„Félek, hogy le fogok maradni”. A Speak! budapesti angol nyelviskola féleleműző fegyverei (1. rész)

Félek, hogy le fogok maradni.” Ez az egyik legmélyebbről jövő és leggyakoribb félelem, amellyel nap mint nap szembesülünk, amikor találkozunk a reménybeli diákjainkkal. Az általános és középiskolai évek alatt felhalmozott rossz tapasztalatok és a rossz minőségű szolgáltatást nyújtó tucatnyelviskolák által okozott károk miatt rengeteg félelem, frusztráció és görcs alakult ki az emberekben a nyelvtanulással kapcsolatban. Félelmek, amelyek cáfolatra várnak. Frusztrációk, amelyek megoldásra várnak. És görcsök, amelyeket fel kell oldanunk ahhoz, hogy egyáltalán belevághassunk a tanításba-tanulásba. A Speak! budapesti angol nyelviskola nem habozik minden eszközt felhasználni annak érdekében, hogy elűzze a félelem komor, fenyegető felhőit és visszaadja a reményt, a lelkesedést és a motivációt az embereknek. Féleleműző fegyvereink bevetésre készek. A kérdés már csak az, hogy te készen állsz-e rá, hogy szembenézz a nyelvtanulással kapcsolatos démonaiddal? Ha igen, olvass tovább…

Félek, hogy le fogok maradni. Ebben a mondatban számtalan kudarcélmény és rendszerhiba összegződik. Az ún. „lemaradás” leggyakoribb oka az, hogy a nyelvtanárok és nyelvtanulási rendszerek képtelenek a differenciálásra. A legtöbb közoktatási intézmény és a hagyományos nyelviskolák zöme egyszerűen nem képes jól „belőni” a diákok tudásszintjét és a tanítás során figyelembe venni az egyes emberek közötti különbségeket.

budapesti-angol-nyelviskola-lemaradok

Azt hiszik, hogy a karikázós módszerű, felelet-választós tesztekből érdemi információkhoz lehet jutni a diákok tudásáról. Azt hiszik, hogy egyforma módszerekkel, egyforma idő alatt, egyforma eredményeket lehet produkálni. Hogy elég, ha a futószalag elején csak feldobáljuk a diákokat, a végén meg levesszük a „tökéletes, magabiztos nyelvhasználókat.”

Ráadásul ennek a legelemibb szakmai hibának a felelősségét rendszerint áttolják a diákokra. Olyan mondatok kíséretében, mint „Gáborka, neked nincs nyelvérzéked”, „Julika, olyan lassú a felfogásod, igyekezz egy kicsit jobban”.

Na, ezt nevezem én módszertani struccpolitikának, az emberi természet totális félreértésének és színtiszta gonoszságnak. Nem veszik észre, hogy Gáborkának nem nyelvérzéke nincs, csak nem sikerült a tudásszintjének megfelelő csoportba tenni és ezért halad lassabban a társainál. Julikának meg nem lassú a felfogása, csak lehet, hogy neki másképp kellene elmagyarázni, megtanítani az adott nyelvtani szerkezetet, mint a többieknek.

Látjuk, hogy hova vezet ez az út: 10 millió néma magyar országához. Kudarcokhoz, félelmekhez, megaláztatásokhoz, egész életen át kísértő gyomorgörcsökhöz és „beismerő vallomással” felérő állami diplomamentő-programokhoz.

A Speak! budapesti angol nyelviskola azért jött létre, hogy felvegye a kesztyűt a rossz gyakorlatokkal, évtizedestabukkal és az embereket gyötrő félelmekkel szemben. 20 éves szakmai tapasztalattal a hátunk mögött olyan oktatási rendszert dolgoztunk ki, amely 0. lépésként a rossz gyakorlatokból és szakmai hibákból táplálkozó félelmeket kezeli.Azért, hogy a nyelvtanulás tényleg a tanulásról és a tanulás céljának elérésről szóljon, ne pedig gyerekkori traumákról és a futószalag-módszerek „gyári hibáiról”.

