

2025. október 8.

HÁNYSZOR JÁRSZ EDZŐTEREMBE?

💪 Készen állsz az edzésre? Ha szeretnél eredményeket elérni, nem elég csak a lelkesedés! 🔥Ne…

2025. október 4.