Kép forrása: canva – canva.com

Angoltanári pályafutásom során rengeteg tapasztalatot szereztem már abban, hogy értelmezzem a diákok viselkedését, olvassak a sorok között és felismerjem a kifogásokat, amikor az angoltanulásról beszélgetünk. Szomorúan tapasztalom, hogy sokszor a diákok nincsenek tisztában azzal, hogy miért voltak valójában sikertelenek a múltban, miért nincs sose elegendő idejük a tanulásra, miért esik nehezükre elsajátítani egy idegen nyelvet, miért kell állandóan elölről elkezdeniük angolul tanulni… Ezért is gondoltam, hogy megosztom Veletek, hogy mi szerintem a 3 leggyakoribb félreértés a diákok fejében azzal kapcsolatban, hogy miért akadtak el a nyelvtanulásban. És azt is, hogy mi a 3 valódi ok.

A TÉVHITEK:

  1. „Nincs nyelvérzékem” azaz „Ez nekem nem megy”

Az emberek hajlamosabbak elfogadni a kritikát, semmint a dicséretet magukkal kapcsolatban. Például, ha egy gyereknek a szülője vagy a tanára azt mondja, hogy „Nincs nyelvérzéked, fiam”, és azt látja, hogy a többi diáknak – vele ellenben – könnyen megy a nyelv elsajátítása, akkor ezt el is fogadja. Nem keres okokat és megoldásokat, pedig lehet, hogy rossz szintre sorolták be, számára nem megfelelő a módszer, nem kap elég segítséget, vagy akár kritikus emberek veszik körül, … helyette elkönyveli magát tehetségtelennek és aszerint éli le az életét. Pedig a történelem során minden embernek sikerült megtanulnia az anyanyelvét! Az eddig tapasztaltak szerint, azok járnak sikerrel a nyelvtanulásban, akik elkötelezik magukat, odateszik magukat és kitartanak. Lesz olyan, akinek a hallott szövegértés lesz az erőssége, másnak a beszéd. Olyan, akinek gyorsan leesik a tantusz és akinek két nap múlva, lesz olyan, akinek pörögni fog a nyelve angolul, és aki megfontoltan rakja össze a mondanivalóját, de mindenki meg tud tanulni angolul, Te is!

  • „Nagyon elfoglalt vagyok” azaz „Nincs időm erre”

Egy felnőtt ember életében ott van a munkája, a családja, a háztartás, a barátai… Érthető, ha úgy érzi, hogy az angolra már nincs ideje, nem? Azt mondják, hogy az embernek arra van ideje, amire az idejét szánja, és ezzel egyet tudok érteni! Azt tapasztalom, hogy még, ha közbe is jön egy munkahelyi projekt, egy családi program, vagy igazából bármi, de a diák meg akar tanulni angolul, talál módot arra, hogy bepótolja a hiányzását, elkészítse a házit, és ott legyen a következő órán. Úgy érzem, sokaknál nem az idő mennyiségével van a gond, hanem a fontossági sorrenddel. Akinek fontos az angol, az ebéd közben házit ír, autóvezetés közben hangoskönyvet hallgat, a wc-n ülve egy applikációval szavakat tanul… Próbáld meg te is kihasználni az összes adandó alkalmat, amikor tudsz a tanulással foglalkozni, még ha csak pár percig is. Sőt próbálj meg felszabadítani több időt az angolozásra! Például kérj segítséget a háztartási feladatokban a családtagjaidtól, mondj nemet azokra a feladatokra a munkahelyeden, amelyek nem a te munkakörödhöz tartoznak, vagy utasítsd el az olyan baráti vagy családi programokat, amikhez semmi kedved. Hidd el, megtérül az idő befektetés!

  • „Túl öreg vagyok” azaz „Már túl késő”