Ahhoz, hogy még a lemaradás lehetőségét is kizárjuk a nyelvtanításban, először is lézerpontos szintfelmérőre van szükségünk. Egy olyan szintfelmérőre, amellyel szinte 100% pontossággal meg tudjuk határozni minden diákunk tudásszintjét, erősségeit és hiányosságait. A Speak! budapesti angol nyelviskola szintfelmérőjén ezért nem lehet tippelgetni. Nem arra vagyunk kíváncsiak, hogy milyen ügyesen logikázza ki valaki a választ, hanem, hogy mit tud és mi az, ami javításra szorul. Csak így derülhet ki a tényleges tudásszint és csak így kerülhető el, hogy a diákjaink ne a számukra legnagyobb fejlődési lehetőséget biztosító csoportba kerüljenek.

budapesti-angol-nyelviskola-lemaradok

A Speak! budapesti angol nyelviskola „lemaradás” elleni, második számú féleleműző fegyvere a pótórák és extra házi feladatok gyakorlata. Ha egy tanárunk észleli, hogy az egyik diákunk valamilyen okból lassabban halad a többieknél, akkor nem az az első gondolatunk, hogy más csoportba tesszük. Személyes megbeszélések és a probléma gyökerének közös feltárása után több lehetőséget is fel szoktunk kínálni a diákjainknak. Lehetőséget adunk arra, hogy vagy pótórák segítségével, vagy külön, személyre szabott, extra házi feladatokkal, plusz gyakorlatokkal hozza be a lemaradását. Miért? Mert nem engedjük el senkinek a kezét félúton. Ilyen egyszerű.

Az emberek nem hülyék, de nem is egyformák. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy minden egyes ember egyedi és különleges, és ezért sohasem lehet olyan „tuti biztos” recept, amely mindenkire érvényes lesz. Mi nem hisszük, hogy valakit a képességei, vagy pl. a mitikus nyelvérzék megléte, vagy hiánya alapján kellene megítélni. Teljesítménycentrikus és eredményközpontú nyelviskola révén mi a kemény munkát, a kitartást és a szorgalmat sokkal többre becsüljük a túlhangsúlyozott tehetségnél. Nem fogadjuk el, hogy van olyan ember a világon, aki nem képes megtanulni angolul. Mert helyes motivációval, akarattal, állhatatossággal és céltudatossággal mindenki számára „nyitva áll az ajtó”. Csak be kell sétálni rajta.

A félelem rossz tanácsadó. Megértjük azokat, akik a rossz tapasztalatok, a kudarcélmények és az elszenvedett megaláztatások után nem éreznek nagy kedvet a nyelvtanuláshoz. Megértjük; de a Speak! budapesti angol nyelviskola nem lenne önmaga, ha belenyugodna ebbe és elfogadná a lemondást és a beletörődést.

Mert legyenek bármilyen rosszak is azok a tapasztalatok és fájóak a kudarcok, angoltudás nélkül olyan az élet, mint a kávé cukor nélkül. Édesebb is lehetne.

„Nagyon örülök, hogy le tudtam győzni a kényelmességemet és rávettem magam, hogy újra tanuljak. Nem tudom miért, de egy nyári napon jött az az érzés, hogy „tanulj angolt, legyen biztos tudásod”. Innentől kezdve nem volt megállás. Örültem, hogy rátaláltam erre az iskolára, mert mindenféleképpen a beszéd volt fontos a számomra. A csoport és Évi is szuper és nagyon jó hangulatban telnek az órák. Azt érzem, hogy fejlődtem, sok új dolgot tanultam sok és a hiányosságok a helyére kerültek. A sok drilltől szinte az óra végére tudjuk a nyelvtant és a szavakat. Fantasztikusan jól működik ez az új fajta tanítás, tanulás. Az extra házik, ami tényleg extra, mire a végére értem, ha akartam, ha nem, megtanultam. Először nem értettem, hogy mire jó ez a sok írás egy „speak” iskolában, de most már „I get it”. Köszönöm Évi munkáját: nagyon jó itt és így tanulni.” (Jéri Gabi)

Share This