Hogyan válasszak iskolát vagy tanárt, ha nincs lehetőségem megtekinteni egy ingyenes és kötelezettségmentes bemutató vagy próbaórát?
Meg vagyok róla győződve, hogy rengeteg ember iratkozik be úgy angol tanfolyamra, hogy halvány lila fogalma sincs arról, hogy pontosan miért is fizet. Ezt elképesztően felelőtlennek tartom főleg mostanában, amikor mindenhonnan azt lehet hallani, hogy az emberek ár érzékenyek.
Azon is csodálkozom, hogy a szolgáltatók zöme semmilyen kísérletet nem tesz annak érdekében, hogy kitárja a kapuit, és bátran megmutassa azt, amit tud, amire képes annak érdekében, hogy a diákok elérjék a céljaikat. Azonban addig, amíg az igény nincs meg, és elég csak annyit kommunikálni a szórólapokon, hogy „270 Ft/órától”, senki ne várja el azt, hogy egy csöppet is fog javulni az oktatás minősége.
Célként tűztem ki, hogy kialakítsunk egy komolyabb versenyhelyzetet, ahol a szolgáltatókat „belekényszerítjük” abba, hogy nyílt napokat tartsanak. Ugyanis én nem vennék cipőt, amíg azt fel nem próbáltam.
Addig is összeszedtem egy pár kérdést arra az esetre, ha elmennél valahova tanulni, és nincs bemutató óra.
A kérdések előtt azonban egy dolgot nagyon fontos letisztázni:
Egy módszer kizárólag akkor hatékony, ha az órákon olyan feladatokat kell végrehajtani, amiket otthon egyedül az ember nem tud.
Mivel ez alapvetően igaz, a kérdéseket ehhez igazítjuk:
1. Lesz-e a tanórákon magnóhallgatásos feladat? – ha igen, az az idő pazarlása, mert ezt otthon is meg tudod csinálni egyedül.
2. Lesz-e a tanórákon olyan feladat, hogy valaki hangosan felolvas egy szöveget, a többiek pedig hallgatják? – ha igen, nem hatékony, mert neked is meg kéne szólalnod, és nem csak ott ülni kukán.
3. Lesz-e az órán teszt kitöltős feladat? – ha igen, nem hatékony, mert ezt otthon egyedül is meg lehet csinálni.
4. Lesz-e olyan feladat az órán, ahol egy-egy mondatban a kihagyott helyekre ki kell találni, hogy mi az odaillő szó? – ha igen, nem hatékony, mert ezt is meg tudod csinálni otthon egyedül.
5. Lesz-e olyan feladat az órán, amikor képeket kell összekötni bizonyos szavakkal? – ha igen, nem hatékony, mert ezt is meg tudod csinálni otthon egyedül.
6. Lesz-e olyan feladat az órán, hogy a szavakat el kell rendezni helyes sorrendben ahhoz, hogy kijöjjön egy mondat? – ha igen, az nem hatékony, mert ezt is meg tudod csinálni otthon egyedül.
7. Az órákon helyeznek-e hangsúlyt az amerikai és a brit kiejtések közti különbségekre? – ha nem, akkor az nem hatékony, mert rengeteg különbség van.
8. Az órákon hozzávetőleg az idő hány százalékát töltik a diákok beszéddel? – ha kevesebb mint 90-95%-át fejenként, akkor az nem hatékony, mert csak beszéd közben lehet megtanulni beszélni.
9. A tanárok egyen módszert alkalmaznak, vagy rájuk van bízva, hogy mit csinálnak a diákokkal? – ha nem egyen módszert alkalmaznak, akkor az nem túl bíztató, mert akkor valójában az iskola sem tudja pontosan, hogy egy-egy tanár mit csinál a diákokkal.
Amennyiben túl sok rossz válasz érkezik vagy túl sok „Nem tudom.” a kérdéseinkre, kezdjünk el gyanakodni, mert a „270 Ft/órától” irtózatosan drága lesz!!!
Azt gondolom, hogy ez a minimum, amit meg kell tenned annak érdekében, hogy ne dönts rosszul.
Persze a legjobb az lenne, ha találnál olyan szolgáltatót, ahol van ingyenes és kötelezettség mentes bemutató óra!!!
Mellesleg, nálunk van. 🙂
Speakman