Aranyparti kiruccanás extrákkal, avagy mikor sétál le 300 ember a MÁV hathatós közreműködésével és minden előzmény nélkül Európa térképéről?- Speak! angol nyelviskola

A hétvége előtt elkezdtem gondolkodni azon, hogy a beígért délibábfakasztó hőség elől lemeneküljek-e a Balatonra. Ahogy elképzeltem magamat a kellemesen meleg vízben, vagy a fák árnyékában, egy könyvvel és egy jéghideg sörrel a kezemben, már nem volt visszaút. Az volt a terv, hogy szombaton, egy hajnali vonattal elindulok, és 10-kor akár már csobbanhatok is. A MÁV persze nem így gondolta. És tett róla, hogy kb. 2-300 embernek egy jó adagnyi idegeskedéssel induljon a pihenése. Nekem viszont -igaz, hogy csak délre értem le az Aranypartra- legalább lett egy jó sztorim.

Még a vonaton derült ki -ahol a pótjegy ellenére sem volt ülő, de még állóhely se nagyon-, hogy vágányfelújítás miatt Lepsényben át kell szállni vonatpótló buszokra. Annak rendje és módja szerint 10 perc késéssel be is futottunk a lepsényi állomásra, ahol mindenki illedelmesen leszállt és körülnézett.

angol-nyelviskola-aranypart

Sehol egy tájékoztató tábla, sehol egy ember, aki esetleg útbaigazítani a kedves utasokat. A megerősödő szélben, a felújításból hátramaradt porból előbb pró porfelhők, majd valóságos porvihar támadt 0-ra csökkentve a látótávolságot és Walking Dead-essé az egész tájat.

Aztán egy bátor ember megindult Pest felé és egyre többen csatlakoztak hozzá. Mivel jobb ötletem nem volt, én is elindultam a tömeg után. Igyekeztem csukva tartani a számat és nyitva a szememet, hátha észreveszem a pótlóbuszokat, de leginkább csak mentem az előttem menetelők után.

Aztán amikor feltűnt az első Volán-busz sziluettje a szervezett, békés menetelés őrült, vérszomjas káosszá változott. Az emberek egymást taposták, és mint egy rendes hollywood-i katasztrófafilmben, felharsant az első ordibálás és elkezdtek sírni a gyerekek. Dante pokla a magyar ugaron.

A nagy tülekedés közben egyszer csak észrevettem egy tanácstalanul álldogáló, nagy szemeket meresztgető és láthatóan egy másik bolygóról –mint utóbb kiderült csak egy másik országból- jött srácot. Két dolog látszott rajta: a megdöbbenés és az, hogy a következő 2 napban is ott fog állni és azon fog gondolkodni, hogy vajon még mindig Európában van-e, vagy időközben lesétált a térképről.

Odamentem hozzá és a megérzéseimre hallgatva angolul bemutatkoztam neki, majd megkérdeztem: miben segíthetek? Az arca valósággal felragyogott. Gyorsan elmagyaráztam neki a szitut, majd miután kiderült, hogy ő is Siófokra készül felajánlottam neki, hogy menjünk együtt. Nagy nehezen találtunk magunknak helyet és

Az egész sztoriban nem a Magyar Államvasutak produkciója, vagy az emberek viselkedése volt a legérdekesebb. Aki ült már vonaton és látott 30-35 fokban, lassú tűzön főzött, fáradt és dühös embereket, annak ez a kis lepsényi kitérő fel se tűnt volna.

Nekem is csak akkor vált a story megszokásból megfigyeléssé, amikor kiszúrtam a srácot. A srácot, aki senkit nem érdekelt.  A szemmel láthatóan eltévedt srácot, aki se a MÁV-ot, se a pótlóbuszt vezető sofőröket, se a túlélésért és a légkondis buszos helyekért ölre menő utasokat nem érdekelte. Nem tudom mi történt volna Pierre-el –merthogy így hívják a srácot-, ha nem fogom karon és rángatom be az egyik buszba. Valószínűleg valahogy elverekedte volna magát Siófokra, de az is elég valószínű, hogy utoljára jött volna hozzánk nyaralni.

angol-nyelviskola-aranypart2

Politikusok és közéleti szereplők sokszor kinyilatkoztatják, hogy az lenne a cél, hogy Magyarország közelebb kerüljön Európához gazdasági és társadalmi értelemben. És az ilyen lepsényi kitérők után jön a kijózanító felismerés, hogy minden uniós pénz, évtizedes kormányzati erőfeszítés és szép szólam ellenére iszonyatosan távol még ez a cél.

Mert ehhez a célhoz először is a fejekben kellene rendet tenni és a mentalitásunkon kellene változtatnunk. És azt gondolom, hogy ez a kultúra-váltás hiányzik a nyelvtanulásban, a nyelvtanuláshoz való hozzáállásban is. Nem ismerjük fel, hogy a nyelvtudás nem kizárólag, sőt elsősorban nem azért fontos, mert jól mutat a nyelvvizsga az önéletrajzban, hanem azért, hogy „elérjük Európát”.

Hogy tudjunk segíteni egy bajbajutott luxemburgi srácnak, akit magára hagytak a lepsényi pusztán. Hogy értsük a világ –egyik- közös nyelvét és mi is kapcsolatot tudjunk teremteni a világgal, hogy megértsenek minket.

Egyetlen angol nyelviskola és angol nyelvtanfolyam, legyen az mégoly elkötelezett és jól felépített is, mint a Speak! és a 100% beszéd, 0% könyv módszer, nem képes megváltoztatni egész Magyarország hozzáállását. De elindíthatjuk a változást, amit látni szeretnénk magunk körül. Csinálhatunk egy olyan oktatási programot, ami a valódi élet, valódi helyzeteire készít fel és egy olyan angol nyelviskola modelljét alkothatjuk meg, ahol nem csak érdemes, de jó is tanulni.

Azért, mert kitárja a diákok előtt a világ kapuit, elérhető célokat formál gyerekkori álmokból és sikerélményt ad minden egyes nap, hogy ne muszájból, hanem örömből tanulhass. A jó angol nyelviskola ilyen. És mi jó angol nyelviskola akarunk lenni. Pierre miatt és miattad is.

Share This