Kép forrása: canva – canva.com

Tovább folytatjuk barangolásunkat Skócia fővárosában! Az útinapló második részében is sok izgalmas látnivalóról fogok mesélni, ezért ha te is tervezel egy kis kiruccanást Edinburghba, mindenképpen tarts velem, de csatlakozz akkor is, ha csak egy kis virtuális kirándulásra vágysz angol nyelvterületen!

A királynő úszó palotája

Ha valaki egy kicsit is érdeklődik a brit királyi család iránt, vagy legalábbis rajongója a The Crown című sorozatnak, annak biztos nem lesz ismeretlen a Royal Yacht Britannia. Az első helyen állt az Edinburgh-bakancslistámon a nyugdíjazott, most látogatóközpontként működő hajó felfedezése. Nem csalódtam, ugyanis az egyik kedvenc programom volt az utazás során. A királyi hajó a történelmi Leith kikötőben horgonyzik, és teljes egészében megtekinthető, bejárható. A jacht 44 évig állt a királynő szolgálatában, és több mint egymillió mérföldet tett meg. II. Erzsébet királynő egyszer azt nyilatkozta, hogy ez volt az egyetlen palota, ahol igazán jól tudta magát érezni. Nem csoda, hogy 1997-ben meg is könnyezte a forgalomból kivont Britannia búcsúztatását.

Nézd csak, ebben a videóban kaphatsz egy kis ízelítőt az élményből, és angolozhatsz is közben egy kicsit:

Őszintén meg tudom érteni a királynő rajongását, tényleg lenyűgöző a fedélzet, és meglepően otthonos. Erzsébet különösen figyelt az egyszerűségre a hajó berendezésénél, azt szerette volna, ha fényűzés helyett egy kedves vidéki ház hangulatát sugallná a yacht. A túra során az audioguide segítségével hallgathattuk meg a Britannia izgalmas történetét, megismerhettük a királyi család szokásait, és beleshettünk a matrózok mindennapjaiba is. A hajón lehetőség volt hódolni a teázás örömeinek a Royal Deck Tea Room szalonban, ahol megkóstoltam Viktória királynő kedvenc süteményét is, a málnadzsemmel töltött vaníliás piskótatortát. Valami isteni volt!

Skóciai Nemzeti Múzeum

Edinburgh múzeumai közül mindenképpen szerettem volna meglátogatni legalább egyet. A rengeteg választási lehetőség közül végül a National Museum of Scotland lett a befutó, ahová szerencsére a belépés is ingyenes volt. A Chambers Streeten lévő grandiózus épületben mindenki találhat magának valami érdekeset: Skócia történetétől kezdve a természet, a művészet, a design, a divat, a tudomány és a technika világában is elmerülhetünk. Az épület tényleg lenyűgöző, és hatalmas gyűjteménynek ad otthont, órákig tartó bolyongásunk során is szerintem csak a felét sikerült felfedeznünk. A négyemeletes Grand Gallery egyébként az Egyesült Királyság legnagyobb kiállítótere, aminek felújítási munkálatai 2019-ben fejeződtek be, ekkor a múzeum három új galériával bővült. Ami a leginkább lenyűgözött, az az, hogy mennyire interaktívak voltak a tárlatok. Rengeteg iskolai csoporttal találkoztunk, és a gyerekek nagyon élvezték, hogy szinte mindent kipróbálhatnak, megtapogathatnak.

Ha érdekel, nézd meg ezt a videót, ami egy kicsit körbevezet a múzeumban:

Skót finomságok nyomában

A legtöbben nincsenek jó véleménnyel az angol konyháról, íztelennek, fantáziátlannak tartják a szigetország saját fogásait. Én azonban szeretem a védelmem alá venni őket, mert méltatlanul nyilatkoznak róla ennyire negatívan. Tudni kell, hogy bármerre is járok, igyekszem az adott ország gasztronómiáját jobban megismerni, olyan éttermekben enni, ahol megkóstolhatom az ottani ízeket. Edinburghban sem volt ez másképp, a Makars Mash Bar-ban pedig szerencsésen megtaláltuk amit kerestünk. Ebben az étteremben a főételek mellé különböző ízesítésű krumplipürét kérhettünk köretként. Az én választásom egy különleges vaddisznókolbászra esett, amit gazdag, hagymás gravyvel (mártással) tálaltak, mellé pedig skót cheddar sajtos krumplipürét kértem. Tudom, nem egy kímélő fogás, de muszáj volt energiát szerezni az egész napos turistáskodáshoz!

Az útinapló első részében már említettem az angolok előre csomagolt szendvicseit. Őszinte leszek, elsőre nem értettem, miért rajonganak ezekért ennyire, az itthoni kínálatból kiindulva nem tűnt valami minőségi és változatos tápláléknak. Az angol felhozatal azonban meggyőzött: egy sima kisboltban is több tucatnyi különböző ízesítésű szendvics közül válogathatunk, rendkívül kedvező áron. Nagyon megy itt a Meal Deal nevű akció, amivel egy szendvics áráért választhatunk magunknak üdítőt és snacket is. Friss gyümölcs, zöldség vagy nassolnivaló mellett is dönthetünk, tényleg nagyon kedvező áron, ezt kihasználva a vacsoráinkat a szállodaszobában költöttük el, és végigkóstoltuk a Sainsbury’s kínálatát. Ez az üzlet egyébként az egyik kedvencem volt az ittlétünk alatt, ha helyi finomságokat vásárolnál szuvenír gyanánt, mindenképpen érdemes benézni, és akkor már a Meal Dealt se hagyd ki.

Az utolsó napunkat egy kiadós reggelivel kezdtük, hiszen az angol reggeli kihagyhatatlan, ha az ember a szigetországban jár. A skót reggeli sem tér el sokban, tükörtojás, bacon, kolbász, gomba, paradicsomos bab, grillezett paradicsom mellé véres hurkához hasonló black pudding, haggis és az általunk rösztiként ismert burgonyalepény, vagyis hash brown jár. Én személy szerint rajongok érte, persze azt nem tudnám elképzelni, hogy minden reggelt egy ilyen terülj-terülj asztalkámmal indítsak, de ha az ember Rómában jár, tegyen úgy, mint a rómaiak… Ezt a fenséges reggelit egyébként a The Ivy On The Square nevű étteremben fogyasztottuk el a St Andrew Square-en, bátran ajánlom!

Lemaradtál a beszámoló első részéről? Ide kattintva bepótolhatod!

Teljesen más úgy utazni és világot látni, hogy közben tudod, hogy az angol nyelvtudásodra minden helyzetben számíthatsz. Szinte új világok nyílnak meg előtted, ha mersz angolul beszélni! Ez a szintű magabiztos tudás nem kell, hogy álom maradjon: a Speak!-ben a 100% beszéd, 0% könyv módszerrel elérheted! Tedd meg az első lépést, töltsd ki ingyenes online angol szintfelmérőnket!