Mit lehet tenni, ha a passzív angol szókincsedet és tudásodat „aktivizálni” szeretnéd?  Merre indulj el?

Tapasztalatom alapján az emberek 90%-a arra panaszkodik, hogy az angol tudása passzív. Vagyis az adatok ott vannak a fejében, csak nem úgy és nem ott elraktározva, hogy azokat bármikor, bármilyen körülmények közt kényelmesen elő tudja hívni és alkalmazni. Így hát a cél az, hogy ugyanazok az adatok most olyan helyre és úgy kerüljenek elraktározásra, hogy könnyedén elérhetőek és előhívhatóak legyenek.

Ez a kiinduló pont rögtön fel is vet egy fontos és súlyos kérdést, amit érdemes tisztáznunk:

Nevezetjük egyáltalán valódi tudásnak a passzív tudást?

Ahhoz, hogy választ kapjunk, meg kell értenünk, hogy ez nem attól függ, hogy egy személy a saját tudásáról vagy nem-tudásáról mit gondol. Elsősorban az számít, hogy amikor eljön az ideje, hogy használja, akkor képes és hajlandó-e ezt megtenni vagy sem.

Ha nem vagyunk képesek használni a tanultakat, akkor semmiképpen nem beszélhetünk tudásról. Hiszen egy turistát tényleg nem az fogja érdekelni, hogy bizonyos igeidőket hányszor magoltunk be, és hogy tudunk-e az igeidők létezéséről, és akár a nevüket is meg tudjuk mondani, sőt sokszor feleltünk is belőlük ötösre. Hanem az, hogy hogyan jut el a Hősök terére.

A tudás szó jelentése így új értelmet kap.

A viszonyítás, ami alapján el tudjuk dönteni, hogy egy személy rendelkezik-e tudással vagy sem, az, hogy amit csinál, vagy adott esetben amit nem csinál, azzal mit tud kezdeni a környezete.

Ha amerikai turistaként arra a kérdésre, hogy hogyan jutok el a Hősök terére, a megkérdezett személy kis hezitálás, izzadás, szédülés és enyhe rosszullét közepette azt a választ adná – magyarul persze – hogy „egyenesen”, semmiképpen nem gondolhatjuk azt, hogy a megkérdezett személy rendelkezik tudással, még akkor sem, ha az általam nem-értett „egyenesen” szót egyre többször és hangosabban is mondaná el nekem és kedves családomnak.

Ezzel kapcsolatban talán minden más elmélet el is törpül, hiszen én a válasszal, és a megkérdezett személy „passzív tudásával” nem tudtam kezdeni semmit, nem tudtam felhasználni a válaszát arra, hogy én és kedves családom eljussunk a Hősök terére.

A mi szemünkben – mint a megkérdezett személy környezete – a személy nem rendelkezik tudással. Fájdalmas, de az az igazság.

Ezért valójában nem a passzív tudásunkat kell aktivizálni. Hanem olyan nyelvtudást kell szereznünk, amit aktívan képesek és hajlandóak is vagyunk alkalmazni annak érdekében, hogy saját céljaikat el tudjuk érni. És fontos, hogy környezetük igenis profitáljon ebből a tudásból.

Aktivizálás helyett a beszédre koncentrálj

Ezért én azt javasolnám neked, hogy ne a passzív tudásod felfrissítésében és aktivizálásban gondolkodj. Hanem abban, hogy alkalmazható angol beszédkészséget szerezz.

Ugyanis a nyelv valódi célja a kommunikáció – ehhez pedig a beszéd a legfontosabb összetevő.

Vágj bele újra az angolba és ez alakalommal koncentrálj a beszédkészséged fejlesztésére! Hiszen a beszéden keresztül szinte észrevétlenül elsajátítod a szavakat, kifejezéseket és a nyelvtant is. Egy modern, beszédközpontú módszer ebben segít.

A 100% beszéd, 0% könyv módszert azért raktam össze, hogy segítsen használható nyelvtudást szerezni. Hogy bátran és könnyedén társaloghass angolul. Ha szeretnéd kipróbálni, akkor gyere el hozzánk egy ingyenes szintfelmérőre:

banner_button

Dunay Péter
alapító, szakmai vezető

Share This