Kép forrása: cookie_studio – freepik.com

Összegyűjtöttem a három leggyakoribb tévhitet az online angol tanulással kapcsolatban, amikkel az elmúlt egy évben találkoztam, és megpróbálok rájuk érdemben reagálni.

Amikor tavaly márciusban a kormány sorra elrendelte az oktatási intézmények bezárását és kijárási korlátozásokat vezetett be, tudtuk, hogy a helyszíni oktatás nem lesz megoldható sokak számára, legalábbis egy időre, így muszáj kitalálnunk valamit. Az online angolra váltás tűnt az egyértelmű megoldásnak, habár korábban kizárólag offline angol nyelvtanfolyamokat, és elsősorban csoportos angol órákat tartottunk. Arra törekedtünk, hogy a jól bevált 100 % beszéd 0 % könyv módszerünket minél előbb teljes egészében átültessük az online térbe, hogy a diákjaink megszakítás nélkül tudjanak haladni tovább a céljaik felé.

E tervünket sikerült 2 hét alatt technikailag és szakmailag véghez vinnünk. De a diákjaink tartottak az online angol tanulástól és inkább meg akarták várni, hogy újra személyes csoportokba jöhessenek. Megértettük őket, hiszen korábban mi is ódzkodtunk az online felülettől. Viszonylag hamar rájöttünk, hogy nem reális az a kép, ami az emberek fejében van a mi online angol óráinkról. Amint kezeltük ezeket a tévhiteket, nemcsak, hogy sikerült átterelnünk többszáz addig offline órákhoz szokott diákunkat az online angolra, hanem sikerült őket a folytatásra is rávenni, hiszen megtetszett nekik ez a megoldás is. Hogy eloszlassam a benned lévő kételyeket is, összegyűjtöttem a három leggyakoribb tévhitet az online angol oktatással kapcsolatban, amikkel az elmúlt egy évben találkoztam, és megpróbálok rájuk érdemben reagálni.

Az online óra nem olyan hatékony, mint a személyes kontakt óra!

Azért gondolják ezt az emberek, mert az online tanulásról az jut eszükbe, hogy kapnak egy linket egy online anyaghoz, amit egyedül kell értelmezniük, megoldaniuk és megtanulniuk. A tanárral pedig emailben tudnak csak kommunikálni. Nincs szóbeli gyakorlás, nincs tanári segítség, nincs korrekció, nincs beszéd… Ez nem is hatékony módja egy nyelv megtanulásának, ezért én sem fizetnék…

Nálunk azonban, minden, ami hatékonnyá tette az offline tanulást, továbbra is biztosítva van:

  • Ugyanaz a tananyag egy adott szinten, mint offline.
  • Ugyanúgy megkapja a diák az órai gyakorlást segítő SpeakEZ kiadványunkat a korábbi szintek szavaival.
  • Ugyanúgy része az órai munkának a szavak szóbeli begyakorlása (jelentés, kiejtés) és a nyelvtani szerkezeteknek is.
  • Ugyanúgy letisztázza a tanár az órai anyaggal kapcsolatos fontos információkat, kulcsadatokat, és segít, ha valamit nem értenek a diákok.
  • Ugyanúgy rengeteg párbeszéd van az órán a diáktársakkal a csoportban, vagy a tanárral a magánórán.
  • Az órai anyag begyakorlására ugyanannyi idő jut, mint az offline csoportokban vagy az offline magánórákon.
  • A tanár ugyanúgy segít órán gyakorlás közben, és a házi kijavításával órán kívül, mint eddig.
  • Ugyanazok a beszédkészséget fejlesztő, kreatív gyakorlatok vannak az órán (hosszú sztori, gyors reakció, képleírás, vita), mint az offline órákon.

Két dolog változott csak. Egyrészt az, hogy mindez nem a Klapka utca 11 egyik termében egy légtérben történik, hanem úgy, hogy mindenki a saját otthonában ül egy képernyő előtt. Másrészt az, hogy azt kérjük, hogy az órai anyagot (szavakat és nyelvtani szerkezeteket) a diákok előre másolják be a füzetbe, így maximalizálva a szóbeli gyakorlásra szánt időt az órán.

