Angol, tanulás, angol tanulás – Hogyan lesz az angoltanár?
A bejegyzésben egy újabb részletet olvashattok Dunay Péter és Hrncsár József „Nem mersz megszólalni angolul?” c. könyvéből. Az angol tanulás folyamatának egyik legfontosabb szereplőiről, a tanárokról.
„A tanárjelöltek zöme leragad az elméletnél, kapkodja a fejét, hogy mennyi módszer van, de igazán egyiket sem tudja érdemben megvizsgálni, az pedig hogy melyiknek pontosan mi az eredménye, végképp rejtély marad előtte.
Újból visszakanyarodnék az elejéhez. Tudom, hogy mi az a crawl. A diák felismeri a műveltető szerkezetet. A tanárok felismerik a módszereket. Csak akkor leszünk rosszul, ha valaki azt mondja: „Csinálj egy crawl-t!”, „Csinálj egy műveltető szerkezetet!”, vagy „Csinálj egy diákot, aki megszólal!”.
Ez az egész zűrzavar végigsöpör az összes érintetten, és végül a diáknál csapódik le. A fejétől bűzlik a hal. Ahhoz, hogy komolyabb áttörést tudjunk elérni ezen a területen, a diákokat közelebb kell hozni a módszerhez. Meg kell mutatni nekik a rendszert, a lépéseket, a válaszokat, annak érdekében, hogy önállóvá tudjanak válni.
Azt is tudom, mivel alkalmam volt rengeteg tanárral találkozni, hogy ők sem tartják optimálisnak a helyzetet. Ezért is mondom mindig, hogy jó emberekből nincs hiány. Sokan tapasztalták, hogy egy hét Londonban többet ért, mint 4 év angol tanulás a gimnáziumban. Sok tanár állítja, hogy 1 hónapon keresztül, heti 40 órát tanítani többet ér, mint 4-5 egyetemen vagy főiskolán eltöltött év.
Ez azért van, mert azonnal megtapasztalja, hogy az elmélet milyen eredményt hoz, ha használja. Ezzel ellentétben, a képzésén az idő 95 százalékában azzal találkozik, hogy mik a tanítással kapcsolatos elképzelések. Szinte teljesen kimarad a tett, aminek hiányában nem látható az eredmény sem.
Azok a problémák, amelyek felmerülnek az angol tanulás során, azonosak azokkal a problémákkal, amelyeket egy olyan ember tapasztal meg, aki tanárnak készül.”
(Dunay Péter-Hrncsár József: Nem mersz megszólalni angolul?Avagy a nyelvérzék mítosza.)