Módszerek
Valamilyen okból kifolyólag sokan úgy gondolják, rengeteg különböző módszer létezik a nyelvtanulásra. Ez a tévhit azért jelent problémát, mert megnehezíti az nyelvtanulási lehetőségek közötti eligazodást azok számára, akik felnőtt fejjel szeretnének megtanulni angolul.
Nos, jó hírem van! A nyelvek elsajátítására 3 módszernél nem létezik több. Azok, akik ezt nem hiszik, és úgy vélik, a nyelvtanulás ennél sokkal bonyolultabb, és semmiképp sem működhet ilyen egyszerűen, meggyőződésükkel egy teljesen ellentétben álló képet fognak kapni.
A nyelvtanulásnak 3 különböző módszere létezik. Minden más csak ennek a 3 eljárásnak az ötvözete.
Nézzük meg ezeket részletesebben! A három módszer között a legnagyobb különbség az, hogy alkalmazásuk milyen nehéz a diákok számára.
Kezdjük a legnehezebbel a felsorolást!
1. Külföldi tanulás
Talán nem létezik olyan ember, aki ezzel ne értene egyet. Anyanyelvi környezetben, sok anyanyelvi beszélővel körbevéve megy leghatékonyabban a nyelvtanulás. Úgy gondolom, nem kérdés, és nem is érzem szükségét tovább ragozni annak, hogy ez miért igaz.
Az, amit viszont mindenképpen érdemesnek tartok megemlíteni, hogy bár ez a világ leghatékonyabb módszere, ez a legnehezebb is. Nehéz, mert ügyeinket angolul kell elintéznünk, és amikor nem értünk meg mindent, igen gyakran kerülünk ciki helyzetekbe.
Ezen módszer átvészelése lelkileg nagyon megterhelő lehet, azonban mivel elég hatékony is, pár hónap múlva már nagyon kényelmesen fogunk mozogni az anyanyelvi környezetben. Külföldön erre a mindig is vágyott nyelvtudási szintre viszonylag rövid időn belül eljutunk, következésképp szintén rövid időn belül jól fogjuk érezni magunkat, környezetünkkel könnyedén kommunikálunk majd, és mindezt nagy örömmel tesszük.
A módszer egyetlen lényege, hogy az angolt egész nap, folyamatosan, tehát nagy óraszámban használod. Ennyire egyszerű az egész.
Ha valaha lehetőséged adódik, menj, és próbáld ki a külföldi tanulást!
2. Beszéltetős módszer – nem könyvalapú
A beszéltetős módszer a második legtöbb belefektetett energiát igénylő tanulási forma, hiszen célja hogy a tanulásra fordított idő 95%-a kommunikációval teljen. Ez azért fontos kritérium, mert ezzel a módszerrel a nyelvhasználatra nem vagy rákényszerülve, hiszen a hazádban tanulsz, és nem töltesz annyi időt nyelvtanulással, mint mikor külföldön vagy. Emiatt fontos különösen, hogy azt a heti pár nyelvtanulásra fordított tanórát kizárólag kommunikációval töltsd.
Az eljárás a 4 tevékenység – írás, olvasás, élő szöveg értése, beszéd – közül kizárólag a beszélt szöveg értésére és a beszédre helyezi a hangsúlyt, ez az oka annak, hogy nincs könyv. Könyv helyett a tanár minden órára pontosan meghatározott lecketervvel készül, ami meghatározza, hogy mikor mit kell tanulni.
Érdekesség még, hogy a tanár a tanulási idő csupán 5%-át tölti tanítással, az idő többi részében a diákok munkáját, kiejtését felügyeli, valamint ellenőrzi, diákjai megfelelően elsajátították-e az anyagot.