A Zoom nem a legjobb platform az online tanulásra!

Minden cégnek más szükségletei vannak, így érthető, hogy cégenként eltért, hogy melyik programra esett a választás, amikor tavaly márciusban választani kellett egyet az online meetingekhez, munkához. Nekünk elengedhetetlen volt, hogy megoldható legyen a páros gyakorlás az órákon, és egyedül a Zoom biztosította akkoriban az ehhez szükséges, chatszoba jellegű funkciót. A Breakout Rooms (Kiugró szobák) segítségével a tanárok párba tudják rakni a diákokat (manuálisan és automatikusan is), majd szobákat hoznak létre nekik, ahol a többiek zavarása nélkül, csak egymást hallva/látva tudnak gyakorolni. A tanár, ahogy a helyszíni órákon is, körbe tud járni a párok között, segítséget nyújtva, korrigálva az elhangzottakat. Amennyiben valakinek kérdése van, de a tanár épp máshol felügyel, egy kattintással oda tudja hívni. A tanár pedig, ahogy ez megszokott, tudja a teljes csapatnak egyszerre jelezni, ha valamit mondani szeretne vagy ha közeledik a gyakorlás vége.

A Zoomban van továbbá az úgy nevezett Waiting Room (Váróterem) funkció, így a diákok csak a tanár engedélyével tudnak belépni az órába. Mivel az órához a belépési adatok nem nyilvánosak, azokat csak a Speak Nyelviskola munkatársai, az adott tanár és diákok ismerik, így kicsi az esélye, hogy egy idegen be tudjon lépni, de ha sikerülne is valakinek (amire egy év alatt egyszer sem volt példa), a tanár ki tudná tiltani örökre onnan.

Sokan tartottak a program biztonságától, ugyanis a program telepítése során állításuk szerint a Zoom „át akarja venni az irányítást a gépem felett”! 😀 Ez természetesen nincs így, csupán arról van szó, hogy a tulajdonosnak engedélyeznie kell, hogy a Zoom használhassa a gépbe épített mikrofont, hangszórót és kamerát, hiszen ezek nélkül a diák nem hallaná a tanárt és a többi diákot, sőt őt sem látnák és hallanák a többiek. Aki ezt a lépést mindenképpen ki szeretné hagyni, meg tudja tenni, ugyanis letöltés és telepítés nélkül, csupán a böngészőből is meg lehet nyitni az óráinkat a megfelelő belépési adatokkal.

Túl bonyolult online tanulni!

Rémisztőnek és borzasztó bonyolultnak tűnhet elsőre az online angol oktatás azoknak, akik nem gyakorlottak a számítógép vagy okostelefon használatában. Szerencsére ma már 3 kattintással be lehet lépni az órákba, így csak egy emailcímre és erős internetre van szükség a tanuláshoz a technikai eszközökön kívül. Mivel minden új diák részt vesz egy bemutatóórán mielőtt elkezd nálunk tanulni, le tudja tesztelni, hogy tetszik-e neki a tanulás ezen módja. Ilyenkor az egyik munkatársunk a rendelkezésre áll, hogy technikai segítséget adjon, ha szükséges. És ugyanez igaz a csoportos tanfolyamok vagy magánórák első alkalma előtt. Legkésőbb a második órára már mindenkinek megy a belépés.

Ha technikai gondok adódnának az órák közben, a tanárok ki vannak képezve ezek kezelésére. Továbbá rendelkezésére áll egy tájékoztató dokumentum a Zoommal kapcsolatban, ami tartalmazza az összes eddig előfordult problémát a megoldásával együtt. Ezt a bemutatóóra előtt elküldjük, és minden szint kezdete előtt is, hiszen rendszeresen frissítjük.

Remélem, sikerült eloszlatnom a kétségeket! 🙂

Kedvet kaptál az online angol tanuláshoz? Ha igen, akkor az első lépésed, hogy töltsd ki az ingyenes online angol szintfelmérőnket. Miután kitöltötted felhívunk, közösen átnézzük és adunk néhány tanácsot az angolod fejlesztéséhez.

Margitay Petra
szolgáltatási vezető

Share This