Mi a baj a céges angol tanfolyamokkal?

Az üzleti életben egyre fontosabbá válik az idegen nyelv, ezen belül is az angol szinte nélkülözhetetlen lett napjainkban. Sajnos még mindig sokan vannak azonban, akik nem sajátították el ezt a nyelvet (l. blogbejegyzésünket a magyarok angol nyelvi felkészültségéről), így ha már elhelyezkedtek, a munkahelyük vezetősége érzi szükségét annak, hogy lehetőséget biztosítson számukra a nyelvtanulásra.

A tapasztalatok szerint azonban a céges, illetve munkahelyi nyelvtanfolyamok hatékonysága még az átlagtól (azaz a fizetett nyelvtanfolyamokétól) is elmarad.

Mi lehet ennek az oka?

Hiányzik a motiváció

Nincsenek illúzióink arról, mi zajlik manapság a munkahelyeken. A gazdasági válság alaposan megcsonkította a kollektívákat: az elmúlt években a legtöbb helyen a munkatársak egy részét elbocsájtották, majd az ő munkájukat átterhelték „szerencsésebb” kollégáikra.

Így az alkalmazottak általában látástól vakulásig dolgoznak – vagyis keveseknek hiányzik még egy púp a hátára.

Az sem segít, ha nem személyes motivációból kezdünk egy idegen nyelv elsajátításába, hanem parancsra.

Egész komoly ellenállást támaszthat bennünk egy ilyen helyzet, amikor a teljes „nyelvtanulás-cécót” inkább teherként kapjuk a vállunkra, mint örömforrásnak.

Ha rosszul kommunikálják

Mivel a munkatársak idegen nyelvi képzése nem olcsó dolog, sok munkahely úgy kommunikálja a dolgot az alkalmazottak felé, hogy jutalomként nyújtják át számukra a lehetőséget.

Ha ez az előző bekezdésben leírtakkal párosul, inkább bosszúságot okoz semmint örömet, és eleve elronthatja a tanfolyamon nyújtandó teljesítményt.

Szerencsés esetben előfordulhat, hogy az adott kollégának éppen „nyelvtanulhatnékja” van, amikor megkapja a lehetőséget, és rettentően örül a jutalomnak. Ebben az esetben is fontos azonban, hogy motivációként megnyíljon előtte a nyelvtanulás útján elérhető „szamárlétra”, azaz az előrejutás lehetősége, ellenkező esetben hamar letörhet a lelkesedése.

Ha nem kap lehetőséget, hogy használja

Sok munkahelyen azért forszírozzák a nyelvtanulást, mert látnak lehetőséget a külföldi kapcsolatok felé való nyitásra, konferenciákon való részvételre, publikálásra stb. vagyis olyan megnyilvánulási lehetőségekre, amelyeket idegen nyelven lehet igénybe venni.

Nem ritka azonban, hogy a nyelvtanfolyamra beíratott tanuló mégsem kap lehetőséget a megnyikkanásra, mert féltik a kinyíló lehetőségeket (illetve a becsöppenő partnereket) a frissen elsajátított, még gyenge lábakon álló nyelvtudástól – vagyis még mindig a gyakorlott nyelvbirtoklók kapják az idegen nyelvi feladatokat.

Rettentően demotiváló tud lenni, ha az ember a befektetett energiája ellenére is elesik lehetőségektől, vagy ha nem igazolódnak be a lebegtetett remények.

Tény, hogy a tanuló talpraesettségén, bátorságán sok minden múlik ebben az esetben, de a munkáltatónak is résen kell lennie, és engedni a zöldfülűt odaférni a kihívást jelentő feladatokhoz.

Ami ingyen van az nem értékes

Sajnos ez a megállapítás az élet minden területére igaz. Amiért nem kell fizetnünk (vagy ami egyenértékű: dolgoznunk, szenvednünk, lemondanunk stb.) az nem olyan értékes számunkra.

Így hajlamosak vagyunk még akkor sem komolyan venni a céges nyelvtanfolyamot, ha amúgy érdekelne az angol vagy szívesen elsajátítanánk a nyelvet.

Megfigyelések igazolják, hogy hatékonyabbak azok a munkahelyi nyelvtanfolyamok, amelyekbe a munkatársaknak is be kell szállni anyagilag (ha más nem, a prémium átforgatásával), vagy amelyek végén elérhető jutalom kerül kilátásba.

A munkahelyi légkör sokat számít

A tanulás – mint minden kreatív munka – rendkívül hangulatérzékeny dolog. Ha a munkatársi viszonyokban vannak negatív vonások, ebben a helyzetben még jobban ki fognak éleződni.

Például, ha valaki szégyellős, akkor nem fog merni mások előtt megszólalni, ugyanakkor, ha valaki tudálékos vagy szerepléskényszeres, az itt is a központban lesz, akkor is, ha nem tudja megfelelően az anyagot.

Az sem mindig egyszerű, ha a ranglétra különböző fokain üldögélő munkatársak tanulnak együtt, vagy ne adj’ Isten a főnökünkkel kényszerülünk egy padba.

Rosszul fog elsülni, ha így tanulnak angolul a kollégák

A legtöbb cégvezető, ha fel is ismeri a nyelvtudás / nyelvtanulás fontosságát, ragaszkodik hozzá, hogy a kollégái egy csoportban és az irodában tanuljanak.

De bármennyire is kényelmesnek és pénztárcabarátnak tűnik ez a megoldás, a heterogén (eltérő tudásszint) csoport és a helyszíni tanulás biztos bukáshoz vezet.

Az eltérő tudásszint megoldhatatlan feladat elé állítja a tanárokat, és lerombolja a nyelvtanulók motivációját (lesznek, aki halálra unják magukat, mások egy kukkot sem fognak érteni az anyagból).

Ez a megoldás nem veszi figyelembe az eltérő kiindulási pontokat, egyéni célokat, haladási tempót, és tanulási igényeket.

Ha pedig mindez irodai környezetben történik, ahol öt percenként befut egy fontos telefon, azonnali megoldást igénylő probléma, akkor szinte lehetetlen a tanulásra fókuszálni.

Így taníttasd a munkatársaidat angolul

Csoportos, kommunikatív tanfolyamokon, ahol a tanulást lézerpontos szintfelmérő előzi meg, és az oktatás nem az irodában, hanem külső helyszínen zajlik.

Így a munkatársaid új, motivált arcokat ismerhetnek meg, ami ösztönzően hathat rájuk a tanulásban. Kutatások szerint a környezetváltozás ráadásul 20-25%-al növeli a tanulás hatékonyságát – tehát megéri hetente 1-2 alkalommal kiszakadni az irodából.

Ha a főnököd még nem jutott el a céges angol nyelvtanfolyam gondolatáig, te viszont szívesen tanulnál; vagy cégvezetőként előbb letesztelnéd, hogy „mit tudunk”, akkor jelentkezz be ingyenes és kötelezettségmentes szintfelmérőnkre, és tesztelj minket:

banner_button

Share This