Angol tanfolyam: 5 dolog, ami letéríthet az útról és 5 jó tanács, ami segíthet tartani az irányt

Tudsz olyan emberről az ismeretségi körödben, akinek nem volt még rossz élménye a nyelvtanulással kapcsolatban? A Speak! diákjai a szintfelmérők, bemutatóórák alkalmával vagy az aktuális angol tanfolyam órái után sokszor mesélnek nekünk saját magukról. A nyelvtanulással kapcsolatos rossz tapasztalataikról, korábbi negatív élményekről, csalódásokról, vagyis általában azokról a gátakról és akadályokról, amik eddig eltorlaszolták előttük a nyelvtudás felé vezető utat. A személyes történetek és a két évtizedre visszatekintő oktatási tapasztalataink során megszerzett ismeretek alapján jól látszik, hogy hol vannak a magyarországi nyelvoktatás „gyenge pontjai”. Hogy melyek azok a tényezők, amelyek komoly korlátot állítanak a nyelvtanulás elé, történjen az iskolai oktatás, magántanárnál történő nyelvtanulás vagy egy angol tanfolyam keretében. Ma megpróbáljuk összefoglalni 5-5 pontban, hogy hol leselkednek rád a legnagyobb veszélyek a nyelvtanulás ösvényén és hol vannak azok a biztos pontok, amikre bátran támaszkodhatsz az utad során. Készen állsz?

angol-tanfolyam-5-dolog

5 dolog, ami letéríthet az útról

1. Rossz tanítási módszer

Ez a leggyakoribb hiba a magyar nyelvoktatásban és a legtöbbször erre panaszkodnak a diákok is. A módszertani hibákat (túlzott elméleti oktatás, kevés gyakorlat, száraz nyelvtanozás, megszakított, sokszor újrakezdett nyelvtanulás stb.) nagyon nehéz kikerülni, hiszen Magyarországon az általános iskolától a középiskola végéig kötelező az angol oktatás. Ám amikor felismerjük, hogy a közoktatási rendszer –tisztelet a kivételnek- nem áll a helyzet magaslatán és egy angol tanfolyam vagy magántanár mellett döntünk, sokszor „csöbörből vödörbe” esünk. Gyakran ugyanazzal a hibás megközelítéssel, rossz mentalitással találkoznak a diákok a magánoktatás keretein belül is, ami akár végérvényesen elveheti a kedvünket a nyelvtanulástól.

2. Rossz tanári hozzáállás

A módszertani problémákat súlyosbíthatja a rossz tanári hozzáállás is. Sokan úgy tekintenek az angoltanításra, mintha nem lenne különbség a Newton-törvények és a folyamatos múlt idő ragozásának tanítása között. Mintha egyforma logika alapján lehetne tanítani közismereti tantárgyakat és egy élő idegen nyelvet, miközben valójában a nyelvtanításban az „elmagyarázásból” ritkán lesz valódi, használható angoltudás.

3. Motivációvesztés

Részben a rossz módszereknek, részben a rossz tanári hozzáállásnak és a gyakori tanárváltásoknak köszönhetően sok diák veszíti el a motivációját. A folyamatos újrakezdés képességektől, előismeretektől, szorgalomtól függetlenül minden diákot frusztrál és hátráltat. Motiváció nélkül pedig nem lehet megtanulni angolul.

4. Lustaság

Hiba lenne azonban csak a „rendszert hibáztatni” a kudarcokért. Emberek vagyunk, olykor hibázunk és rossz döntéseket hozunk. Ilyen rossz döntés lehet, ha pl. nem megyünk el a soron következő órára. Miért? Mert fáradtak vagyunk, hosszú volt a nap, a hét, elegünk van az egészből és csak arra vágyunk, hogy elnyújtózzunk a kanapén. Tudjuk, hogy amit csinálunk az rossz. Tudjuk, hogy másnap már bánni fogjuk, mert a hiányzást bűntudat, a bűntudatot félelem, a félelmet egy újabb hiányzás fogja követni. Észre sem vesszük és már ki is estünk a ritmusból, és ha már akarnánk se tudnánk felvenni a tempót. A lustaság az 1. számú közellenség.

5. Türelmetlenség

A diákjaink őszinte és önkritikus beszámolói alapján a lustasághoz hasonló veszélyeket rejthet magában a türelmetlenség is. Könnyen türelmetlenné válunk, ha nem sikerül valami azonnal, vagy varázsütésszerűen. Ha nem érjük el a kívánt szintet, nem haladunk úgy, ahogy azt önmagunktól elvárjuk, ha nem sikerül már elsőre tökéletesen használni egy szerkezetet. A türelmetlenség együtt jár a motivációvesztéssel, amitől egyenes út vezet az újabb kudarcélményhez.

angol-tanfolyam-5-tanács

5 jó tanács, ami segíthet tartani a helyes irányt

1. Sok gyakorlás

Ha egy angol tanfolyam mellett döntünk, akkor a választás során az egyik legfontosabb szempontnak kell lennie a gyakorlati oktatásnak. A nyelvtanulásnál is jogos a kérdés: mit ér az olyan „szerkezet”, amihez nincs használati útmutató? Mitől is lenne hatékony egy olyan oktatási forma, amely csak elmagyarázza a szabályokat, de nem mutatja meg, hogyan használhatod a való világban a megszerzett tudást? A jelszó tehát: gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni.

2. Beszédközpontú oktatás

Az elméleti oktatás önmagában kevés. Angolul beszélni, csak beszéd közben lehet megtanulni. A Speak! az új generációs angol tanfolyam eszméjében hisz: nálunk az órák 90%-a beszéd, a gyakorlatok pedig a valódi élet, valódi helyzeteire készítenek fel.

3. Csoportos tanulás

A beszédközpontúság és a sok gyakorlás mellett a csoportos nyelvtanulás közösségi ereje a legfontosabb. Nem csak a motiváció fenntartásában, de a lustaság leküzdésében is sokat segítenek a társak. Egy csoportos angol tanfolyam azért lehet hatékonyabb, mint az egyéni tanulás, mert erőt meríthetünk egymás sikereiből, tanulhatunk egymás hibáiból és van kire támaszkodnunk a nehéz időszakokban.

4. Odafigyelés

A csoportnak szerves része az angol tanfolyam oktatója is. A diákoknak érezniük kell, hogy a tanár számára nem csak sorszámok, fejkvóták, az angol tanfolyam pedig nem egy futószalag, amire az óráról órára „felszerelt tudást” elég csak feltenni. Az odafigyelés, a diákokkal való személyes törődés a Speak! egyik védjegye. Mert boldog, elégedett és magabiztos diákok nélkül nincs jól működő nyelviskola.

5. Motiváció

A sikerélmény-központú, gyakorlati tudást adó oktatási módszerek, a jó szellemiséggel oktató, törődő tanárok és az egymásra is odafigyelő csoport együttesen járulnak hozzá a magas szintű motiváció fenntartásához. Motivációra van szükség, hogy átjussunk a holtpontokon, ne hátráljunk meg az első komolyabb akadály előtt és ne válasszuk a könnyebb, kevesebb munkával járó utat. Mert ahhoz, hogy megtanulj angolul, nem elég a legjobb angol tanfolyam mellett dönteni: minden egyes nap akarnod kell a sikert.

Share This