Tanárainkkal készített interjúnk mai részében Cseh Richárddal beszélgettünk. Ricsi elmesélte, hogy Merre járt már a világban? Hogyan tanult meg angolul? Mi köze van a tánchoz, Angliához és az óceánjárókhoz? Mért lett angol tanár? Mit gondol az online angol nyelvtanulásról? Hogyan lett a Speak! munkatársa? Mi motiválja napról napra? és még sok minden mást.

Ricsi! Mondj pár dolgot magadról!

Zalaegerszegen jártam általános iskolába némettagozatra, majd spec. németes voltam a helyi gimnáziumban, ahol elkezdtem angolul is tanulni. Vicces történet, hogy már az óvodában is tanultunk németül, a suli felvételijén viszont nem teljesítettem jól. Nem akartak felvenni némettagozatra, de végül adtak egy esélyt és a legjobb háromban voltam a tanulmányaim végéig. Mindig is szerettem a nyelveket, emiatt döntöttem úgy, hogy bölcsész szakra megyek a Veszprémi Egyetemre. A hobbim az asztrológia és a nyelvek úgy általánosságban.

Hogyan tanultál meg angolul?

Sajnos a full kezdő csoportba tettek gimnáziumban, ahol soha senki nem tanult még egy betűt sem a célnyelven, de gyorsan felfogtam a dolgokat. Órán készítettem a házit élőben, mert olyan gyenge volt a szint. Amúgy nem volt jó az óra minősége, mert pár diák akadályozott mindenkit és talán heti két óránk volt. Később fakultáción és magántanárnál is felvettem a nyelvet.


Kitől vagy hol sajátítottad el a nyelvet és a kiejtést?

Rengeteg dalszöveget megnéztem gyerekként, így egy idő után éreztem kb, hogy az ismeretlen szavakat hogyan kéne kiejteni. Óceánjáró hajón táncoltam sokáig és ott jöttem bele igazán a gondolkodás nélküli kommunikációba. Volt egy brit barátnőm is 2014-ben, aki még sokat dobott a tudásomon. Igazából nem választottam sose amerikai vagy brit kiejtés közül. Nem is szoktam rájátszani egyikre sem, főleg mert amikor hajón dolgoztam, a cél az volt, hogy mindenki mindenkit megértsen. Néha a nyelvtant is le kellett egyszerűsíteni az európaiaknak.

Hol jártál eddig külföldön? Mennyi időt voltál ott? Mit csináltál? Hogyan tudtad használni az angolt?

Egyetem után egy rövid időre kiköltöztem Londonba egy kedves barátommal, aki azóta is kinn él. 2013-ban felvettek a Goldsmith Egyetemre, így adtam még egy esélyt a brit fővárosnak, de végül a hajózást választottam. Ezután közel 10 évet táncoltam óceánjáró hajók színházaiban. Itt rengeteg angol és dél-afrikai munkatársam volt, de megfordult nálunk amerikai, ausztrál táncos is. Úgy gondolom, hogy az egyetem után még közel sem volt jó az angol tudásom, mivel a hazai oktatás akkoriban abszolút vakvágányon futott minden szempontból. A hajón viszont kénytelen voltam egyből elsajátítani a hajós és táncos szaknyelvet is, mivel nem vártak senkire, míg felveszi a fonalat 🙂 .


Mi a legpozitívabb élményed eddig az angollal kapcsolatosan?

Talán általánosságban az volt a legpozitívabb élmény, amikor átléptem azt a határt, hogy félek kommunikálni és ez természetessé vált.

Hogyan használod az angolt most a mindennapjaidban?

A Speakben oktatom, de nagyon hiányzik, hogy anyanyelvűekkel beszéljem a nyelvet. Sajnos most nincs időm rá, illetve az ismerőseim össze-vissza vannak a nagyvilágban. Mindenkinek megy az élete.

Miért lettél angol tanár?

