Fekete-fehér, igen-nem. Avagy mitől lesz hatékony egy angol nyelviskola?
Ha ma Magyarországon valaki meg akar tanulni angolul, akkor látszólag rengeteg lehetőség közül választhat. Szinte minden sarkon áll angol nyelviskola, az internet tele van magántanárok hirdetéseivel és az általános iskola 5. osztályától kezdve mindenkinek kötelező angolul is tanulnia. Megannyi különböző módszer, felfogás, oktatási szemlélet és forma verseng egymással a piacon és már-már zavarba ejtően nagy a választék. Akkor mégis mi alapján válasszunk utat és irányt? Hogyan tudunk eligazodni ebben a dzsungelben? Mielőtt válaszolnánk ezekre a kérdésekre, először tegyünk fel egy újabbat. Mi van, ha ez a sokszínűség valójában csak a „szürke” ezer árnyalata? Ha a különbség módszer és módszer, angol nyelviskola és angol nyelviskola, tanfolyam és tanfolyam között nem is olyan nagy, mint gondolnád? Fekete-fehér, igen-nem, avagy a mai nap témája: mitől lesz hatékony egy angol nyelviskola?
Ha megpróbálunk rendet vágni a nyelvoktatás területén meglévő káoszban, akkor drasztikus eszközökhöz kell folyamodnunk és muszáj kategorizálnunk. Ha túlságosan elmerülünk a különböző módszerek és oktatási szemléletek közötti kisebb-nagyobb különbségek és hasonlóságok elemzésében, akkor végül nem fogjuk látni a fától az erdőt. Egyetlen kérdésre kell tehát leegyszerűsítenünk a problémát: a különböző nyelvoktatási rendszerek képesek megtanítani angolul, vagy sem?
Ez a látszólag banális és alapvető kérdés egyáltalán nem olyan egyértelmű, mint ahogy első ránézésre tűnik. Mert, ha a válasz is annyira egyértelmű lenne, mint a kérdés, akkor nem lenne Magyarországon több ezer olyan ember, aki már többször, több módszerrel is próbálkozott, mégsem érte el a nyelvtanulással kapcsolatos célját.
A diákjaink többsége eleve úgy érkezik a Speak! angol nyelviskola szintfelmérőjére, hogy korábban már tanult angolul, mégsem jutott el arra a tudásszintre, amelyre vágyott. A legtöbb tanítványunk hosszú évek óta próbálkozik, kísérletezik, és mire eljut hozzánk, már tele van félelmekkel, sérülésekkel és rengeteg kudarcélménnyel. Miért? Mert a szemkápráztató módszertani sokszínűség és a látszólag végtelen számú alternatíva között nem tudtak kiigazodni és olyan angol nyelviskola, vagy angol tanfolyam mellett tették le a garast, ami elhasalna egy hatékonyság-teszten.
A 20 év alatt felhalmozódott személyes tapasztalataink és a különböző kutatási adatok és alátámasztják azt az állítást, hogy a nyelvoktatásról készült pillanatfelvétel színvilágát nem a szürke ezer árnyalata uralja. Hanem a fekete és a fehér. Nem hatékony és még hatékonyabb rendszerek versengenek egymással, hanem az elavultság és a hatékonyság. A 8 millió néma magyar országa és azok az úttörő, új generációs nyelvoktatási formák, amelyek megkérdőjelezik az évtizedes tabukat és új szellemiségű, gyakorlat-központú nyelvtanítást valósítanak meg.
„Amikor eljöttem a bemutatóórára már sejtettem, hogy jól döntöttem és így is lett. A tanfolyam ideje alatt, nagyon sokat fejlődtem. A beszédkészségem is sokat javult a különböző gyakorlatok révén. És mivel az a célom, hogy beszélni tudjunk folyékonyan angolul, úgy érzem, hogy végre jó úton járok. Mind a tanáromnak, mind pedig a kitűnő csoporttársaimnak nagyon hálás vagyok a sok-sok segítségért és türelemért, amit kaptam/kaptunk. Remélem a jövőben is ilyen jól fogok haladni! Köszönet a nyelviskolának is. Én már sok nyelviskolát megjártam, de ez volt az első, ahol úgy érzem a gyakorlatban is tudtam fejlődni.” (Mariann)
Két lehetőségünk van tehát: vagy a hatékony, magabiztos és aktív nyelvtudás megszerzését lehetővé tévő módszert választanunk, vagy újra és újra belefutunk a rossz hatásfokú módszereket követő, „hagyományosabb” oktatásba. Nincs középút. Nincsenek „igen, de”-típusú menekülő-utak.
Egy angol nyelviskola módszereinek hatékonyságát pedig az alapján mérhetjük le, hogy mennyire képes a gyakorlatban is alkalmazható tudást átadni a tanítványainak. Hogy mennyire lesz a diákból aktív és magabiztos nyelvhasználó. Hogy képes lesz-e felszabadultan, gyomorgörcs nélkül kommunikálni, írni, beszélni, gondolkodni, „érezni” angolul. Hogy a tanfolyam végére mennyire sikerül feloldani a korábbi gátlásokat és begyógyítani a régi sebeket. Hogy a különböző gyakorlatok, feladatok révén megszerzett ismereteket mennyire tudja átültetni a mindennapi gyakorlatba.
Egy angol nyelviskola hatékonysága és sikeressége, tehát végső soron azon múlik, hogy a diákunk mennyire lesz sikeres a saját életében az itt megszerzett tudás segítségével. Minden angol nyelviskola és tanfolyam alfájának és ómegájának ennek a siker és hatékonyság-mércének kellene lennie. Nem a díjak, elismerések, szakmai vállon-veregetések, vagy a méregdrága image-kampányok tesznek egy nyelviskolát „feketévé, vagy fehérré”. Mert lehet, hogy ettől a mi egónk jobban érzi magát, de ti nem kerültök közelebb a céljaitokhoz.
A Speak! angol nyelviskola küldetése az, hogy magabiztos nyelvhasználóvá tegye a diákjait és a nálunk megszerzett tudás hozzájáruljon egy sikeresebb, boldogabb, elégedettebb élethez. Ezért követjük a „100% beszéd, 0% könyv” módszerű, gyakorlatorientált és teljesítménycentrikus oktatási szemléletet.
Hogy mindenki számára bebizonyítsuk: van egy olyan alternatíva, amely mindenkit képes magabiztos és aktív nyelvtudással felvértezni, aki hajlandó megdolgozni érte.
Erről szól a hatékony nyelvoktatás.
Erről szól a Speak! angol nyelviskola.
„Nehezen indultam el ezen a tanfolyamon, de a bemutatóóra lendülete egyértelművé tette, hogy itt a helyem! Az első hetekben újra megtanultam tanulni, és helyre került annyi berögzült rossz szokás! Azért is jöttem, hogy végre valaki bebizonyítsa, hogy meg lehet tanulni angolul még nekem is, aki önbizalomhiányban úgy gondolta, hogy ez az utolsó próbálkozás! J Most viszont boldogan és mosolyogva mondhatom: I changed my mind! Bárcsak több és több helyen oktatnátok ezzel a módszerrel. Folytatni akarom, Szívesen jövök és ajánlom, mindazoknak, akik azt hiszik magukról, hogy ő már nem képes megtanulni, ill. beszélni angolul! Köszönet és hála!” (Kati)