Dunay Péterrel a Speak! Nyelviskola alapítójával és szakmai vezetőjével folytatjuk a munkatársainkkal készített interjúsorozat. Péter beszél önmagáról, az online angol tanításról, a terveiről és még sok minden másról.
Miért lettél angol tanár?
Egészen véletlenül. Egy buli alkalmával ’94-ben találkoztam két hölggyel, akik egy nyelviskolában tanítottak. Mivel akkoriban nagyon kevés ember beszélt jól angolul Magyarországon, megdumáltak, hogy jelentkezzek. Nagyon örülök, hogy ez sikerült nekik. Így találkozhattam a módszerrel, ami olyan, mintha a diák egy edzésen lenne, és mivel korábban sportoltam, egyből otthonosan mozogtam benne.
Miért alapították meg a Speak Nyelviskolát a társaddal?
Mert Józsi nagyon szerette volna, ha csinálunk egy iskolát. Hitt a módszer erejében, és jó volt a párosítás. Józsi hozzátette a management részét, én pedig a szakmai részét. Azért is volt időszerű, mert így a módszerrel kapcsolatos tudásomat szélesebb körben akartam megosztani. Én nem tudok egyedül sok ezer embert tanítani, viszont szándékomban állt.
Milyen funkciókat látsz el, milyen feladatokat végzel naponta a Speakben?
Jelenleg az újonnan érkezőkkel töltöm a legtöbb időmet. Az angol szintfelmérőket értékelem és bemutatóórákat tartok. A háttérben minden héten foglalkozom a tanárokkal, hogy fejlődjenek, ügyesebbek, okosabbak legyenek, és magas szintű minőségben szolgáltassanak. Természetesen a stratégiai döntésekből is kiveszem a részem, hisz mindig fontos célokat megfogalmazni.
Hogy élted meg az azóta eltelt időszakot?
Nagyon jól. Egy vállalkozás tisztára olyan, mint egy gyerek. Rengeteg vesződség van vele, de összességében mégis sokkal több örömöt okoz :))) Szóval megéri a fáradtságot.
Hogyan élted meg az elmúlt közel egy évet? Mi volt ebben a legrosszabb és a legjobb?
Eléggé vegyesen. A legrosszabb az volt, amikor be kellett zárnunk, mert hirtelen nem láttam a jövőt. Jövőkép nélkül egy ember „halott”. Semmiről nem volt semmilyen fogalmam. Ez egy-két hétig tartott. A legjobb, hogy talpon maradtunk, és megoldottuk a módszer online térbe való áthelyezését. Persze szót kell említsek mindazon diákjainkról és mindazon munkatársakról, akik mindvégig támogattak minket abban, hogy ne tűnjünk el süllyesztőben. Az ember csapatban mindig erősebb.

Mit jelent Neked az online angol oktatás?
Azt a fajta immunitást, hogy bármi is történjen, a túlélés biztosított.
Hogyan változtatta meg a mindennapjaidat, hogy a Speak közel egy éve csak online szolgáltat?
Egy kicsit nyugisabb itt az irodában. Egyébként a munka mennyisége nem változott. A legnagyobb változás, hogy 26 év után nem élőben, tanfolyamteremben kell bemutatóórákat tartanom, hanem online. De már nagyon ügyes vagyok benne.
Milyen online angol oktatásban nem vennél részt diákként és miért nem?
Ahol nincs ott velem szemben egy másik ember vagy emberek, ha a kérdés az angol tanulásra vonatkozik konkrétan. Nem lennék hajlandó fizetni és részt venni egy személyes online órán, ha olyan dolgokat kellene csinálnom, amit otthon egyedül is meg tudnék csinálni. Gondolok itt tesztek kitöltésére, magnó hallgatásra, vagy elméleti előadásokra. Ezeket millió számra lehet megtalálni teljesen ingyen az interneten.
Mit szeretsz az online angol oktatásban és mit nem?
Megszerettem, mert így is tudok segíteni embereknek abban, hogy haladjanak az angollal. Azt viszont nem szeretem, amikor egy-egy esetben a technika közbeszól, mert ront az élményen.
Hiányzik a személyes jelenléte a diákoknak. Azonban szeretem, hogy nem lettem az online angol tanításban kevésbé hatékony.
Számodra mi a legnagyobb különbség az online angol és a személyes kontakttal járó angol órák közt?
Ezt ahhoz tudnám hasonlítani, hogy lehet rendelni is pizzát, és lehet étteremben is elfogyasztani egyet. Most csak rendelni tudsz.
Csoportos órák vagy magánórák? Melyiket javaslod és miért?
Mindegy. Mind a két nézőpontról adunk ajánlatot, mivel mind a két nézőpont jól működik.
Melyik áll hozzád közelebb és miért?
Hozzám a csoport, mert szeretem a nagy, hangos bulikat.
Mesélj pár olyan „szpíkes” sikersztorit, amire igazán büszke vagy? Offline és online is!
Hu. Nem is tudom, hogy melyiket említsem. A legnagyobb siker az nekem, amikor egy embernek leesik a bemutatóórán, hogy nem kell ostoroznia magát, és megdől benne az az elképzelés, hogy nincs nyelvérzéke. Ez az offline és az online bemutatóórákra is igaz. Az, amikor egy emberen megkönnyebbülést látok. Olyan, mintha letenne a válláról egy nagy zsák krumplit, amit már régóta cipel.
Szerinted miért jó a Speak!-ben diáknak lenni?
Mert többet kapnak, mint amit eredetileg elvárnak. A háttérben például minden tanárral heti szinten konzultálunk minden egyes diákunk haladásáról. Minden héten, ha kell, mini stratégiákat dolgozunk annak érdekében, hogy a haladást sínen tartsuk. Minden héten van tanár training, ahol összegyűlünk és megoldásokat alkotunk olyan problémákra, amik sokakat érintenek. Azt a fajta közeget alakítottuk ki, hogy a problémájával senki sincs egyedül. Se a diák, se a tanár. Mindig mindenki tud kihez fordulni, akár csak azért, hogy a lelkét kiöntse.
Mi motivál Téged napról napra?
Minden, ami egy vállalkozással jár. Motivál az ügyfelek elégedettsége, a tanárok elégedettsége, az admin csapat elégedettsége, a családom és jómagam boldogulása is.
Hogyan látod a hazai angol oktatást 5 év múlva?
Én úgy látom, hogy szinte pontosan ugyanabban a cipőben fog egy helyben toporogni. Különösebben nagy változás nem lesz.
A Speak!-et?
Az már más tészta. Jelenleg vannak olyan titkos ördögi tervek, amelyek segítségével legalább annyit fogunk fejlődni, mint az elmúlt 7 évben.
Magadat?
Tanulni fogok, és az irány a management tudomány. Szeretnék top vezető lenni.
Szeretnél Pétertől segítséget kapni az angoloddal kapcsolatosan? Akkor első lépésként töltsd ki az ingyenes online szintfelmérőnket. Péter kijavítja és utána felhív, hogy együtt értékeljétek és adni fogok pár tanácsot annak érdekében. hogy fejlődhess az angol beszédben.