Az 5 leggyakoribb hiba, amit a diákjaim elkövetnek

Meg vagyok győződve róla, hogy aki valaha tanult már angolul, szembetalálta magát azzal a mondattal, hogy „jaj, ezt mindenki elrontja, még a legtapasztaltabbak is”.

Mivel több idegen nyelvet is tanultam már különböző intézmények (középiskola, egyetem, nyelviskola stb.) falai között, „bevallhatom”, hogy ezeket a hibákat anno én is elkövettem. Aztán egész jól sikerült kimásznom belőlük, hiszen angoltanár lettem 🙂

De most az a feladatom, hogy tanárként világítsak rá, hogy mi az az 5 tipikus hiba, amiket a diákjaim elkövetnek az órákon – hátha ezzel segítek, hogy te kikerüld őket, vagy legalább kevesebbszer ess beléjük.

1) E/3 ’s’

Mindegy, hogy A1-2-n, vagy éppenséggel B2-3-n tanulsz éppen.

Mindegy, hogy már 10 éve ismerkedsz az angol nyelvvel, vagy csak most kezdted.

Ez talán az a hiba, ami mindenkinél rendszeresen előfordul. (Ha gyorsan beszélek, néha még velem is megesik.)

Nyugi, több is veszett Mohácsnál. Akkor is meg fognak érteni, ha nem tetted oda azt a fránya S betűt (sz hangot).

Talán a legjobban úgy lehet kiküszöbölni, ha minél több mondatot gyártasz E/3 személyben. Sok-sok he, she, it mondat, és akkor rögzülni fog, és automatikussá fog válni.

2) Magam avagy Myself

A magyar nyelvben mindig oda kell tenni a visszaható névmást (magam, magad, magát), ha azt próbáljuk kifejezni, hogy éppen milyen érzés uralkodik rajtunk.

Viszont amikor angolul akarjuk kifejezni az érzéseinket, NEM szükséges beletenni a mondatba.

Ha azt akarjuk kifejezni, hogy boldognak érezzünk magunkat, azt kétféleképpen lehet megtenni: I feel happy vagy I am happy.

Ha nem vagy biztos abban, hogy kell-e a myself vagy sem a mondatba, akkor kezdésnek azt ajánlom, hogy maradj a sima létigés mondatnál. Azzal tutira mehetsz.

3) Múlt idő: ED vagy rendhagyó?

Van egy rossz hírem: a rendhagyó igék listáját be kell magolni.

Nincsen más mód, nincsen más út arra, hogy tudd, hogy mely igék „furábbak” mint a többiek.

Ha a rendhagyó igék listáját teljes mértékben a tudásod részévé teszed (akár egy kinyomtatott lista formájában is eleinte), akkor a többi igével könnyű dolgod lesz, ugyanis akkor már csak az –ed végződéseket kell odabiggyesztened.

4) Was/Were

Egy másik mumus a létige múlt ideje. Talán nem is az ismerete az, ami igazán gondot okoz, hiszen 10-ből 8 ember jó eséllyel már hallotta a was/were szócskákat.

Inkább az okozza a gondot, hogy a megfelelő személyes névmást a megfelelő formával összeegyeztessük.

Az elmúlt években sok sok We was… (sic!) kezdetű mondatot kértem újra diákoktól, és úgy gondolom, hogy a legjobb gyakorlás mindenképpen az, hogy a megfelelő mennyiségben gyártsuk le a mondatokat.

Egy idő után el fog tűnni a homály, és kitisztul a kép. 🙂

5) Bátortalanság

Nem erre számítottál utolsónak, ugye?

Pedig úgy gondolom, hogy mindenkinek, aki elindul azon az úton, hogy egy új nyelvet megtanuljon, először saját magát, a saját gátlásait kell legyőznie.

Nem számít, hogy mi az ok, ami miatt angolul szeretnél tanulni. Te már a 0. pillanatban a bátorságodról teszel tanúságot azzal, hogy a kezedbe veszel egy angol nyelvkönyvet, megnézel egy feliratos filmet, beiratkozol egy angol tanfolyamra.

A lényeg, hogy mindig MERJ beszélni.

Két okot is mondok rá:

  1. Azért mert nem fogunk kinevetni, hiszen segíteni szeretnénk.
  2. A kisgyerek sem némul meg, amikor a saját anyanyelvét tanulja, de valami nem megy elsőre.

Tanulság?

Kitartás, bátorság, és sok sok mondat.

Rusz Timi, tanár
Speak! Nyelviskola

Ha pedig szeretnél egy olyan szuper edzőt magad mellett tudni, mint amilyen Timi, akkor jelentkezz be ingyenes szintfelmérőnkre, és próbáld ki beszédközpontú tanfolyamainkat.

 

Egy biztos: bátorításból, beszédből és mondatgyártásból nem lesz hiányérzeted, ha nálunk tanulsz:

banner_button

Share This