1+1 = 3? Ha jó a rendszer még ez sem lehetetlen- Speak! angol nyelviskola
Regisztráció. Szintfelmérő. Oktatási tanácsadás. Bemutatóóra. Tanfolyam. Házi feladat. Extra házi feladat. Pótóra. 100% beszéd. 0% könyv. Folyamatos gyakorlás. Kemény munka. Helyes motiváció. Szintzáró vizsga. Siker. Elemek, amelyek egymásba kapcsolódnak és egymást erősítik. Amelyek külön-külön is működnek, de csak együtt igazán nagyszerűek. A Speak! angol nyelviskola ettől, a rendszertől más, mint a többi, „hagyományos” módszerekkel tanító angol nyelviskola. De mitől lesz egy rendszer jó rendszer és miért fontos, hogy az egyes elemek többre legyenek képesek együtt, mint egyedül?
Képzelj magad elé egy gyönyörű virágot. Látod magad előtt a szemkápráztató színt? Érzed az illatát? Elbűvölő, igaz? Akkor most a képzeleted segítségével bontsd elemeire ugyanezt a virágot. Szárra, gyökérre, levélre, bimbóra és szirmokra. De ne álljunk meg itt: szedjük szét a szirmokat sejtekre, molekulákra és atomokra. Aztán az atomokat protonokra és elektronokra, majd tovább és tovább, egészen a legapróbb, az emberi elme által felfoghatatlanul parányi részecskékig. Még mindig látod magad előtt a virágot? Vagy azért így már egy picit nehezebb?
Amikor szó szerint atomjaira szedünk valamit, akkor is működő elemeket találunk, sajátos tulajdonságokkal, szerkezettel, működési elvekkel. Ám ezekből már nehezebben tudunk visszakövetkeztetni az egészre, a rendszer működésére, felépítésére, vagyis a példánkban szereplő virágra. Még ennél is nagyobb feladványt jelent ezekből az apró részecskékből „összerakni” a virág illatát, színét, formáját és textúráját. Ahhoz pedig, hogy eljussunk az érzéshez, amelyet a virágra való első pillantás keltett bennünk, még kevésbé hagyatkozhatunk az egyes építőkockák összerakosgatására.
De miért? Miért nem juthatunk el az atomok szintjéről az „érzések birodalmáig”? Azért, mert a példánkban szereplő virág egy ún. emergens rendszer. Ez azt jelenti, hogy az egyes alkotóelemek sajátos fizikai, kémiai kölcsönhatásai valami újat, valami mást hoznak létre. Olyasvalamit, amit már nem tulajdoníthatunk az egyes alkotóelemek tulajdonságainak; belőlük következik, de több náluk. Ez az új minőség attól új, hogy az elemek sokkal többet, értékesebbet, nagyobbat, vagy éppen jobbat képesek közösen létrehozni önmaguknál.
Vagyis a matematika nyelvére lefordítva: 1+1=3.
Tehát, ha az a kérdés, hogy mi a különbség egy rendszer és jó rendszer között, akkor a válaszunk az, hogy ettől a bizonyos új minőségtől. Attól a képességtől, hogy az egyes elemek összekapaszkodva képesek, vagy sem valami jobbat létrehozni saját maguknál. Attól a tudástól, hogy hogyan lehetséges „többnek” lenni annál, ha egyesével összeadogatjuk az egyes részeket, elemeket.
A nyelvtanításban és egy angol nyelviskola működésében is ez a döntő kérdés. Nem mindegy, hogy csak simán rendszerben, vagy egy jó rendszerben tudnak a diákok tanulni és mi dolgozni. Mi jó rendszerben akarunk dolgozni és egy jó rendszerben akarunk tanítani. Egy olyan rendszerben, ami képes önmaga fejlesztésére, építésére és képes rendszerként többet létrehozni annál, amire a tagjai egyesével képesek lennének.
Ezért olyan borzasztóan fontos az, hogy egy angol nyelviskola magas színvonalon sztenderdizálja a működését. Ezért olyan fontos, hogy magas minőségi követelményeket támasszunk saját magunkkal és a szolgáltatásunkkal szemben és feleljünk is meg nekik. Ezért kell egységes tanárképzés, módszertan és oktatási szemlélet. Ezért van szükség arra, hogy a diákokat a tanulási folyamatban partnerként és ne „letanítandó egységként” kezeljük. Ezért van szükség folyamatos visszajelzésekre, őszinte, építő kritikára, a jó gyakorlatok felerősítésére és a rossz gyakorlatok elhagyására.
Ezért fontos, hogy a szintfelmérőtől, a bemutatóórán át a tanfolyam végét jelentő szintzáró vizsgáig a rendszer minden egyes eleme jól, összhangban és egymást erősítve működjön. Mert külön-külön egyik eszköz sem alkalmas arra, hogy önmagában magabiztos, aktív és kommunikációképes nyelvtudást szerezz, de mindegyik nélkülözhetetlen eleme a sikernek.
Pető Zsanett, a Speak! angol nyelviskola tanára:
„Érzem, hogy áll mögöttem egy évtizedes tapasztalatokból összegyúrt rendszer, ami nagyon ki lett találva. Nekem nincs más dolgom, mint „követni” a gyakorlatokat és lépésről lépésre haladni. És azt látom, hogy az elmúlt 1 évben azok a diákok, akik szorgalmasan tanultak ezzel a módszerrel, nagyon sokat fejlődtek.”
Dani, a Speak! angol nyelviskola diákja:
„Az iskola nagyon profin megszervezte az oktatási rendszert, sokkal jobban lehet ilyen módon ismereteket elsajátítani. Elégedett vagyok és várom a folytatást. :)”
Henrietta, a Speak! angol nyelviskola diákja:
„Nagyon tetszik a nyelviskola oktatási módszere. Az órákat mindig nagyon vártam és a plusz házi feladatok is nagyon hasznosak. Az órákon nagyon jó volt mindig a hangulat, de közben nagyon sokat tanultunk. Most először úgy érzem nem lesz lehetetlen megtanulni angolul és főleg BESZÉLNI. Továbbra is szeretnék a csapat tagja lenni és megtanulni angolul.”
Viktória, a Speak! angol nyelviskola diákja:
„Összességében nagyon elégedett vagyok a nyelviskolával. Úgy gondolom, hogy helyre rakta Saci a nyelvtani szerkezeteket kavalkádját a fejemben és sokban segítette a beszédemet is. Ezt egy iskolai tanórán vettem észre, hogy már nem olyan akadozva beszélek, hanem folyamatosan. Saci kedves és türelmes tanár, örülök, hogy ő lett a tanárom. Amikor olvastam az interneten, hogy ide rendszeresen járnak és szívesen is a diákok kicsit volt fenntartásom, mert más nyelviskolában nem ezt tapasztaltam, de ide tényleg szívesen jártam be.” (Viktória)