Már akár 40-es, 50-es diákjaimat is hallottam a korukra hivatkozni, amikor nehézségekbe ütköztek tanulás közben. Állításuk szerint a koruk miatt lassabban haladnak, nehezebben sajátítanak el új információkat, sőt, már el is felejtettek tanulni… Ez azonban kifogás, ami mögé elbújhatnak, hogy ne kelljen szembesülniük a sikertelenséggel, vagy hogy ne kelljen jobban megerőltetniük magukat. Az akár nyugdíjas korú diákjainkat is meg tudjuk tanítani a nyelvre, sőt, a múltban volt egy 80 feletti diákunk, aki bő egy év alatt eljutott a nulláról a középfokig, mert nem érezte a korát akadálynak. Sokan azt mondják, hogy gyerekként könnyű tanulni, azonban a nyelvtanulás szempontjából a korral rengeteg előny jár. A felnőttek magasabb szinten beszélik a saját nyelvüket, ebből adódóan, nagyobb a szókincsük is, így kevesebb fogalmat kell elmagyarázni nekik. Valószínűleg tanultak már más nyelvet/nyelveket is, így könnyebben találják meg a párhuzamokat. Egy felnőtt agya fejlettebb, mint egy gyereké, így a logikai kapcsolatokat könnyebben átlátja, akár az összetettebb szövegeket is tudja értelmezni. Sőt, már annyi élettapasztalatra tett szert, hogy tudja, hogy a nyelvtanulás fontos, tehát tudja magát motiválni. És ami a legfontosabb, minél idősebb az ember, annál több a szabadideje tanulni! 😊

A VALÓSÁG:

  1. Irreális elvárások

Sok esetben a piac tehet arról, hogy egy diák irreális elvárásokkal kezd el nyelvet tanulni, hiszen azt sulykolják belé, hogy akár alvás közben is meg tud tanulni beszélni egy nyelvet, vagy, hogy két hónap alatt könnyedén megtanul tökéletesen beszélni egy új nyelvet. Bosszant, amikor valaki a minimális energia befektetésre sem képes, de cserébe csodákat vár. Ez nem így működik. Minden, amit az ember ma készség szintjén csinál (vezet, zenél, sportol), azt hónapokon vagy akár éveken keresztül tanulta és gyakorolta, hogy a tökélyre fejlessze. Miért lenne a nyelvtanulás másképp? Tanárként azzal is szembesülök, hogy a diákok nincsenek tisztában azzal, hogy hogyan működik a nyelvtanulás, milyen tempóban várható az anyag elsajátítása és a készségek kialakulása. Így nem meglepő, hogy többen azt várják el maguktól, hogy sose hibázzanak, mindent elsőre megértsenek, ugyanúgy menjen a tanulás, mint egy anyanyelvű embernek anyanyelvi környezetben… Pedig ez egyáltalán nem reális! A nyelvtanuláshoz idő, energia, odafigyelés, gyakorlás és kitartás kell, ezzel legyél tisztában!

  • Nem bízol a tanárodban

Leginkább a fiatalabb tanárok szoktak szembesülni azzal a problémával, hogy a náluk kétszer-háromszor idősebb diákjaik nem bíznak bennük. Volt, hogy az is elhangzott egy órán, hogy akár a gyerekem is lehetnél… A magasabb beosztású diákoknál szokott még előfordulni, hogy nehezükre esik átadni az irányítást a tanáruknak, és nem fogadják el a szakértelmüket. Szerintem ez ilyenkor nincs rendben! Legyen akárhány éves, a tanároknak a tanítás a szakmája, felsőfokú szinten beszélik az angol nyelvet, és legalább 10 év tapasztalatuk van a sikeres nyelvtanulásban. Már csak ezutóbbi miatt is érdemes lenne rájuk hallgatni az órán! Ha úgy döntöttél, hogy egy tanár mellett megtanulsz egy nyelvet, akkor bízd rá magad!

  • Lusta vagy

A legtöbb ember nem akarja bevallani, hogy lusta. Pedig, ha ezt bevallja, el tud kezdeni gondolkozni az alábbi kérdéseken: Hogyan lehetne élvezetessé tenni számomra a tanulást? Hogyan tudom magam motiválni? A nap mely szakaszában vagyok a legéberebb? Mikor tudok a leginkább figyelni? Milyen témák érdekelnek? Milyen személyiségű tanár tud engem motiválni? Ha ezeket megválaszolod, lépésről lépésre közelebb kerülsz a számodra motiváló angolórákhoz!

Angolul megtanulni jól kommunikálni munkás dolog. Fentebb megosztottam veled a tapasztalataim a legtöbbet hallott kifogásokról és a véleményem szerinti valós okokról. Én azt gondolom, hogy angolul tudni beszélni egy nagyon jó dolog és nagyon megéri tanulni. Szerintem a 100% beszéd, 0% könyv módszerrel tanulni szórakoztató és hatékony. Ha kedvet kaptál, akkor első lépésként töltsd ki ingyenes online angol  szintfelmérőnket. Utána felvesszük veled a kapcsolatot, és segítünk elindulni.

Margitay Petra,
A Speak! Nyelviskola szolgáltatási vezetője

Share This