Tanárainkkal készített interjúnk mai részében Dobos Rékával beszélgettünk. Réka elmesélte, hogy merre járt már a világban? Hogyan tanult meg angolul? Mért lett angol tanár? Hogyan lett a Speak! Nyelviskola munkatársa? Mit gondol az online angol tanulásról és tanításról? Mi motiválja napról napra? és még sok minden mást.

Mondj pár dolgot magadról!

Veszprémben születtem és ott is nőttem fel. Általános és középiskolás tanulmányaimat is egy Waldorf iskolában végeztem Nemesvámoson, egy Veszprémhez közeli faluban. Az iskola elhelyezkedése és tanítási módszerei miatt is mondhatom, hogy falusi gyerekként nevelkedtem, nem tartottak távol a sártól, víztől, állatoktól és az ezekhez kapcsolódó élményektől. De emellett az irodalom és képzőművészet is fontos szerepet töltött be a gyerekkoromban, szóval alkotás céljából is szabadjára voltam engedve. Legkedvesebb hobbim mindig is az olvasás volt, amire sajnos mostanában kevesebb időm jut, de próbálom behozni a lemaradást.

Hogyan tanultál meg angolul?

Angol és francia nyelvoktatást kaptunk az általános iskola második osztályától kezdve, ami adott annyi alaptudást és magabiztosságot, hogy magamtól is folytatni tudtam. Középiskolában is ezt a két nyelvet tanultam és ezalatt az idő alatt rengeteget fejlődött a tudásom az angoltanáromnak köszönhetően. Viszont szerintem angolul is a megállíthatatlan olvasásom által tanultam meg leginkább. Ha egyszer valamibe belekezdtem és nagyon szerettem, semmi nem állított meg, még egy olyan apróság sem, hogy nem beszéltem a nyelvet, amin a kedvenc könyvsorozatom folytatása íródott. Úgyhogy erre a megoldás az volt, hogy egyszerűen elkezdtem angolul olvasni a könyvet és reménykedtem, hogy megértem a nagyrészét. Nem igazán emlékszem, de úgy tűnik értettem eleget, mert nem hagytam abba. Innentől kezdve nem olvastam magyarra fordított könyveket, ha az eredeti nyelv angol volt és úgymond megváltozott az életem emiatt. Természetesen filmek, sorozatok és csak úgy az internet használata miatt is rengeteg tudás ragadt rám.

Milyen az angol kiejtésed? Kitől vagy hol sajátítottad el?

Amerikai sorozatokból és YouTube videókból tanultam el igazából a kiejtésemet, mára már meg se próbálok mást. A magyar akcentussal harcolni fogok valószínűleg örökre, de mostanra már kevésbé zavar, mint régebben. Emiatt is hajlok inkább a lehető legkevésbé jellegzetes, kiejtés felé. De mostanra már rájöttem, hogy nem számít, mindenkinek van akcentusa és ez azt jelenti, hogy ismersz egy másik nyelvet a sajátodon kívül.

Hol jártál eddig külföldön? Mennyi időt voltál ott? Mit csináltál? Hogyan tudtad használni az angolt?  Hol volt a legkönnyebb angolul megértetni magad és miért?

Főként nyaralások alkalmával jártam külföldön Európán belül. Egyszer volt szerencsém elutazni Londonba és azóta is vissza szeretnék menni. Itt volt a legkönnyebb nyilván az eligazodás és a kommunikáció. Olaszországban egy Erasmus program keretében is jártam a nyaralásokon kívül. Ennek is az angol nyelv fejlesztése volt a célja, mivel csak angolul tudtunk egymással beszélgetni. Olaszországban általában nehezebben tudtam magam angolul megértetni, inkább félig olaszul félig mutogatva sikerült ez, de a fiatalabb generáció itt is simán beszél angolul a külföldiekkel. Nagyon egyszerűen és természetesen ment még a kommunikáció angolul Hollandiában.

Mi a legpozitívabb élményed eddig az angollal kapcsolatosan?

