Nyelvtanulás az iskolában – álom vagy valóság?

A magyar oktatási rendszer több súlyos nehézséggel küzd, de talán az egyik legnagyobb probléma a nyelvtanítás és nyelvtanulás területén mutatkozik. Egy 2010-es felmérés szerint a magyar lakosság 75%-a az anyanyelvén kívül egyetlen más idegen nyelven sem képes kommunikálni, amely a legrosszabb adat az Európai Unióban. Miért van ez így? Mekkora a felelőssége ebben a közoktatásnak? Mit várhatunk el az iskoláinktól, vagy másként megfogalmazva: lehetséges-e egyáltalán iskolai körülmények között megtanulni angolul?

Tény, hogy manapság egy magyarországi általános vagy középiskolában nem könnyű nyelvtanárnak lenni. Alacsony fizetés, magas osztálylétszám, kevés motiváció és sok adminisztráció. A probléma azonban nem kizárólag a feltételrendszer és a rendelkezésre álló infrastruktúra fejletlenségéből, vagy a pénztelenségből adódik. A fiatalabb, pályakezdő és az idősebb, tapasztaltabb tanároknál sem szokatlan, sőt egyre gyakoribb jelenség a pályaelhagyás. A 21. század Magyarországának munkaerőpiacán a nyelvtudás érték és -mint a számok mutatják- továbbra is ritka kincs, amelyet a tanári fizetéshez képest jobban lehet kamatoztatni pl. egy multinacionális vállalati környezetben. Mindez a diákok szemszögéből azt jelenti, hogy a négy középiskolai év alatt akár öt-hét nyelvtanár is válthatja egymást, és a cserére nem ritkán a tanév közben kerül sor. A gyakorlatban ez sok esetben félbehagyott, megtört tanulási folyamatot, újabb módszereket, más tankönyveket, változó elvárásokat és bizonytalanságot eredményez.

nyelvtanulás-parlament

Ennél is nagyobb problémának látják a nyelvoktatással foglalkozó szakemberek, hogy a mindenkori oktatási kormányzat és gyakran az iskolák maguk is rosszul közelítik meg a nyelvtanítást. A kötelező angoltanulásról szóló stratégiai döntés fontos lépés, de önmagában nem vezet sikerre, ha az idegen nyelveket közismereti és nem készségtárgyként kezeljük. Ha úgy tekintünk az angolra, mint bármelyik másik tantárgyra, és egy másodfokú egyenlet megoldásához hasonlóan csak a nyelvtanilag tökéletes mondatok számítanak „jónak”, akkor a gyerekeket már a legelején elveszíthetjük. Egy idegen nyelvet csak lépésről lépésre, építőkockáról építőkockára, szóról szóra lehet jól megtanulni és a túlzott elvárások, a gyors „siker” iránt táplált hiú remény, vagy az erőteljes szülői nyomás gyakran a motiváció, vagy az önbizalom elvesztésével járhat.

További súlyos módszertani probléma, hogy az iskolai angoltanítás alapvetően nyelvvizsga-centrikus, ami sokat árt az állami nyelvoktatásnak. Igaz, hogy nyelvvizsga nélkül nincs sikeres egyetemi felvételi, egyetemi diploma nélkül nincs jó állás, jó állás nélkül pedig nehéz továbblépni az életben, de fontos lenne felismerni, hogy a nyelvtanulás folyamatában a nyelvvizsga csak egy állomás és nem a végcél. A futószalagon kiállított nyelvvizsgák többsége nem takar aktív, kommunikációképes nyelvtudást, pedig végső soron a nyelvtanulásnak éppen ez a lényege, célja és értelme. A közoktatás keretein belül végzett nyelvtanításnak is a magabiztos nyelvtudás megszerzésére kellene fektetnie a hangsúlyt, beszédközpontú módszerekkel, valós, életszerű helyzetekre való felkészítéssel és az adott nyelv által reprezentált kultúra közvetítésével. Mert végső soron mindegy, hogy a gyerekünk humán- vagy reálpályára készül, a nyelvet eszközként fogja használni mindenhol. A munkahelyén, tanulmányai közben, utazásai során, de akkor is, amikor felirat nélküli filmeket néz, vagy meg szeretné érteni a Beatles dalszövegeit.

nyelvtanulás-az-iskolában

A döntéshozók és a pedagógusok részéről is szemléletváltásra, felelős, szakmailag átgondolt, konszenzusos, stratégiai szintű döntésekre, nagyobb rugalmasságra, jobb infrastruktúrára és több elkötelezettségre lenne szükség ahhoz, hogy minden feltétel adott legyen az iskolai nyelvtanuláshoz. Nem a statisztikák kedvéért, hanem a jövőnkért.

Addig is: biztassuk önmagunkat, gyermekeinket, barátainkat, szomszédjainkat, ismerőseinket, hogy sosincs késő elkezdeni, vagy újrakezdeni az angoltanulást, mert olyan tudás birtokosai lehetünk, amelyet senki nem vehet el tőlünk, és boldogabb, magabiztosabb, sikeresebb emberekké válhatunk általa. Ebben segít a Speak Nyelviskola!

Share This