Tanárainkkal készített interjúnk mai részében Mózs Edittel beszélgettünk. Edit elmesélte, hogy Hogyan tanult meg angolul? Mi motiválta az angol tanulásban? Mért lett angol tanár? Hogyan éli meg az online angolt? Hogyan látja magát, a Speaket és Magyarországot 5 év múlva és még sok minden mást.
Edit! Mondj pár dolgot magadról!
Székesfehérváron születtem és a Velencei-tó partján, Agárdon nőttem fel. A gimnáziumi éveim alatt angol tagozatra jártam a megyeszékhelyre, ahol megkaptam azt az erős alapot és motivációt, melynek eredményeként Budapesten, a Károli Gáspár Egyetemen elvégeztem az osztatlan angol-történelem középiskolai tanárszakot. Az angol nyelv mellett a történelem volt mindvégig a másik kedvenc tantárgyam. Az angollal hobbiszinten is foglalkozom, többnyire zenehallgatás, filmezés vagy olvasás révén, nemrég fedeztem fel újra Agatha Christie- t. Közben tanulgatok németül is.
Mikor döntötted el, hogy megtanulsz angolul?
Az angollal korán, az általános iskola 4. osztályában találkoztam először tanulmányi szinten, előtte sok angol nyelvű rajzfilm által kaptam ízelítőt és egy kis alapot. Viszont igazából a gimnáziumi angol tagozat segített abban, hogy még erősebben orientálódjak a nyelvtanulás felé, és ez hosszú távon elkísérjen. Ebben az időben jött meg igazán a motivációm hozzá.
Mi motivált ebben?
Ráébredtem, hogy a legtöbb ismeretet az interneten vagy bárhol máshol akár szakmához, akár hobbihoz kapcsolódva idegen nyelven, legfőképpen angolul tudjuk megszerezni, és nagyszerű érzés, amikor az ember előtt kitárul a világ egy hasznos vagy érdekes cikk elolvasása után, amelyet magyarul esetleg meg sem talált volna a témában. Továbbá nagyon jó volt, mikor egyre több filmet és zeneszámot tudtam lefordítani, akár magyar fordítással összevetni. Persze az sem volt utolsó szempont, hogy nagyon szeretek utazni, új tájakat, embereket megismerni, és ehhez mindenképp szükségét éreztem a biztos nyelvtudásnak, akár az utazás szervezése szempontjából is. Ezt az érvet sűrűn szoktam felhozni a tanítványaimnak is.
Hogyan tanultál meg angolul?
A gimnáziumi angoltagozat igen erős volt, nagyszerű tanárral, aki mindig sikeresen motivált, valamint sok zenehallgatással (régi, egyszerűbb slágerek szövegeit is megnézve), és olvasással. Sokat olvastam akkor is a BBC felületét, néztem a csatornát is, ugyanígy profitáltam a National Geographic követéséből is.
Milyen tanáraid voltak a tanulmányaid alatt? Ki, mit és hogyan tanított?
Gimnáziumban nagyon alaposan helyretették a nyelvtant és segített, hogy sok dolgot újra átvettünk. Közben jártam helyben egy magántanárhoz (aki foglalkozását tekintve nem is tanár, de nagyszerű munkát végzett) a hatékonyabb kommunikáció érdekében. Az egyetemen pedig minden tanártól tanultam valami hasznosat és érdekeset, mert mindenkinek más-más szakterületre fókuszált a kurzusa. A leíró nyelvtan, a nyelvtörténet és az angol nyelvű népek története voltak a kedvenceim.
Kitől tanulnál a legtöbbet és miért?
Erre nagyon nehéz választ adnom, mindenki egyformán erősen motivált, hol a nyelvtanulásban, hol a pályám melletti erős elköteleződésben, de a kitartásban is; máshogy a középiskolában és máshogy az egyetemen.
Milyen az angol kiejtésed? Kitől vagy hol sajátítottad el?
Alapvetően brit kiejtéssel rendelkezem, ez a tanulmányaim alatt gyökeresedett meg bennem, viszont igyekszem nagy figyelmet fordítani az amerikai, kanadai, stb. kiejtésbeli hasonlóságokra, különbségekre, ez az órákon is hasznos.
Hol jártál eddig külföldön? Mennyi időt voltál ott? Mit csináltál? Hogyan tudtad használni az angolt? Hol volt a legkönnyebb angolul megértetni magad és miért?
