Szeptember 18-án bejelentették, hogy a magyarok idegennyelv-tudásának fejlesztését célozza meg a kormány.

A Nemzeti Versenyképességi Tanács erre vonatkozó javaslatait elfogadták és és konkrét intézkedések kidolgozására kérték fel a minisztériumokat – derül ki az index.hu cikkéből.

Mi nagyon megörültünk a hír hallatán, mivel támogatunk minden olyan intézkedést, ami a nyelvtanulást segíti. Hiszen naponta kapunk visszajelzéseket diákjainktól, amikből egyértelműen kiderül, hogy milyen óriási előnyt jelent az angoltudás.

Na de nézzük meg pontosabban a tervezetet!

A kormány többek között tervezi:

  • a korszerűbb nyelvoktatási módszerek bevezetését
  • a kéttannyelvű oktatás ösztönzését
  • idegen nyelvi táborok, diákcsereprogramok, tanulmányutak támogatását
  • az anyanyelvitanárok alkalmazásának ösztönzését
  • illetve a feliratos filmek előtérbe helyezését

A mi kedvencünk az első pont! Az iskolai nyelvoktatás ugyanis jelenleg többnyire elavult módszerekkel történik. Túl kevés idő jut a gyakorlásra és nyomsztóan sok a felesleges elmélet.

Hol tud mindez csúnyán kisiklani?

A szándékot és az irányt jónak tartjuk, de az ördög a részletekben rejlik. Vegyük például a kötelező nyelvvizsga rendeletet, ami szintén a nyelvtudás öszönzésére lett kitalálva, de mégis többet rombol a helyzeten, mint amennyit segített. Pont ezért itt sem mindegy, hogy pontosan milyen lépéseket tesz majd a kormány.

A legfontosabb az lenne, hogy a diákok problémáiból és igényeiből induljanak ki.

A tavaly készített Nagy Nyelvtanulási Felmérésünkből egyértelműen látszik, hogy a magyar nyelvtanulók legnagyobb része (32,5%) sok mindent megért angolul, de szóban és írásban is csak lassan tudja szavakba önteni a gondolatait.

Pedig a felmérésből az is kiderül, hogy a többség hosszú évek óta tanulja a nyelvet:

  • Legtöbben az 5-10 évnyi tanulást maguk mögött tudó nyelvtanulók vannak (25%).
  • Őket követik azok, akik 3-5 éve tanulják a nyelvet (23%).
  • A dobogó haramadik fokára pedig azok kerülnek, akik már több mint 10 évet beletettek az angoltanulásba (21%).

Brutális adatok, ugye?

A legnagyobb probléma mégis a beszéddel és a mondatok összerakásával van. Ezeket a készségeket pedig kizárólag gyakorlással lehet fejleszteni.

Így hiábavaló a korszerűsítés, a feliratos filmek támogatása és a több anyanyelvi tanár, amíg az oktatás nem válik gyakorlat központúvá.

Mert legyünk őszinték: beszélni csakis beszéd közben lehet megtanulni.

Hol tud kisiklani az új nyelvtanulást ösztönző kormányterv?

A legjobb esélyünk

Abban kell tehát reménykednünk, hogy a kormány is felismeri a gyakorlás égtő szükségét és ebben az irányban kezd el lépéseket tenni. Az eddigi tervek alapján erre megvan az esély, de még semmi konkrétumot nem lehet látni. Illetve azt sem lehet tudni mikorra lesz a tervezetből bármi is megvalósítva.

Pedig a változásra égető szükség van! Ezt bizonyítja az is, hogy Európában utolsó helyen kullogunk az idegennyelv használatban.

A legjobb esélyünk ezért még minig az, hogyha nem a kormány intézkedésére várunk, hanem elkezdünk angolul tanulni egy működő, gyakorlatias módszerrel. A mi küldetésünk ebben segíteni.

Próbáld ki beszédközpontú angoltanfolyamainkat, amik segítenek leküzdeni a „nem merek megszólalni” érzést! Gyere el ingyenes szintfelmérőnkre és ismerkedj meg velünk:

banner_button

Piroska Dóra, marketinges
Speak! Nyelviskola

Share This