Táncosnak tartom első sorban magam. 2022 óta vagyok csak hivatalosan angoltanár attól függetlenül, hogy ez a szakmám papíron.

Hogyan lettél a Speak! tanára és mikor?

2022-ben, amikor megjöttem a hajóról, egy Speak-es kollégával, Molnár Lillával, együtt táncoltunk egy darabban és ő ajánlott nektek.

Milyen az életed, a munkád a Speakben a belépésedtől?

Pörgős. 🙂 Színház és nyelvoktatás együtt teljes figyelmet és szervezést kíván. Az angolomat is folyamatosan fejlesztem és monitorozom elméleti szinten.

Hogyan élted meg az elmúlt éveket?

Elég nagy kihívásnak, mivel a hajó egy elég élvezetes és változatos élet, most pedig kőkemény munka van. 🙂

Mit jelent Neked az online oktatás? Mit szeretsz az online oktatásban és mit nem? 

Szeretem azt, hogy nem kell órákkal előbb felkelnem, kényelmes bármikor bárhonnan bejelentkezni és nem megy a diákkal való kapcsolat rovására sem. Ami esetleg negatív tud lenni, az a technika ördöge, mely nem alszik és néha áramszünetet, internet kihagyást vagy épp meghibásodott laptopot okoz.

Hogyan változtatta meg a mindennapjaidat az online angol oktatás?

Frissen tartom a kommunikációmat és végre használom a laptopomat is értelmes dolgokra. Viccet félretéve ugyanolyan hasznos az online oktatás, mint az offline.

Számodra mi a legnagyobb különbség az online és a személyes kontakttal járó órák közt?

Nem tanítottam hivatalosan nyelviskolában előtte személyesen, csak magánban, de kényelmesebbnek érzem az idő beosztása végett.

Mesélj pár olyan „szpíkes” sikersztorit, amire igazán büszke vagy?

Büszke nem vagyok, hanem általánosságban a diákok kisebb-nagyobb sikerélményei jó érzéssel töltenek el, hogy ők büszkék magukra. Én csak teszem a dolgom.

Szerinted miért jó a Speak!-ben diáknak lenni?

Mindenképp a megszólalástól való félelem csökken és a kommunikáción van a hangsúly, amire a közoktatásban nincs idő.

Mi motivál Téged napról napra?

Motivációt elég nehéz találni a mókuskerékben, de talán egyszer újra szabadabbnak lenni.

Hogyan látod magadat 5 év múlva?

Ez az a kérdés, amire nem szeretek válaszolni, mert ez embertípusfüggő szerintem. Aki hagyományőrző típus, az erre rávágná, hogy család, karrier stb. Én a szabadabb lélek kategória vagyok. Szeretem, ha az árral tudok menni, az ár pedig bármikor változhat. Nem ragaszkodhatok 5 éve múlva a most kitalált gondolataimra.

A Speak!-et?

A Speak eddig is volt, van és lesz is és mindig valami újat kitalál és halad a trendekkel, hogy a tanulókat maximálisan tudja segíteni a céljaik elérésében.

És Magyarországot, az angol nyelv tudása oldaláról?

Elméleti népnek tartom magunkat fantasztikus tudással, de a nyelvoktatás és nyelv használata „sajnos” gyakorlati skill nagy mértékben. Nyilván az alapot fel kell építeni, de azt vettem észre, hogy a magyarok nem mernek beszélni. Egy olasz ember tele hibával, de magabiztosan kommunikál és se engem, mint befogadót, se őt nem zavarja.

Korábban említetted, hogy dolgoztál külföldön. Kérlek, mesélj róla!