Az, hogy nem érzem magam korlátolva, úgy gondolom elboldogulnék bárhol a nyelv univerzalitása miatt. Könyvek, cikkek, filmek, sorozatok, bármi a médiában azonnal elérhető így, nem kell várnom fordításra. Valójában hatalmas szabadságot ad.

Hogyan használod az angolt most a mindennapjaidban?

Tanítás közben természetesen. Viszont annyira az életem része, hogy nincs olyan nap, hogy ne olvasnék vagy néznék meg valamit angolul. A közösségi médiában is nagyrészt angolul történik a kommunikáció így, ha bármilyen felületet használok szintén angolul teszem. Nem kell aktívan rávennem magam, hogy használjam, nehogy elfelejtsem mert a gondolataim fele angolul születik 😊.

Miért lettél angol tanár?

Sok ideje bennem volt már az az indíttatás, hogy másoknak segítsek, de nem tudtam milyen módon tudnám ezt megtenni. Mikor felmerült az angol tanítás gondolata, rájöttem, hogy ezzel is be tudom teljesíteni ezt a célt.

Hogyan lettél a Speak! tanára és mikor?

Mikor munkát kerestem az egyetem alatt el kellett gondolkodnom rajta, hogy milyen képességeim vannak. Kiderült, hogy egyelőre leginkább az angol nyelv ismeretével tudok valamit kezdeni, ezért elkezdtem utánajárni, hol taníthatnék. 2021 nyarán találtam meg a Speak!-et és ősszel már itt is dolgoztam.

Milyen az életed, a munkád a Speakben a belépésedtől?

Mivel még egyetemre járok ez számomra a lehető legjobb típusú munka beosztás. Én dönthetem el mikor dolgozom és így a tanulásra is jut időm.

Hogyan élted meg az elmúlt közel két évet? Mi volt ebben a legrosszabb és a legjobb?

Az utóbbi néhány év mindenkinek nehéz volt, rengeteg dolgon kellett változtatnunk, ami eddig teljesen megszokott volt. Nekem nem esett annyira nehezemre átállni az online oktatásra és munkára, viszont még így is beletelt egy kis időbe amíg kitapasztaltam mi működik számomra. A legrosszabb talán az volt, hogy teljes bizonytalanságban voltunk a jövővel kapcsolatban, legalábbis én, mert nem lehetett tudni mire számítsunk. A legjobb dolog pedig az volt, hogy így megtaláltam egy olyan munkahelyet, ahol sikerült jól alkalmazkodni a körülményekhez és ezeket kihasználva folytatódhatott a munka.

Mit jelent Neked az online angol oktatás? Mit szeretsz az online oktatásban és mit nem?

Tanultam is online oktatásban, még az egésznek az elején. A diplomámat is így szereztem meg, és ebből a szempontból talán könnyebbség volt az, hogy minden online történt. Az ezzel a folyamattal járó nyomás és izgalom sem volt olyan szintű, mint személyesen lett volna. Amit nem szeretek benne, az a technológiai határvonal az emberek között, mert nagyon könnyen el tud romlani valami. Az internetkapcsolat elgyengül és máris megszakad a kapcsolat, és ezáltal a tanulási folyamat is, ami nagyon kizökkentő tud lenni. Tanárként azt szeretem az online tanításban, hogy kényelmesebb, kevésbé feszült helyzetben vagyok én és a diák is és így már az elejétől felszabadultabb a kommunikáció.

Hogyan változtatta meg a mindennapjaidat az online angol oktatás és/vagy tanulás?

A legnagyobb változás nyilvánvalóan az volt, hogy nem kellett, vagyis egy ideig nem is nagyon lehetett kimenni a házból. Ez most is így van, mert online tanítok, és ezért tudatosan időt kell szakítani arra, hogy egy kis időt a szabadban töltsek vagy megmozduljak. Minden nap több emberrel beszélgetek, megismerem őket hétről hétre és mégsem teszek egy lépést sem az asztal mellől. Ez először furcsa érzés volt, de mostanra már teljesen természetes és megszokott lett.