Az egész óra beszéddel telik, üresjáratok nincsenek. Az órán folyamatos munka folyik, és az órán részt vevő diákok számától függetlenül mindenki kommunikációval tölti tanulási idejének 95%-át. A tanár ezalatt arról próbál megbizonyosodni, megértette-e mindenki az aznapi tananyagot. Ügyel a szavak helyes kiejtésére, mondatok helyes alkotására, és ha egy diáknak valami nehezebben megy, azonnal segítséget nyújt, pontosan úgy, ahogy a szülők biciklizni tanítják gyermekeiket. Még senki sem tanult meg úgy biciklizni, hogy a szülei nem engedték volna felülni őt a biciklire, és a szülei bicikliztek volna helyette. Még senki sem tanult meg angolul úgy, hogy csendben hallgatott egy tanárt, aki jól és sokat beszélt.
Összegezve, ez a módszer a folyamatos beszéltetésre és ellenőrzésre helyezi a hangsúlyt, és ez alkalmas leginkább arra, hogy egy 20-30 fős tanulócsoportot hatékonyan megtanítson angolul.
(Ezt használjuk ki Mi!)
3. Könyvalapú/vizsgaközpontú módszer
A diákok nézőpontjából ez a legkönnyebben járható út, hiszen ez az, ahol az órán alig kell kommunikálni és önálló munkát végezni. Az ezen módszert használó tanár képtelen arra, hogy egy 6-nál több embert számláló csoportot hatékonyan tanítson angolul, annál az egyszerű oknál fogva, hogy a tanórán egyszerre mindig csak egy ember kerül foglalkoztatásra, elrabolva ezzel a többiek idejét, akik így az idő nagy részében a nyelv gyakorlása helyett csak unatkoznak, miközben az órát csendben hallgatják.
A tapasztalat és a diákok visszajelzése azt mutatja, hogy az ilyen órákon egy diák gyakoroltatására nem több, mint az idő legfeljebb 10%-a jut. Ez nemcsak azért van így, mert a diákoknak meg kell várniuk, amíg egy társuk kimond valamit, hanem azért is, mert a tanárnak az ilyen órákon túl sok szerep jut. Túl sok elméleti anyag és felesleges információ hangzik el, ami egyáltalán nem szükséges ahhoz, hogy egy diák megszólaljon. Ebből kifolyólag kevés idő jut arra, hogy a diákok elegendő mennyiségű példán keresztül gyakorolják a nyelvet, vagy hogy saját maguk alkossanak ilyeneket.
A módszer fő feladata, hogy a diákot a tanulás végére fel tudja készíteni egy vizsgára, ennek érdekében pedig a tanulás során a diákok sok olyan témával és kötelezően megtanulandó szóval találkoznak, amelyek finoman szólva sem tartoznak a diákok érdeklődési köreibe. Például viszonylag igen kevés embert érdekelnek az arzénnal táplálkozó baktériumok, azonban a vizsgára felkészítő könyvben sok hozzájuk hasonló témát kell feldolgozni. A diákok, akik ilyen könyvekből tanulnak, egy idő után szomorúan döbbennek rá, hogy hiába az arzénevő baktériumok, az utcán még mindig nem tudnak eligazítani senkit.
A sajnálatos tény az, hogy a könyvek nagy része olyan mennyiségben tartalmaz használhatatlan adatokat, hogy már a használhatóakat sem tudja belőle senki kibogozni.
Tehát ezért ez a legkönnyebb a diákok szempontjából. Nem kell dolgozni, önálló gondolatokat alkotni, és ez meg is hozza eredményét: ilyen úton a nyelvtanulás bizony iszonyú sok időbe fog telni minden céllal rendelkező diáknak.
Összefoglalva:
1. Külföldi tanulás
- nagyon nehéz
- nagyon gyors
- jó hangulat
2. Beszéltetős módszer – nem könyvalapú
- nehéz
- gyors
- jó hangulat
3. Könyvalapú/vizsgaközpontú módszer
- könnyű
- lassú
- unalmas
E háromnál több módszer nem létezik. Természetesen, az iskolában való nyelvtanulásra ezek közül is csak az utolsó kettőből válogathatunk. A gyakorlatban ez úgy szokott megjelenni, hogy azok a tanárok, akiket a diákok jó tanárnak tartanak, a második, míg a nem olyan élvezetes órákat tartó tanárok a harmadik módszert részesítik előnyben.
Mi 100%-ig a második módszer szerint tanítjuk diákjainkat!