Minden kezdetben az első lépés megtétele a nehéz. Egy angol nyelviskola gondolatai a nyelvtanulás nehézségeiről

Omne initium difficile est, vagyis minden kezdet nehéz- tartja a latin mondás és nehéz nem egyetérteni ezzel a bölcsességgel. A legtöbb közmondáshoz hasonlóan ebben a mondatban is az a nagyszerű, hogy szinte minden élethelyzetre alkalmazható. Egy új vállalkozás beindításában éppúgy az első lépések megtétele jelenti a legnagyobb kihívást, mint egy teljesen hétköznapi rossz szokás levetkőzésében. Magyarországon az emberek többsége hasonlóan áll a nyelvtanulással is. Elutasítás, harag, félelem, rossz tapasztalatok, lustaság és sok más tényező együttes hatása miatt sokak számára az elérhetetlen célok magasságába emelkedik a kommunikációképes angoltudás megszerzése. De vajon miért? Miért van ennyi gát és gátlás az emberekben, amikor a nyelvtanulásról van szó? Ma ennek próbálunk meg utánajárni. Egy angol nyelviskola gondolatai az első lépésekről és az angoltanulás nehézségeiről.

angol-nyelviskola-kezdetek

Angoltudás nélkül egy hétköznapi ember számára „bezárul a világ” és a lehetőségek kapuja. Közhely, hogy a 21. században már egész egyszerűen képtelenség jól helytállni legalább minimális szintű nyelvtudás nélkül. Mégis, megszámlálhatatlanul sok rokonom, ismerősöm és barátom küzd az angollal évek, évtizedek óta, a siker szemernyi esélye és a fejlődés reménye nélkül. Eltöprengtem, hogy vajon miért okoz ekkora nehézséget számukra a nyelvtanulás, amikor a fent nevezettek között nagyon sok értelmes, sőt a maga területén kifejezetten elismert szakember van? Ha pedig a hiba nem a fejekben van, akkor mi okozza az angoltanulással kapcsolatos különös, speciális nehézségeket?

Tudjuk, hogy minden kezdet nehéz, de viszonylag kevés olyan honfitársunk van, aki életében soha nem tanult volna angolul, vagy valamilyen más, idegen nyelven. Ennek alapján tehát a kezdetekben vélhetően nem az elindulás ténye okoz problémákat, hanem valami más. Ha pedig nem a startkőről való leugrással van baj, akkor mégis miért van ennyi fuldokló az angoltanulás kis magyar úszómedencéjében?

Úgy hiszem, hogy a legtöbb ismerősömnek és barátomnak éppen az jelenti a legnagyobb tehertételt, hogy egyszer már nekifogott az angoltanulásnak, de valami félresiklott. Megégette magát, elveszítette a motivációját, falakba, korlátokba és gátlásokba ütközött, vagy eleve rossz irányba indult el. Az ő elmondásuk és történeteik alapján szinte megelevenedett előttem a magyar nyelvoktatás összes gondja-baja. Elavult módszerek, hiányos infrastruktúra, az innováció és a kreativitás teljes hiánya, a poroszos oktatási stílus és a motiválatlan, rosszul fizetett és még rosszabbul képzett tanári gárda.

De az a helyzet, hogy a rossz körülmények csak részben magyarázzák a nyelvtudással kapcsolatos elszomorító statisztikákat és a személyes csalódásokat. Mert a rendszer minden hibája ellenére sokaknak valahogy mégis sikerül elérniük a céljaikat és egy többé-kevésbé kommunikációképes szintet. Ez pedig azt jelenti, hogy az angoltanulás nem csak és kizárólag a külső adottságok színvonalától, hanem olyan belső tényezőktől is függ, mint a kitartás, a szorgalom és a motiváció.

Ez alapján a minden kezdet nehéz mondatot úgy tudnám kiegészíteni, hogy minden kezdetben az első helyes lépés megtétele a nehéz. Nehéz a sok rossz élmény és személyes tapasztalat után az újrakezdés mellett dönteni- pedig ez a helyes lépés. Nehéz újra megbízni egy angol nyelviskola tanárában, aki segíteni akar- pedig ez a helyes lépés. Nehéz második esélyt adni egy angol tanfolyamnak, amikor korábban nagy összegeket áldoztál mindhiába a nyelvtanulásra- pedig ez a helyes lépés.

angol-nyelviskola-kezdetek

Ha tehát forradalmi változást akarunk elérni a nyelvtanulásban és nyelvoktatásban, akkor kettős feladatot kell megoldanunk. Egyszerre kell kitörni az utat egy új, korszerű és hatékony módszertani alapokra építkező oktatási szemléletnek és változtatnunk a saját, nyelvtanulással kapcsolatos attitűdjeinken. A problémákat csak akkor tudjuk megoldani, ha nem választjuk szét ezt a két szálat, hanem együtt és egyszerre kezeljük mindkét területet.

A Speak! angol nyelviskola éppen ezt teszi. A beszédközpontú és teljesítménycentrikus tanítási szemlélettel új módszertani alapra helyeztük a nyelvoktatást. Ezzel párhuzamosan viszont a „tucatnyelviskolákhoz” képest nagyságrendekkel több időt és teret engedünk a diákok helyes motivációjának és hozzáállásának kialakítására. Hisszük, hogy egy angol nyelviskola csak akkor lehet sikeres, ha a diákok minden egyes nyelvtanulással eltöltött napon sikerélményeket, kis győzelmeket érhetnek el. Hisszük, hogy egy angol nyelviskola csak akkor lehet sikeres, ha a benne tanító tanárok nem csak profin letanítják az anyagot, hanem törődnek is a tanítványaikkal. Ha képesek egyedi módon kezelni a csoport valamennyi tagját, „célon tartani” és segíteni a diákokat a helyes lelkiállapot kialakításában és fenntartásában.

Hisszük, hogy a Speak! angol nyelviskola sokak számára az újrakezdést jelentheti. Mi mindent elkövetünk azért, hogy amikor belépsz az ajtón, minden terhedtől megszabadulhass és átadhass magadat a felhőtlen, felszabadult nyelvtanulásnak. Azért, hogy amikor pár hónap múlva, magabiztosan, felemelt fejjel kilépsz azon a bizonyos ajtón, ne csak jobban érezd magad, de a zsebedben ott lapuljon a beszállókártyád a lehetőségekkel teli élet következő járatára.

Mi tudjuk, hogy sikerülni fog. És te?

Share This