Ha legalább egyszer mondták már neked, hogy hülye vagy az angolhoz, akkor ezt olvasd el – Speak! angol nyelviskola
Mondták már Neked, hogy nincs nyelvérzéked? Hogy nem is érdemes foglalkoznod a nyelvtanulással, mert hülye vagy hozzá és úgysem fogsz megtanulni angolul? Nincsenek pontos számaim, de heti szinten több száz érdeklődővel kerülünk kapcsolatba, akik közül megdöbbentően sokan számolnak be hasonló élményekről. 10-ből 8 embertől szinte kérdezni se kell és felhoz a múltból legalább egy olyan esetet, amikor valaki lehülyézte és közölte vele, hogy esélye sincs arra, hogy pl. nyelvvizsgát szerezzen. Ha Neked is van egy ilyen sztorid, akkor a Speak! angol nyelviskola mai bejegyzése kötelező olvasmány…
Kezdjük ott, hogy ez a bizonyos „hülye vagy, nincs nyelvérzéked és soha sem lesz nyelvvizsgád”-mondat több sebből vérzik. Egész pontosan 3 sebből.
A két végtelen közül az egyik
Nincs hülye gyerek, vagy hülye diák. Nincs olyan, hogy valaki agyban nem képes megbirkózni azzal a feladattal, hogy megtanuljon egy nyelvet. Az emberek nem egyformák és nem tanulnak egyformán, egyforma sebességgel, de minden ember képes megtanulni angolul.
A tanulásban megnyilvánuló különbségek pedig nem lehetnek kifogások egy rossz, hatástalan módszerre, vagy a tanári felkészületlenségre. A diákok leértékelése pedig nem csak „egyszerű” szakmai hiba, hanem vállalhatatlan emberi magatartás is. Elfogadhatatlan.
Bud Spencer ezért biztos bemosna valakinek
Aztán itt van a személyes kedvencem, az a bizonyos soha senki által nem látott, mért, igazolt, mitikus ködfátyolba burkolózó nyelvérzék.
A nyelvérzékről mindig Bud Spencer és Terence Hill, Kincs, ami nincs című filmje jut eszembe. A felelősség-elhárítás bajnokai megszállottan keresik ezt a kincset, ami bizony nincs, hogy legyen mivel takarózniuk és kibújniuk a felelősségvállalás terhe alól.
Nem tudok annál gonoszabb dolgot elképzelni, mint amikor a tudás forrása (tanár) azt mondja a tudásra szomjazónak (diák), hogy értelmetlen erőfeszítéseket tennie, mert bármit is tesz, nyelvérzék híján nem fog célba érni. Ez színtiszta gonoszság és egy óriási hazugság, amit örökre ki kellene törölni a tudatokból.
Beírtak engem mindenféle könyvbe
És a nyelvvizsga. A nyelvvizsga, mint intézmény negatív hatásairól már sokszor írtunk, ezért emlékeztetőül csak annyit, hogy a nyelvvizsga a használhatóság, az alkalmazhatóság egyik legnagyobb gátja.
Tapasztalataink szerint ma az emberek elsősorban nem angolul, hanem nyelvvizsgázni akarnak megtanulni. Mert a papír kell a diplomához, jól mutat az önéletrajzban, esetleg ezen múlik az előléptetés.
Eljutottunk ahhoz az abszurd helyzethez, hogy fontosabb lett a tudást igazoló papír, mint maga a tudás. Hogy egy-egy angol nyelviskola nyelvvizsga-előkészítő/felkészítő tanfolyamot indít, nem pedig nyelvtanfolyamot. Hogy egyes helyeken kifinomult vizsgatechnikákat és fogásokat tanítanak szavak, kifejezések és mondatok helyett.
A nyelvtudás és a nyelvvizsga megszerzése közé nem lehet és nem is szabad egyenlőségjelet tenni. Ezzel felcseréljük az okot az okozattal, a célba érkezést a célhoz vezető út egyik állomásával, a problémamegoldást a tüneti kezeléssel.
Ettől függetlenül a nyelvvizsga egy legitim cél, a tudásszerzés egyik állomása, amiért sokan keményen dolgoznak, ezért ha valaki megpróbál lebeszélni róla csukd be a füled és menj tovább.
A mérgező mondatokkal kompenzált hatástalan módszerek, a mitikus nyelvérzék után őrült hajsza és a rossz célmegjelölés gyakorlata miatt tart ott az iskolai nyelvoktatás ahol tart. Sehol.
Le kellene számolni az angol oktatásban „a diák hülye, a nyelvtudás megszerzése a nyelvérzéktől függ és a nyelvvizsga a cél”- szentháromsággal és arra kellene fókuszálni, ami igazán fontos. Megtanítani az embereket angolul kommunikálni.
A Speak! angol nyelviskola azért dolgozik, hogy soha többé ne kelljen mérgező mondatokat hallanod és biztos lépésekkel haladhass az angollal kapcsolatos célod felé.