Szerencsém volt Európa több országában is megfordulni pár napot, például Angliában, Németországban, Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban, a csodás Szlovéniáról nem is beszélve. A leghosszabb időt „kint” viszont Ausztriában, egy nyári egyetemen töltöttem, ahol számos egyetemi tanulmányokhoz és más területekhez kapcsolódó előadáson vettem részt tanárokkal és diákokkal a világ minden tájáról. Nagyon örültem, hogy ennyi ember között hasznosíthattam az angolt és megfigyelhettem azt is, ők hogyan használják. Szerencsére eddig mindenhol sikeresen megértettem magam, az ügyintézések is könnyen mentek.
Hogyan használod az angolt jelenleg a mindennapjaidban?
A tanításon kívül továbbra is sokat olvasok, hallgatok angolt, ebbe beletartozik a világhírek követése, szórakoztató olvasmány vagy egy használati utasítás fordítása. Van pár külföldi ismerősöm is, akikkel szívesen beszélgetek.
Mi a legpozitívabb élményed eddig az angollal kapcsolatosan?
Legpozitívabb élményként (szerencsére több is van) mostanában azt tudnám kiemelni, mikor egy diákom megért egy nehezebb nyelvtani szerkezetet, vagy ráismer, miért hasznos az, amit éppen tanulunk. Ezen kívül mindig jó érzés volt, ha külföldön flottul sikerült valamit elintézni (fiatalabb koromban például ételrendelést) és megismerhettem új embereket. Erről eszembe jutott az a szép emlékem, amikor 10 éves korom körül táborozó orosz gyerekekkel beszélgettem a magam kis angolján a Balatonon.
Miért lettél angol tanár?
Mindig nagyon élveztem, ha segítséget kértek tőlem és sikerült leegyszerűsítenem a problémát, vagy megértésre vinnem másoknál. Illetve szeretek motiválni másokat és a tanítás által hozzásegíteni különféle embereket különféle céljaikhoz.
Hogyan lettél a Speak! tanára és mikor?
2020 októberében adtam be a jelentkezést és szerencsére kaptam visszahívást. Érdekelt ez a különleges módszer, amiből már eddig is nagyon sokat tanulhattam. A betanítós időszakot is nagyon élveztem, mentoromtól, Rusz Timitől és a többiektől még több motivációt és módszertani tanácsot kaphattam. Ez mindig jól jön számomra, úgy is, hogy alapvetően tanári végzettséggel jelentkeztem.
Milyen az életed, a munkád a Speakben a belépésedtől?
Először nagyon izgultam, hogy milyen lesz a hely a munka szempontjából, hogyan viszonyulnak egy kezdő taghoz. Örömömre hamar pozitív tapasztalataim születtek, nem érzem stresszel teltnek a mindennapjaimat, vagy hogy teljesen eltemet az órák megtartásával járó külön munka. Hétvégére sikerül azért elfáradnom, de pozitív élményekkel és újabb tapasztalatokkal felvérteződve gondolok vissza a sűrűbb napokra is.
Hogyan élted meg az elmúlt közel egy évet? Mi volt ebben a legrosszabb és a legjobb?
Nagyon örültem, hogy megérkezésemnél azt láthattam, hogy a Speak!-es angolórák ilyen profin lettek átültetve az online térbe, fennakadások nélkül. Örültem, hogy a diákok is pozitívan élik meg ezt a tanulási formát, összekötve őket az ország minden táján. Számomra mindenképpen előnyös, hogy nem vagyok tömegközlekedéshez, szűkebb időhöz kötve a készülés tekintetében, ez a hatékonyságomhoz is hozzáad.
Azt viszont bánom, hogy nem tudtam találkozni, beszélgetni a munkatársakkal személyesen, máshogy alakultak ezek a fajta munkahelyi kapcsolatok, de remélhetőleg a jövőben lesz több lehetőség erre. Erősen kellett dolgozni eddig is azon, hogy ne szigetelődjön el az ember a távmunkában.
Mit jelent Neked az online angol oktatás? Mit szeretsz az online angol oktatásban és mit nem?
Habár jelenleg nincsen meg számomra az a face-to-face élmény, amelyet korábbi magántanítások és iskolai gyakorlatok során megszoktam, úgy érzem, hatékonyan tudok kommunikálni a jelenlegi diákjaimmal, több időt tudok fordítani a készülésre, ügyeik intézésére azzal, hogy nem kell utaznom. Az online módszerben azt is szeretem, hogy könnyen kezelhető felületet használunk és rengeteg embert sikerült összehozni nem csak ország, hanem világszinten is. Negatívumként eddig csak azt éltem meg, amikor a rossz idő miatt kihagyott a net, vagy a használt alkalmazás „akadékoskodott”.