Számodra mi a legnagyobb különbség az online és a személyes kontakttal járó órák közt?

Kevésbé személyes élmény online órát tartani, de ez nem feltétlenül rossz dolog. Így lehetőség van arra, hogy nagy távolságokból is tudjanak tanulni a diákok, nincs annyi fizikai korlát.

Csoportos órák vagy magánórák? Melyiket miért szereted vagy nem szereted? Melyiket kinek ajánlod?

Nekem inkább a magánórák terén van több tapasztalatom, én ezt jobban is szeretem. Ha én tanulnék valamilyen nyelvet valószínűleg ezt választanám, vagy esetleg egy kétszemélyes csoportot. Igazából azon múlik, hogy mit preferál, vagy mit bír az ember, mindkettőnek más hangulata van. Aki a lehető legtöbb személyes figyelmet szeretne kapni, annak a magánórát ajánlom, a csoportot pedig annak, aki szeret hallani több embert angolul beszélni és másokkal összevetni a tudását, haladását.

Melyik áll hozzád közelebb és miért? 

A magánórák, mert ezek alkalmával jobban kiismerem a diák szükségleteit és egyszerre egy irányba tudok koncentrálni.

Mesélj pár olyan „szpíkes” sikersztorit, amire igazán büszke vagy? Offline és online is!

Azt már sikernek élem meg, ha jó hangulatban telnek az órák és a diák szívesen visszajár, lelkesen vesz részt és csinálja a feladatait. Mikor látványos fejlődést érez valaki magán, nő a magabiztossága az angolban és tudja arra használni, ami az eredeti célja vol, ilyenkort mindig nagyon büszke vagyok. Nemrég hallottam egy ilyen visszajelzést az egyik diákomtól, és újra megbizonyosodtam róla, hogy van értelme annak, amit csinálok. Főleg mert a célt elérte ugyan, de nem szeretne megállni, a sikerélmény hajtja tovább.

Szerinted miért jó a Speak!-ben diáknak lenni?

Mindennapi tudást kapnak, biztos alapokat hozhatnak létre amire tovább építkezünk és nem mellesleg önbizalmat építhetnek fel az angol nyelv használatában.

Mi motivál Téged napról napra?

A diákok sikerei, visszajelzései, de akár csak az, hogy észreveszem a tanultakat a nyelvhasználatukban. Egy jó hangulatú és eredményes óra elég motiváció az egész napra.

Hogyan látod magadat 5 év múlva?

Nem szoktam ennyire a jövőbe nézni, erre a kérdésre én is keresem a választ. Meglátjuk mi lesz öt év múlva, de biztos úgy lesz, ahogy lennie kell.

A Speak!-et?

Sok haladást és bővülést látok a Speak! jövőjében, és emellett nem kétlem, hogy továbbra is színvonalas és használható tudást fogunk adni a lehető legtöbb embernek.

És Magyarországot, az angol nyelv tudása oldaláról?

Úgy látom az utóbbi időben egyre inkább fejlődik az ország az angoltudás szempontjából, sokan döntenek úgy maguktól, hogy megtanulják a nyelvet. Szinte létszükséglet ez a tudás a mai világban, munka, tanulás és szociális kapcsolatok szempontjából is. Remélem sikerül megtartani ezt az irányt és továbbra is egyre többen tanulnak majd angolul, legalább saját indíttatásból.

Ha Te is szeretnéd Rékával vagy online angol nyelviskolánk valamelyik másik  „jófej” tanárával bátrabbá, jobbá és választékosabbá tenni az angol beszédedet, akkor első lépésként töltsd ki ingyenes online angol szintfelmérőnket.

Kijavítjuk, utána felhívunk, kiértékeljük közösen és adni fogunk pár tanácsot annak érdekében, hogy fejlődhess az angol beszédben.

Hrncsár József

Share This