Meg akarsz tanulni angolul beszélni. Tiszta sor. De vajon tisztában vagy azzal, hogy elméleti vagy gyakorlati nyelvoktatással akarod (és fogod) elérni a célodat?

Nem mindegy, hogy milyen nyelvoktatási formában tanulsz. Miért? Mert más a céljuk, más készségeket erősítenek, más eredményt érhetsz el általuk.

De mégis honnan kellene tudnod, hogy korábban vagy jelenleg milyen típusú nyelvoktatást kapsz, kaptál? Egészen konkrét jelei vannak annak, hogy a nyelvoktatás, amiben részt veszel gyakorlati vagy inkább elméleti fókuszú.

Nézd csak:

EGÉSZEN BIZTOSAN ELMÉLETI OKTATÁSBAN VAN VAGY VOLT RÉSZED, HA:

  1. azt veszed észre, hogy leginkább az írás és az olvasás készséged fejlődik vagy fejlődött, mivel az idő nagy része az órán ezzel a tevékenységgel telik vagy telt
  2. az angol órán eltöltött idő nagy százalékában – minimum 90% – bármilyen okból kifolyólag nincs vagy nem volt lehetőséged fizikailag megszólalni
  3. egészen egyértelműen a legtöbbet a tanár beszél vagy beszélt angolul, ami az osztályteremben az egy főre eső beszédidőt illeti
  4. túlzott mennyiségű elméleti magyarázatot kapsz vagy kaptál, ami azt a konkrét érzést kelti vagy keltette benned, hogy inkább nem szólalsz meg addig, amíg nem tökéletes a mondatod
  5. főleg olyan tevékenységeket végzel vagy végeztél az angol órán, amiket valójában otthon egyedül is el tudnál vagy el tudtál volna végezni
  6. rá vagy, vagy voltál kényszerítve, hogy nyilvánosan szerepelj, vagy mások vannak vagy voltak rákényszerítve, hogy nyilvánosan szerepeljenek az órán
  7. a tanár által te ésvagy mások nyilvánosan le vagytok, vagy le voltatok értékelve (“hülye vagy”, “nincs nyelvérzéked”), és ezzel demotivál vagy demotivált titeket
  8. házi feladatként olyan feladatokat kapsz nagy mennyiségben, amire az órán nem tértek vagy nem tértetek ki ésvagy nem jut vagy nem jutott idő
  9. kizárólag a nyelvvizsga a fő kitűzött cél vagy az volt

EGÉSZEN BIZTOSAN GYAKORLATI OKTATÁSBAN VAN VAGY VOLT RÉSZED, HA:

  1. azt veszed észre, hogy leginkább a beszéd és a beszéd értés készségeid fejlődnek vagy fejlődtek, mivel az idő nagy része ezzel a tevékenységgel telik vagy telt
  2. az angol órán eltöltött idő nagy százalékában – minimum 90% – van vagy volt lehetőséged fizikailag megszólalni és másokat megérteni
  3. egyértelműen a legkevesebbet a tanár beszél vagy beszélt angolul, ami az osztályteremben az egy főre eső beszédidőt illeti
  4. az elméleti magyarázatok minimálisak és a könnyebb alkalmazást segítik vagy segítették, és azt a konkrét érzést kelti vagy keltette benned, hogy nem baj, ha egy mondat nem tökéletes, majd az lesz a sok gyakorlás hatására
  5. főleg olyan tevékenységeket végzel vagy végeztél az angol órán, amit otthon egyedül biztosan nem tudsz vagy tudtál volna elvégezni
  6. nem vagy, vagy nem voltál rákényszerítve arra, hogy egyedül nyilvánosan szerepelj, és erre mások sincsenek vagy voltak rákényszerítve
  7. a tanár az órákon konzekvensen és tudatosan senkit nem értékel le vagy értékelt le, ezzel is motiválva téged és másokat is a gyakorlásra
  8. házi feladatként főleg olyan feladatokat kapsz vagy kaptál, amiket előzőleg alaposan begyakoroltál szóban
  9. fő célként a megszólalási képesség van vagy volt kijelölve, a nyelvvizsga alcélként van vagy volt kijelölve

A fenti tények és megfigyelések szinte kéz a kézben járnak, és nem nagyon lehet külön nézni őket.

Ha például nem szeretsz nyilvánosan szerepelni, de bele vagy kényszerítve, az bizony leértékelő és demotiváló. Ha viszont tiszteletben tartják azt a kérésedet, hogy te nyilvánosan nem szeretnél szerepelni, akkor fizikailag nem fogsz megszólalni az angol órák 100%-ban.

Ez fordítva is igaz. Amennyiben nem kell nyilvánosan szerepelned, és mégis tudsz gyakorolni, akkor ezt úgy tudod megtenni, hogy annyira mégsem ciki, ha hibázol, akár még lehetőséged is van arra, hogy korrigálj, az motiválni fog, és az idő nagy részében te fogsz beszélni és nem a tanár.

Jelenleg ennél pontosabb meghatározást nem fogsz találni arra, hogy el tudd dönteni, melyikben szeretnél részt venni és melyikben nem.

It’s called freedom of choice. Vagyis ezt hívják a döntés szabadságának.

Ma ezt kaptad.

Használd.

Dunay Péter
alapító, szakmai vezető
Speak! Nyelviskola

Share This