„Olyan tantervet raktunk össze, ami nem csak megtanít angolul, de meg is szeretteti veled mind a nyelvet, mind magát a tanulást.” – interjú Samirrel, a Speak! Nyelviskola tanárával
Ezzel az interjúval végre lerántjuk a leplet 2016 legnagyszabásúbb „titkos” projektjéről. Több mint 11 hónapja dolgozik a termékfejlesztési team a háttérben a Speak! Nyelviskola képzési programjának gyökeres megújításán.
Az új lecketervek, a 2015 tavaszán bevezetett képzési anyagainkat váltják, amikor az ún. Európai referenciakerethez igazítottuk a korábbi képzési programunkat.
A lecketervek megújításáról, az 1020 órás, saját fejlesztésű képzési program megalkotásának folyamatáról, és a kulisszatitkokról Sallam Samirrel, a Speak! Nyelviskola tanárával és a termékfejlesztési team alapemberével beszélgettünk.
SpeakMan: Először is gratulálok az új lecketervekhez. Milyen érzés látni a kollégák kezében 11 hónap megfeszített munkájának eredményét?
Samir: Köszönöm szépen. Nagyszerű látni, ahogy egy hosszú és fáradságos folyamat gyümölcse beérik, és úgy működik, ahogy kell.
SpeakMan: Milyenek az első visszajelzések? Hogyan reagáltak az új lecketervekre a diákok és a tanárok?
Samir: A diákok részéről nagyon pozitív a fogadtatás, főleg a SpeakEZ-knek örülnek, amikkel a BEBE-hez [Bebetonozó szeminárium, az egyik 2×4 órás, szuperintenzív nyelvi tréningünk – a szerk.] hasonlóan gyorsan és gördülékenyen tudnak új szerkezeteket gyakorolni úgy, hogy a korábban tanult kifejezéseket is átismétlik egyben.
A tanárok is csupa jóról számoltak be: az új lecketervek megtervezett strukturáltságának köszönhetően a visszajelzéseik szerint mind a saját, mind a diákok élete egyszerűbb lett.
Érezhető, hogy rengeteg visszajelzés és tapasztalat alapján alakultak ki.
SpeakMan: Ha jól tudom, akkor a kezdetek kezdete óta te vagy az egyik oszlopa a termékfejlesztési munkacsoportnak. Mi motivált arra, hogy a tanítás mellett a képzési program fejlesztésébe is beszállj? Hogyan csöppentél bele a termékfejlesztésbe?
Samir: Anno, még mielőtt elkezdtem volna a termékfejlesztést, B2-3 szintig ment a képzés nálunk. Aztán hirtelen azzal szembesültünk, hogy a suli történetében először elindulna a következő szint is, amihez nem volt anyag.
Ekkor úgy döntöttem, hogy írok otthon egy lecketervet, amiben olyan témák, kifejezések és szerkezetek szerepelnek, amiket a korábbi szintekről hiányoltam, és ezt megmutattam Péteréknek, aki nagy örömmel fogadták.
Hát így csöppentem be a tananyagírásba, aztán tavaly tavasszal kibővült a csapat, és mára már heti rendszerességgel összeülünk megbeszélni, hogy milyen fejlesztéseket végezzünk.
Egyébként végül az említett csoportom folyamatosan tovább ment, így szükség volt újabb és újabb szintekre. Nemsokára ők lesznek az elsők a Speak! történetében, akik C1-4-ig végigcsinálják a teljes képzési programunkat.
SpeakMan: Mi volt a célja a lecketervek megújításának? Miért kellett hozzányúlni a 2015 tavaszán egyszer már átalakított képzési programhoz?
Samir: Az volt a cél, hogy bármilyen szintű tudással jöjjön is hozzánk egy diák, nálunk megkapja, amit keres.
Ezért tartottam fontosnak, hogy a magas, felsőfokú szinteknek is teret tudjunk adni, és amikor a végcél már megvolt, adta magát, hogy a korábbi szintek is át legyenek alakítva.
Így a lecketervek logikusan egymásra épülnek mind a szóanyag, mind a nyelvtan, mind a gyakorlatok bonyolultságának szempontjából.
A diákok és a tanárok tapasztalatai és visszajelzései is elengedhetetlenek voltak, hogy egy olyan saját fejlesztésű tantervet tudjunk összeállítani, ami nem csak, hogy megtanít angolul, de meg is szeretteti veled mind a nyelvet, mind magát a tanulást.
SpeakMan: Avass be minket néhány kulisszatitokba. Hogyan készültek az új lecketervek? Mi volt a kiindulópont? Hol történt a legnagyobb átalakítás? Minden részletre kíváncsiak vagyunk 🙂
Samir: Az új szintek mindig úgy készültek, hogy kerestem két olyan központi témát, amik egy vázat adnak a szintnek, amire lehet építkezni.