Óceánjáró hajók színházában voltam showtáncos. Közel 10 évet tudhatok magam mögött és egy dél-afrikai cég alkalmazott. Három hetet mindig Johannesburgban töltöttünk a csapattal, ahol betanultuk a koreográfiákat és utána mentünk a hajóra, ahol 6 hónap volt egy szerződés időtartama általában. Kb. 4-5 showműsor volt egy héten, a többi idő szabad volt. Előadásnapokon reggel volt egy próba, este pedig két fellépés. Néha voltak kisebb fellépések, ahol úgynevezett „bumper”-eket adtunk elő. Illetve a hajóval kapcsolatos gyakorlatok és szabályok hatottak még az életünkre. Amit nagyon szerettem, hogy volt rengeteg szabadidőm és önfejlesztésre tudtam fordítani. Megtanultam olaszul, elkezdtem asztrológiát tanulni, illetve sok szép helyre el lehetett jutni ingyen. Amit nem szerettem, az az volt, hogy a csapat összetételén múlt, hogy a következő 6 hónapod milyen lesz…szörnyű vagy szuper J

Jelenleg koreográfus és táncos is vagy. Hol? Mióta csinálod? Hogyan jött az életedbe? Milyen darabokban szerepeltél vagy dolgoztál?

9 éves korom óta táncolok. Koreografálni egyetem alatt kezdtem anno egy neves zalaegerszegi fitness és showtánc csoportnál, akik akkor minden létező versenyt megnyertek szinte. 2010-ben kerültem a székesfehérvári Vörösmarty Színház tánckarába, majd elmentem hajózni, utána a Madách Színház színpadát koptattam és onnan mentem vissza a tengerre folyamatos szerződésekre. Számos klasszikus darabban táncolhattam, mint például a Macskák, Jézus Krisztus Szupersztár, Az Operaház Fantomja, Mary Poppins vagy épp a Kabaré.

Jelenleg a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház táncosa vagyok, illetve koreografáltam mesedarabot, mozgást és koreográfus asszisztens is vagyok, amikor a darab megkívánja. Ettől függetlenül én mindig csak simán „táncosnak” tartom magam, ebben a szerepben érzem magam a legszabadabban. A nehézséget az okozza, hogy a koreografálás rengeteg időt vesz el, mert nem ér véget a gondolkodás a próbaterem falai között, hanem otthon is foglalkozni kell vele. Táncosként a próbán megtanulom a lépést és nem kell rá máskor időt szánnom. Az angol tanítással szerencsére még eddig össze tudtam hangolni, mivel azt az idősávot, amikor a próbák és előadások futnak, szabadon szoktam hagyni.

Nem csak angolt, hanem táncot is tanítasz. Kinek? Mikor? Mit szeretsz benne? Hogyan passzol ez össze az angoltanítással?

Tavaly óta egyre kevesebb táncot tanítok, mert egyre kevesebb időm is van. Két helyi tánccsoport vezetője szokott megkérni, hogy tartsak táncórát. Ebben az a jó, hogy tudom, hogy mennyi időm van, mennyi lépésanyag fér bele és nem hajt semmi kényszer, hogy be kell fejezni vagy bármi is múlna rajta. Ezek a koreók csak azt a célt szolgálják, hogy több stílus és mozgásanyag szélesítse a táncosok tudását, amit a csoport vezetője később használni tud.

Az angoltanítással a táncoktatás a gyakorlással kapcsolódik. Egy lépést is meg kell csinálni lassan számolásra, majd gyorsabban, aztán zenére rengeteg ismétléssel, amíg az izommemória ki nem alakul. Angol nyelvben is gyorsan kell előjönnie a reakcióknak gondolkodás vagy éppen minimális gondolkodás nélkül.


Ha Te is szeretnéd Ricsivel vagy a Speak! Online Angol Nyelviskola valamelyik „jófej” tanárával bátrabbá, jobbá és választékosabbá tenni az angol beszédedet, akkor első lépésként jelentkezz be egy ingyenes és kötelezettségmentes online angol bemutatóóránkra. Ne habozz, jelentkezz még ma! Ezen az oldalon találsz információt a módszerünkről és tudsz jelentkezni a bemutatóórára.

Hrncsár József
a Speak! Nyelviskola egyik alapítója

Share This