„Ez a rendszer nagyon ki lett találva” Interjú Pető Zsanettel, a Speak! angol nyelviskola tanárával

Pető Zsanett a Speak! angol nyelviskola egyik, ha nem a legnépszerűbb tanárja, aki a nyelviskola alapítása óta a tanárunk. Őszintén vall a kezdetekről, a Speak! első egy évéről és a legmeghatóbb pillanatokról.

angol-nyelviskola-egyforma

  • Speakman: Te igazi „régi motoros vagy”, ha szabad ezzel a kifejezéssel élnem, hiszen a kezdetek óta velünk vagy. Mesélj nekünk arról egy picit, hogy hogyan kerültél ide!
  • Zsani: Már korábban is tanítottam másik nyelviskolában, de úgy éreztem, hogy valami „hiányzik”. Tavaly nyáron már annyira belefásultam a „hagyományos tanításba”, hogy fel is mondtam. Éppen az álláshirdetéseket böngésztem, amikor megakadt a tekintetem a Speak! western-stílusú hirdetésén. Nagyon figyelemfelkeltő és vicces volt; izgalmasnak tűnt. Rögtön el is küldtem az életrajzomat, Péter pedig már másnap felhívott. Azóta itt vagyok.
  • Speakman: Rögtön bedobtak a mélyvízbe és azonnal rád is bíztak egy csoportot? Csak azért kérdezem, mert a Speak! angol nyelviskola nem egy hagyományos módszerekkel tanító „tucatnyelviskola”. Könnyű volt megszokni, hogy máshogy kell tanítani?
  • Zsani: Senki sem kap azonnal csoportot. A Speak!-nek van egy sajátos módszertana, ami nem csak a tanításban, hanem a tanárképzésben is érvényesül. Ez arról szól, hogy bármit is akarsz a sulitól, először is eljössz bemutatóórára. Ez nem csak a diákokra, hanem ránk, tanárokra is ugyanúgy érvényes. Szóval eljöttem bemutatóórára, ami nagyon meggyőző és érdekes volt. Pont azt a hiányérzetet kezelte bennem, ami miatt az előző munkahelyemen felmondtam. Nem éreztem azt, hogy megpróbálnak valamit lenyomni a torkomon, vagy rám akarnak erőszakolni egy olyan rendszert, amiben nem tudok önmagam lenni. Azt gondoltam, hogy ez egy jó lehetőség arra, hogy változtassak a korábbi tanítási módszereimen.
  • Speakman: A bemutatóóra után mi történt? Mi volt a következő lépés?
  • Zsani: Heteken át tartó képzéseken kellett a többiekkel együtt részt vennünk, hiszen itt tényleg teljesen más módszerrel, más felépítésben, más gyakorlatokkal tanítunk, mint a „hagyományos nyelviskolákban”. Szóval az első pár hét csak a képzésekről szólt; hogy hogyan tudom átadni és begyakoroltatni az anyagot, és hogy milyen eszközök alkalmazásától lesz tényleg beszédközpontú a beszédközpontú nyelvoktatás. A képzéseket követően pedig megkaptam az első csoportomat és alig vártam, hogy élesben is alkalmazhassam a megtanultakat.

angol-nyelviskola-kivaltsag

  • Speakman: Az elmúlt 1 év alapján mik a személyes tapasztalataid? Szerinted mennyire működik ez a „100% beszéd, 0% könyv” mottóval fémjelzett oktatási rendszer?
  • Zsani: Elég önző szempontot fogok mondani, de nekem sokkal jobb és könnyebb ezekkel a módszerekkel és egy ilyen közegben tanítani. Érzem, hogy áll mögöttem egy évtizedes tapasztalatokból összegyúrt rendszer, ami nagyon ki lett találva. Nekem nincs más dolgom, mint „követni” a gyakorlatokat és lépésről lépésre haladni. És azt látom, hogy az elmúlt 1 évben azok a diákok, akik szorgalmasan tanultak ezzel a módszerrel, nagyon sokat fejlődtek. Egy tanárt pedig a diákjai sikerei és kudarcai alapján ítélnek meg.
  • Speakman: Elég kötött módszerekkel tanítotok. Te hogyan éled meg, hogy sok esetben neked is megmondják, hogy mit hogyan kell oktatnod és nem tudsz a „saját fejed után menni”?
  • Zsani: Számomra ez egyáltalán nem okoz gondot, mert azt látom, hogy a rendszer logikus, jól felépített és hatékony. Nem véletlenszerűen alakult ki, hanem tudatos tervezés eredményeként jött létre. Szerintem tök jó dolog, hogy minden diákot ugyanolyan képzésen átesett tanárok tanítanak, ugyanazzal a módszerrel, mert így minden tanítványunk ugyanolyan magas színvonalú oktatást kap. És én ebben a viszonylag kötött rendszerben is meg tudom találni önmagam, hiszen minden csoport és diák más, így sokszor a magyarázatokban, vagy a feladatokban kreatívnak kell lenni. Fontos, hogy egy tanár tudja, hogy az adott tanítványnak hogyan tud a leghatékonyabban segíteni, vagy éppen elmagyarázni valamit. A tanár személyiségének kibontakozása nem a „szereplésen” múlik, hanem ezen. Hogy képes kezelni a különbségekből fakadó nehézségeket, személyesen is foglalkozik a diákokkal és mégis egyben tudja tartani a csoportot.
  • Speakman: A Speak! közösségi oldalain és hírleveleiben nagyon sok sikertörténetet látunk és nagyon sok szól ezek között is rólad. Hogyan éled meg ezeket a visszajelzéseket? Mennyire tudod beépíteni a tanításba?
  • Zsani: Nagyon fontos, hogy a Speak!-ben folyamatos a kétirányú kommunikáció és sok a feedback. Szerintem a nyelviskola sikerének egyik titka éppen ez, hogy folyamatosan képes kommunikálni a diákjaival és „önmagával” is. Képben kell lennünk hogy a diákok, hogy érzik magukat, mire van szükségük a fejlődéshez, hogyan haladnak a tanulással és miben tudunk nekik segíteni. Szóval nem csak én kapok, hanem folyamatosan adok is visszajelzéseket. Igyekszünk ezeket a visszacsatolásokat megjeleníteni a tanításban is: az egyik gyakorlat például azért került be a tananyagba, mert több helyről is kaptunk olyan jelzéseket, hogy erre lenne igény. Szeretem, hogy a Speak!-ben erről is sokat beszélgetünk…

Az interjú teljes szövegét elolvashatjátok a hamarosan megjelenő The Speak, a Speak! angol nyelviskola ingyenes, negyedéves magazinjának 2. számában.

pető-zsanett
Pető Zsanett, Speak! angol nyelviskola

 

Share This