A következő szempont az volt, hogy a lecketervekbe olyan szerkezetek kerüljenek, amik nemcsak, hogy újdonságok, de kihívást is jelentenek a diákoknak.
Ezután ellenőrzésképpen összeegyeztettem a szintnek megfelelő hivatalos európai sztenderddel, hogy az adott szinten milyen nyelvtanokat kell ismerniük a diákoknak, nehogy kimaradjon valami.
Végül fejből, filmekből, sorozatokból, videókból válogattam ki a szóanyagot.
Itt kiemelkedően fontosnak tartottam, hogy a mindennapi életből érkezzenek a kifejezések, hogy a tankönyvi angolhoz képest természetesek, közérthetőek és felismerhetőek legyenek.
Gyakran kapom visszajelzésként a diákoktól, hogy tök jó egy-egy kifejezés, mert amióta megtanulták, állandóan visszaköszön innen-onnan.
A korábbi szintek átalakítása már inkább finomhangolás volt, mintsem az alapoktól való építkezés.
Valamit átpakoltunk megfelelőbb szintre, valamit hozzáadtunk itt-ott, a redundánsabb dolgokat pedig kivettük.
A fő szempont az volt, hogy minden összhangban legyen és kövessen egy világos, természetes logikát, és hogy a szintek egyenként is egyensúlyban legyenek, ami a nyelvtant, szóanyagot, olvasást és beszédet illeti.
Az volt a cél, hogy ne domináljon egy szinten se az egyik, se a másik.
Talán a legnagyobb átalakuláson a B1-3-as szint esett át, amin korábban sok feldolgozandó szöveg volt, de egy kicsit soványabb volt nyelvtanban és szóanyagban.
SpeakMan: Mi a legnagyobb különbség a régi és az új lecketervek között?
Samir: A legnagyobb különbség az, hogy minden lecketerven belül egyformán létrejött egy egyensúly, így a diákok mindig tudni fogják, hogy mennyiségileg mire számítsanak, amikor elindulnak.
Lényeges változás, hogy az eddig használt szójegyzékek teljesen átalakultak. Az új koncepciót SpeakEZ-nek hívjuk, és a szerkezetekre szabott szólistáknak köszönhetően, jelentősen meggyorsul és hatékonyabbá válik a mondatok készítése.
Összességében azt mondanám, hogy TANanyagból FUNanyag lett. 🙂
SpeakMan: Szerinted mitől más, több, vagy jobb ez a saját fejlesztésű képzési program, mint mondjuk egy tankönyvcsalád?
Samir: A tankönyvek alapvetően nem szolgálnak konkrét célt, hanem igyekeznek úgy összeállítani a készítők, hogy otthon is lehessen belőle tanulgatni, de azért az osztályteremben is lehessen hasznát venni.
A mi képzési programunk viszont azt a konkrét célt szolgálja, hogy a diákok már az órán elsajátítsák a tudás túlnyomó részét, és otthon már csak ezt gyakorolják.
Természetesen az se árt, hogy otthon vagy a tömegközlekedésen legyen lehetőség ismételni, ellenőrizni, ezért tartottam különösen fontosnak, hogy beépítsük a képzésünkbe a Quizlet-et, amin az összes szint tudásanyaga megtalálható, és akármilyen eszközről, legyen az telefon vagy számítógép, bármikor hozzá tudnak férni a diákok.
SpeakMan: Melyik lecketervre vagy a legbüszkébb? Van kedvenc szinted?
Samir: A C1-1-re vagyok a legbüszkébb, mert rengeteg energiát fektettem abba, hogy olyan dolgok kerüljenek terítékre, amik a magabiztos tudású diákoknak is kihívást tudnak jelenteni, és úgy érzem, ez sikerült is.
A kedvenc szintem talán még mindig a B2-4: egyrészt mert ez volt az a szint, ami elindított a termékfejlesztés útján, másrészt imádom a filmes témát, és nagyon jó móka volt azt feldolgozni.
SpeakMan: Mi a következő lépés? Hogyan folytatódik a képzési program megújítása?
Samir: Rengeteg dolog van tervben, csak idő és erőforrás kérdése.
Annyit megsúgok, hogy minden tőlem telhetőt megteszek, hogy azok, akik minket választanak, minden létező segítséget megkapjanak az angoltanulásban, legyen szó nem csak a beszédről, írásról, olvasásról, de hallás utáni értésről, vagy akár nyelvvizsgáról.
Ha kedvet kaptál Samirtől a tanuláshoz, jelentkezz most ingyenes szintfelmérőnkre, és próbáld ki milyen érzés egy tankönyvmentes nyelviskola tanfolyamán, folyamatosan beszélve, görcsölés nélkül angolul tanulni: