A kommunikáció 10 aranyszabálya – Speak! Nyelviskola
Van egy régi mondás, ami szerint nem lehet nem kommunikálni. Közhely, vagy sem, ezzel azért elég nehéz vitatkozni, hiszen a nap minden pillanatában kommunikálunk. Kommunikálunk a boltban, a munkahelyünkön, a fodrásznál, egy állásinterjún, de akkor is, amikor leszólít egy 50 év körüli, lenszőke turista a Deák téren és angolul megkérdezi, hogy merre van a Parlament. (Általában itt szokott kezdődni a baj.) A Speak! Nyelviskola mai cikkéből viszont megtudhatod, hogy mit kell tenned azért, hogy „helyesen kommunikálj”, ha már megtanultál a tanfolyamainkon magabiztosan és gördülékenyen angolul beszélni.
A kommunikáció nem csak közlés
Az általános iskolás adó-vevő-csatorna bullshit magyarázat helyett, a legegyszerűbben úgy érthetjük meg a kommunikáció valódi jelentését, ha megnézzük az eredeti formáját.
A latinban a communico ige a megad, részesít, megoszt, közöl, megbeszél, tanácskozik szavak összességét jelenti. Vagyis azt a képességet, amivel gondolatokat, érzéseket, véleményeket közlünk, osztunk meg a másikkal, de képes vagyunk meg is hallgatni őt, és reagálni az általa elmondottakra.
Amikor angolul tanulsz, akkor függetlenül attól, hogy ezt egy nyelviskola tanfolyamán, magántanárnál, vagy online teszed, ennek a képességnek a megszerzése a célod. Hiszen egy nem kommunikációképes nyelvtudás olyan, mint egy motor nélküli autó: tolhatod tiszta erőből, nem jutsz vele messzire.
Arról már sokat írtunk, hogy a kommunikáció alapját jelentő beszédet milyen keretek között tanulhatod meg a leghatékonyabban, de arról még kevesebbet, hogy mit kezdj ezzel a tudással. Egész pontosan milyen vastörvények előtt kell térdet hajtanod, ha nem csak tapintatos beszélgetőtárs szeretnél lenni, de meg is akarod értetni magad másokkal.
A kommunikáció 10 aranyszabálya
Neel Burton szerint ennek a kétirányú információcserének van 10 olyan aranyszabálya, amit érdemes betartanod, ha szeretnél figyelmes barát, munkatárs, főnök, társ lenni, és nem akarod, hogy elbeszéljetek egymás mellett.
A meghallgatás öt szabálya (mert a kommunikáció itt kezdődik)
1. Figyelj oda, legyél szívélyes
A legtöbb ember ösztönösen érzi, hogy ki akarja valóban meghallgatni, és ki nem. Rossz kommunikátor vagy, ha nem valakivel, hanem valakinek/valakihez beszélsz. Ez az egyirányú közlések világa, ami minden csak nem kommunikáció.
Amikor azt hallod egy beszélgetésben, hogy „én, én, én”, a válaszreakció pedig az, hogy „nem, én, én, én”, akkor vedd észre, hogy éppen ezt csinálod. És változtass rajta.
2. Mutasd is ki, hogy odafigyelsz rá
Nem elég az őszinte érdeklődés és a figyelem: ki is kell mutatni. Amíg nem mutatod ki, addig a beszélgetőtársad azt hiheti, hogy baromira nem érdekli a mondandód, behúzza a kéziféket, és befagyasztja a beszélgetést.
Hogyan fejezd ki a figyelmedet? Legyen nyílt a testtartásod, keresd és tartsd meg a szemkontaktust, bólogass, kérdezz vissza, erősítsd meg, vagy ismételd el azt, amit mondott. Tök jól esik, amikor azt hallod a másiktól, hogy „tényleg betegesen fukar a főnököd? Milyen értelemben?”.
3. Csekkold, hogy jól értetted a másikat
Demonstráld, hogy egy hullámhosszon vagytok, hogy valóban érted, amit éppen elmesél Neked. Érdeklődj a feldobott téma iránt, küldj empátia-sugarakat felé, adj feedback-et.
4. Ne ítélkezz (túl gyorsan)
Ne törj pálcát a partnered fölött. Egyrészt nem szép dolog, másrészt elvágod a kommunikációs vonalaitokat. Ha nem értesz egyet valamivel, akkor ezt szépen, udvariasan, megfelelő tálalással is ki lehet fejezni.
5. Néha a legjobb csöndben maradni
Elképesztő fegyver, és a legtöbben nem élnek vele. Pedig a hallgatás általában minőségibb beszélgetéshez vezet a végeláthatatlan fecsegésnél. A csönd elfogadást mutat, és intimitást teremt.
Aldous Huxley szavaival élve: „a csönd után a zene képes a legközelebb vinni a kifejezhetetlen kifejezéséhez.”
A beszéd öt szabálya (mert a kommunikáció alapja a beszéd)
1. Legyél egyértelmű és világos
Igazából ennek már szavak nélkül is működnie kellene, de ha már kinyitjuk a szánkat, akkor mindig a lehető legvilágosabbnak és legpontosabbnak kell lennünk. Ha a beszélgetőpartnerednek az az érzése, hogy nem vagy elég egyértelmű, vagy hogy a beszélgetést csak időtöltésként, vagy a zavarod leplezésére használod, be fogják fejezni a társalgást.
Ha belegondolsz, akkor ez szimpla időrablás, a másik fél kihasználása. Ezért mielőtt beszélgetést kezdeményezel, gondold át, hogy van-e érdemi mondanivalód. Ha nincs, akkor inkább süss el egy béna poént, vagy ha angol nyelvi környezetben vagy, akkor ironizálj egy sort.
2. Fogalmazz a lehető legegyszerűbben
Ha csak nem valamilyen szakmai konferencia szünetében elegyedsz szóba a „munkahelyi ikertestvéreddel”, akkor kerüld a többszörösen összetett, szakmai zsargonnal teletűzdelt, barokkos körmondatokat. Nagyképűségnek veheti a partnered, ami mindig bosszantó.
Emlékeztetőül: a kommunikáció megértést is jelent, nem csak közlést. Legyél egyszerű, világos és egyértelmű.
3. Vesd be a non-verbális kommunikáció eszköztárát
Az üzenetedre jól ráerősíthet a testbeszéded, a hanghordozásod, de pl. egy üzleti megbeszélésen a szemléltető eszközök (prezentáció, videó stb.) is jó szolgálatot tehetnek.
A kommunikáció mindig hatékonyabb, ha egyszerre több csatornán, több érzékszerv felé küldöd az információkat.
4. Ismétlés a tudás anyja
Közismert tény, hogy egy listából az emberek általában az első és az utolsó dologra emlékeznek. Ennek megfelelően, ha valami igazán fontos, mondd el (legalább) kétszer: a mondandód elején és a végén.
A kulcsinformációkat nem csak szó szerint lehet és kell ismételni: írd körbe a mondandódat más szavakkal, hozz fel más példákat, analógiákat, mert ezzel is növeled az adatátvitel hatékonyságát. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a beszélgetés során létrejöjjön a megértés és az elfogadás légköre.
5. Ellenőrizd, hogy megértettek
Ha átrágtátok magatokat egy összetett, szerteágazó, vagy nehéz témán, akkor a továbblépés előtt mindenképpen bizonyosodj meg róla, hogy a másik megértette a mondanivalódat. Ne menj tovább addig, amíg nincs 100%-os megértés, mert ez könnyen frusztrációt generálhat a másik félben, ráadásul blokkolja a következő információk befogadását is.
Ha elismételteted vele a saját szavaival (pl. a beosztottaddal, munkatársaddal stb.) mindazt, amiről beszéltetek, akkor nem csak csekkolod a megértés minőségét, hanem elősegítheted benne a tanulás és a memorizálás folyamatát is.
Ez a 10 aranyszabály szép és jó, de fabatkát sem érsz vele, ha nincsenek a kezedben azok a nyelvi eszközök és készségek, amikkel elindíthatsz egy kommunikációs ciklust.
Szóval, ha szeretnél angolul is magabiztosan, gördülékenyen és problémamentesen beszélni, akkor jelentkezz a Speak! Nyelviskola ingyenes szintfelmérőjére, és indulj el a beszédközpontú, kommunikatív nyelvtanulás útján. Minél előbb megteszed az első lépést, annál előbb leszel profi kommunikátor: