Miért fontos a lézerpontos angol szintfelmérő? Könnyfakasztó „eredmények”, néma magyarok
Néma magyarok. Talán ez a két szó jellemzi legjobban Magyarországon a nyelvoktatás helyzetét és az angol nyelvtudás általános szintjét. Könnyfakasztó eredmények. Ez a két szó pedig annak a minősítésnek lehetne az összefoglaló neve, amit egy angol szintfelmérő értékelése alapján állítunk ki. Ma arra keressük a választ, hogy milyen a jó angol szintfelmérő és ki a felelős azért, hogy 5-10 év nyelvtanulás után is vannak olyanok, akik a legalapvetőbb szavakat sem képesek helyesen leírni?
„Eljutottunk a könyv egyetlen száraz részéhez, ami számokat, százalékos eredményeket tartalmaz. Ha erre nem vagytok felkészülve lelkileg, elég csak annyit tudnotok, hogy a cím nincs eltúlozva, és az egészet lapozzátok át. Ha azonban elég kemények vagytok, gyertek, tartsatok velem a pokol mély bugyraiba.
Közel ezer szintfelmérőt néztem át, hogy konkrétumokkal szolgálhassak nektek. A szintfelmérőnél nem tippelgetni kell, választani A, B, C vagy D lehetőség közül, mert tippelgetéssel nem lehet pontos képet kapni a tudás szintjéről. A diák ráhibázhat helyes válaszokra, vagy maguk a lehetőségek juttatják eszébe a tanultakat. A szintfelmérő kifejtős típusú teszt, csak a kérdés vagy gyakorlat van megadva, támpont nélkül. Ennél csak a szóbeli felmérés jobb.
Három fő részre bontottam a felmérőt:
- szavak
- egyszerűbb nyelvtani szerkezetek
- fogalmazás
- rész: szavak
A szintmérőn 26 egyszerűbb szónak kell megadni az angol jelentését. Azt szoktam kérni a diákoktól, hogy ha egy szó helyesírásában nem biztosak, akkor is írják be, ha másképp nem megy, akkor kiejtés szerint, például a first helyett förszt. Minden szó kapott egy százalékszámot. Például 38 százalék, ami azt jelenti, hogy 38 százalék tudta azt a szót, majd az összes ilyen százalékszámot összeadtam és elosztottam 26-tal. Így ennek a résznek a végeredménye 56 százalék lett.
- rész: egyszerűbb nyelvtani szerkezetek
Mivel „kifejtős” felmérésről van szó, az egyik legfontosabb jellemzője, hogy akár több megoldás is tökéletesen elfogadható. Mondatokat kell angolra fordítani. A 2. rész végeredménye 41 százalék.
- rész: fogalmazás
Az értékelés pontosan úgy folyt, ahogy a 2. résznél. Az eredmény 18 százalék.
Fontos megemlítenem, hogy akik a szintfelmérőt kitöltötték, átlagosan 4-5 évet tanultak angolt. Ők a 3. résznél szinte teljesen elvéreztek. A 3. részt azok tudták megoldani, akik legalább 10 évet foglalkoztak az angollal!
A szavak közül a legjobb eredményt a „nagy” szó érte el, 97 százalék tudta angolul. Bár vannak olyan emberek, akik több hónap vagy év tanulás után még ezt sem tudták, ami eléggé hihetetlen, nem? A legrosszabb eredményt a „saját lakás” érte el, 8 százalékos lett. Elsősorban a „saját” szó miatt.
Azt is tudni kell, hogy miután egy diák megcsinálja a szintfelmérőt, vele együtt átnézem. Amikor megmondom a szót, akkor már sokuk emlékszik rá. Tehát a legtöbb esetben ezzel a szóval már találkoztak, nem ismeretlen a számukra. Amit még nagyon sokan tudtak, az a „kéz”, ez 86 százalékos, és a „szem”, ami 90 százalékos lett.
Több embert el tudok némítani azzal, ha megkérem, hogy egy mondatban mutassa meg az alanyt, az állítmányt, a tárgyat, vagy egy melléknevet, egy névmást vagy egy főnévi igenevet. Az általános reakció az, hogy hiányzott azokon az órákon, ahol ezekről volt szó. Szerencsére nem kell túl sok ilyen kifejezéssel tisztában lenni, de amivel mégis, az nélkülözhetetlen.
Ennek ellenére mégsem a nyelvtannal van probléma! Valamilyen okból kifolyólag az egyszerűbb szavak nem mennek. Az „érdekes” szót 70 százalék tudta, az „izgalmas” szót 37 százalék. A „férfiak” szó 60 százalékos lett! Tehát 100-ból 40 diák nem tudta angolul a férfi szót…
Tapasztalatom szerint a 4-5 éve folyamatosan angolt tanulók minimum 70 százaléka el sem tudja képzelni magáról, hogy angolul kommunikációt kezdeményezzen. Ez tízből hét, százból hetven, ezerből hétszáz. Ez a réteg némaságra ítélte saját magát. Ők azok, akik azzal a céllal kezdtek el angolul tanulni, hogy majd könnyedén fognak kommunikálni, és arra jutottak, hogy sohasem fognak.
A mondatokat még ki sem tárgyaltuk. A legmagasabb számot a „Budapesten lakom” érte el, 78 százalékot! 22 százalék ezt sem tudta megoldani. A „Tegnap almát ettem” 47 százalékos lett, pedig 3-4 megoldás is elfogadható. A klasszikus „Jártál-e már Angliában?” 20 százalékot ért el.
Két műveltető szerkezetes mondat van a felmérőben. Az egyiket 3 százalék, a másikat 5 százalék tudta megoldani! Akik ezeket meg tudták csinálni, bőven több mint 10 évet foglalkoztak az angollal! Szép kis kilátások azoknak, aki még csak 2 éve tanulnak… Az a kérdés, hogy „Mi történt volna, ha…”, 7 százalékos lett. Megítélésem szerint az egész szintfelmérőben a legnehezebb szó az „elviselhetetlen”. Az a mondat, amiben ez a szó szerepel, 3 százalékos lett. Ez a szó ráadásul annyira megzavarta a legtöbb embert, hogy magát a nyelvtani szerkezetet is elrontotta, noha az előtte lévő két mondatnál ugyanazt a szerkezetet kellett használnia.
Ki a felelős ezekért a megdöbbentően rossz eredményekért? Ez a helyzet enyhén fogalmazva is katasztrofális. Ha 1000-ből 800-an hajlandók lennének egy vásárlásnál örömmel árak után érdeklődni, akkor azt mondanám, hogy a fennmaradó 200 diák a felelős, akik nem tettek elegendő erőfeszítést a nyelv elsajátítására.
A statisztikák vizsgálata azt mutatja, hogy a tanárok a felelősek, még pontosabban pedig az általuk kiválasztott módszerek. Ha egy cég veszteséges, nem működik, az ügyfelek nem elégedettek, a munkatársak nem termelnek, kit fognak felelősségre vonni? Bárhonnan is nézzük, az első számú fő felelőse a sikertelenségnek a cég vezetője, és az általa kiválasztott módszerek, amelyekkel a cégét vezeti. Egy osztálynak a tanár a vezetője.
Még egy kis adalék: hogy ugyanezt a szintfelmérőt tanárokkal is meg szoktam íratni. Az a különbség, hogy a diákoknak 30, a tanároknak 20 perc áll a rendelkezésükre. Az eredmény azt mutatja, hogy a jelenleg is aktív tanároknak a 25 százaléka nincs azon a szinten, hogy taníthassa az angolt. Valaki egyáltalán nem tudja megcsinálni a műveltető szerkezetet, de volt olyan angoltanár is, aki egy jövő időt nem ismert fel, vagy jelen időt használt múlt idő helyett! Néhány, diák által megírt szintfelmérő jobb lett, mint amit egyes tanárok írtak! Ezzel egészen addig nincs gond, amíg ezek a tanárok nem aktívak. De azok!”
(Dunay Péter-Hrncsár József: Nem mersz megszólalni angolul? Avagy a nyelvérzék mítosza, részlet)
Ugye te is látod már, hogy hol van a hiba? Hogy miért nem meglepő, hogy sokévnyi angoltanulás után is ilyen gyengék az eredmények? Hogy ez az ország egyszerűen nem mer, képes, tud megszólalni angolul? Igen, jól látod. Fejétől bűzlik a hal. A rendszer rossz. A módszerek elavultak és nem hatékonyak. A gyenge tanárképzés miatt pedig a most felnövő generáció számára mindössze két választás marad: némaság, vagy iskolán kívüli angoltanulás.
Szerencsére nincs minden veszve. Nincs olyan probléma, amire ne lenne megoldás. A magyar nyelvoktatás 22-es csapdájából úgy lehet kitörni, ha nem csak leszögezünk, de be is tartunk néhány alapelvet:
- A minőségi nyelvoktatás feltétele a minőségi tanárképzés. Ennek a képzésnek nem kell véget érnie az egyetemeken- egy nyelvtanárnak élete végéig folyamatos oktatásra, fejlődésre van szüksége.
- A hatékony nyelvoktatás második feltétele a jó módszer. Papír-orientált, tesztkitöltésre finomhangolt oktatás helyett életszerű helyzetekre felkészítő, gyakorlatközpontú tanítás kell.
- A hatékony nyelvoktatás alapja a tudás és a teljesítmény tisztelete. Sem a tanárok, sem a diákok esetében nem jutalmazhatjuk a teljesítmény hiányát, vagy a lustaságot. A kifogások kritikátlan elfogadása helyett fektessünk le szabályokat, amelyeknek a megszegése, megkerülése ne maradjon következmények nélkül.
- Angolul beszélni csak beszéd közben lehet megtanulni.
- Minden hatékony nyelvtanulás első lépése egy lézerpontos angol szintfelmérő kitöltése.
Egyetértesz ezekkel az alapelvekkel? Nem szeretnél egy lenni a „néma magyarok” közül? Többet vársz a nyelvtanulástól, mint tesztek kitöltését és igeragozást? Szeretnél pontos képet kapni arról, hogy mit tudsz és hova juthatsz el?
Akkor töltsd ki a Speak! Nyelviskola lézer pontos angol szintfelmérő tesztjét és vedd kezedbe a sorsodat.
Már csak egy kérdésünk van: mikor jössz?