Számodra mi a legnagyobb különbség az online angol és a személyes kontakttal járó órák közt?
Az online megoldások segítségével sokkal több embert lehet elérni, mindenkinek nyertes megoldás lehet hosszútávon a távolság áthidalása és a praktikusság miatt – nem kell nehéz könyveket, sok füzetet vinni sehová, bármit meg lehet tekinteni gépről és bármit meg is lehet mutatni és magyarázni a gépen, éppen úgy, mint élőben.
Csoportos órák vagy magánórák? Melyiket miért szereted vagy nem szereted? Melyiket kinek ajánlod? Melyik áll hozzád közelebb és miért?
Mindkét munkaformát szeretem alkalmazni, szerencsére a magándiákokon kívül futnak csoportjaim is. A csoportos óráknak az a nagy előnye, hogy az ember több azonos szinten lévő diáktársával tud gyakorolni, motivációt nyerni tőlük is, viszont erősebben jelen van egy tanfolyami időkeret. A magánórákat azoknak ajánlom, akik inkább egyedül szeretnének a tanárral gyakorolni, jobban szeretik, ha az teljes mértékben az ő fejlődésére, gyengébb pontjaira fókuszál.
A magánórák kicsit közelebb állnak hozzám, több alkalmat szolgáltat számomra, hogy alaposabban megfigyeljem az adott diák motivációjának változását, személyes fejlődéseivel, és az esetleges fejlesztendő területek alakulásával.
Mesélj pár olyan „szpíkes” sikersztorit, amire igazán büszke vagy?
Egyik diákom áprilisban sikeres nyelvvizsgát tett. Egy másikuktól, aki autókereskedéssel foglalkozott, pedig szintén tavasszal kaptam egy gyors üzenetet, miszerint sikeresen eladott egy autót angolul, és ez rengeteg önbizalommal töltötte fel. Mindegyikükre nagyon büszke voltam és vagyok, továbbá azokra is, akik kitartóan dolgoznak sikereikért az órákon.
Szerinted miért jó a Speak!-ben diáknak lenni?
Mindenképpen kiemelném a módszer alapját, a rengeteg gyakorlást, amely segít, hogy a különböző nyelvtani minták (a legösszetettebbek is) erősen rögzüljenek, a szókincs pedig mindig kapcsolódik a hétköznapokhoz, de sok esetben humorosak is. Ki lehet bontakozni kreativitásban is a történetalkotási feladatok során, ami kikapcsolódásra is megfelel. Szükség esetén pedig többféle nyelvvizsgára is fel lehet készülni a nyelviskolával.
S miért jó a Speak!-ben tanárnak lenni?
A „betanulós” időszak alatt rengeteg segítséget kaptam. Bármiben, amiben bizonytalan voltam. Bármit megkérdezhettem többször, amíg rutinná nem vált. Nyugodt légkörben lehet fejlődni, amely abban is segít, hogy a gyakorlott munkatársak hatékonyan segítsék az újabbakat.
Milyen tanítási élményeid voltak a Speak előtt? Azok miben voltak mások, mint a Speakes tanítás?
Az egyetem utolsó két évében voltak tanítási gyakorlataim középiskolában és adtam magánórákat is mindkét tárgyamból. Innen származnak az „offline” tapasztalataim.
Mi motivál Téged napról napra?
Hogy mindig erősödhetek a tanítás valamely területén, akár csak apróságokban és a diákok által sokat fejlődik az emberismeretem ebben a zárkózottabb időszakban is.
Hogyan látod magadat 5 év múlva?
Tapasztaltabb, magabiztosabb tanárként, remélhetőleg a német vagy más nyelv területén is erősebben, tanítanám azt is szívesen.
A Speak!-et?
Még széleskörűbben ismert, stabil tudásforrásként.
És Magyarországot, az angol nyelv tudása oldaláról?
Mivel az angol nyelv egyre erősebben ivódik be a mindennapokba, ezért egy angol nyelv ismerete iránt elkötelezettebb társadalmat, idősebbekkel és fiatalabbakkal egyaránt.
Ha Te is szeretnél bátrabban, jobban és választékosabban beszélni angolul, akkor első lépésként töltsd ki ingyenes online angol szintfelmérőnket. Kijavítjuk, utána felhívunk, kiértékeljük közösen és adni fogunk pár tanácsot annak érdekében, hogy fejlődhess az angol beszédben.