Olcsó = jó? – Speak! angol nyelviskola
Az olcsó jó. Az akciós mindig megéri. A kedvezményes király. Az árleszállítás maga a mennyország. 10-ből 9 ember nagy valószínűséggel egyetértene ezekkel a megállapításokkal. Elgondolkodtam. Vajon a többség tényleg a villogó SALE felirat megszállottja lett és nekem is ott a helyem az árzuhanásra áhítozók között? Vagy annak az egynek van igaza, akinek égnek áll a haja tőle? A Speak! angol nyelviskola mai bejegyzésében az olcsóság nyomába eredek.
Leteszteltem magam. Kíváncsi voltam, hogy vajon milyen kifejezések jutnak eszembe 10 másodperc alatt arról, hogy „olcsó”. Ez a lista jött ki:
- Olcsó játék.
- Olcsó húsnak híg a leve.
- Olcsó parfüm.
- Olcsó poén.
- Olcsó nőcske.
- Olcsó megoldás.
- Olcsó János.
Nem valami hízelgő igaz? A felsorolás alapján kár lenne tagadni, hogy az égnek álló hajúakkal vagyok.
Egy olcsó kínai cipőből nyugodtan vehetsz rögtön kettőt, mert tutira szét fog esni a lábadon. Az akcióknál olyan dolgokat is vásárolsz, amit nem akartál. A kedvezményes árért gyakran garanciahiánnyal, vagy szépséghibával fizetsz. A 25%-os kedvezmény tábla után rohanva pedig olyan boltba is betérsz, ahová normális körülmények között be se tennéd a lábad.
Az olcsó azért nem a jó szinonimája, amiért az ár sem egyenlő a minőséggel, vagy a megbízhatósággal. Nem azt mondom, hogy egy olcsó termék szükségképpen rosszabb, mint a drágább ikertestvére. De ahogy a drága = jobb képlet sem matematikai vastörvény, úgy az olcsó = jó állítás sem feltétlenül igaz. Csak a ló túlsó, akciós oldala.
Ha meg akarunk ítélni egy termék, vagy egy szolgáltatás „jóságát”, akkor ki kell szállnunk az ármókuskerékből. Ahogy cipőből, autóból, telefonból, vagy menyasszonyi ruhából sem feltétlenül a legolcsóbbat vesszük meg, úgy a nyelvtanulásban sem csak az ár számít.
Nem az ártól lesz egyik angol nyelviskola jó, a másik meg rossz. A nyelvoktatásban a jóság egyetlen mércéje a diákok célbajutási képessége. Vagyis attól lesz jó egy angol nyelviskola, hogy képes hozzásegíteni a diákjait a céljaik eléréshez, nem pedig attól, hogy „akciózik”, meg „szuperkedvezményeket” osztogat.
A legnagyobb árakció sem menti meg egy rossz angol nyelviskola tulajdonosát a csődtől. A karácsonyi, húsvéti, halloweeni, pünkösdi, nőnapi, Valentin-napi akciós tanfolyamok ideig-óráig talán elfedik egy szolgáltató gyengeségeit, de hosszútávon a módszer minősége és a diákok eredményessége dönt.
Ha angol nyelviskola választás előtt állsz, akkor felejtsd el az olcsó= jó képletet és inkább azt gondold végig, hogy mit szeretnél elérni a nyelvtanulással és ehhez melyik nyelviskola tudja adni Neked a legnagyobb segítséget.