Miért jobb a nagycsoportos nyelvtanulás a többi módszernél?

Van 5 hamis mítosz a nagycsoportos nyelvtanulással kapcsolatban, ami miatt sokan inkább az egyéni, vagy a kiscsoportos nyelvtanulás mellett döntenek:

  1. Nem jut elég figyelem egy diákra.
  2. Nem kap elég megszólalási lehetőséget.
  3. Nem lehet személyre szabni számára a tanulást.
  4. Nincs lehetőség az egyéni célok figyelembevételére.
  5. A tanár nem tud elég visszacsatolást adni a diáknak, nem tud eleget törődni vele.

Most megmutatom, miért hamisak ezek a mítoszok + mondok még 3 ütős érvet arra, hogy a nagycsoportos nyelvtanulás miért veri az összes többi nyelvtanulási formát.

Miért jut több figyelem egy diákra egy nagycsoportban?

A nyelvtanulás hagyományos modelljében, a tanár kiáll az osztály/csoport elé és elmagyarázza, leadja az anyagot. Nincs rá pontos statisztikánk, de 20 év tanítási tapasztalata és a személyes megfigyeléseink alapján, az órák kb. 50-60%-a ilyen típusú tanári magyarázatokból áll.

Ez a gyakorlat a tanárokból előadót, a diákokból pedig nézőket csinál. A klasszikus nyelvtanulási modellben így attól lesz izgalmas az óra, ha a tanár jó showman és nem „szárazon” magyaráz, a diákok pedig jól szórakoznak.

De mégis milyen mennyiségű és minőségű odafigyelés várható el egy olyan kiscsoportban, iskolai osztályban, vagy magánórán, ahol a tanár a „színpadi szereplésre” fókuszál? Ahol a kommunikáció fentről lefelé tartó irányt vesz fel, és a diákok passzívan ülik végig az óra jelentős részét?

Nem a csoport méretén, hanem a tanár szerepfelfogásán múlik, hogy mennyi figyelem jut egy diákra.

Ha kiiktatjuk a felesleges elméleti magyarázatokat, a tanárok pedig lesétálnak a színpadról, tudatosan a „háttérbe” húzódnak, és edzőként, nem stand uposként tekintenek magukra, akkor az odafigyelésre jutó idő exponenciálisan megnő.

Mi a Speak!-ben pontosan ezt tesszük, és ezért érzik azt a 10-12 fős csoportokban tanuló diákjaink, hogy nem csak tanítják nekik az angolt, de meg is tanulják a nyelvet:

Nagyon tetszik, hogy az elméleti/nyelvtani rész nincs túlmagyarázva. Egyszerű, érthető és a sok gyakorlás alatt a java már az órán elsajátítható. A tanárunk segítőkész és kedves. Ebben a nyelviskolában érzem azt először, hogy nem csak tanítják nekem az angolt, hanem meg is tanulom, amiről órán beszélünk. Magabiztosabb lettem, mert van sikerélményem. Köszönöm!” (Schmidt Renáta)

csoportos-nyelvtanulas-2

Hogyan kaphat több megszólalási lehetőséget egy diák a nagycsoportban?

A magyar nyelvoktatás az elmúlt 25 évben nem ismerte fel, hogy angolul beszélni csak beszéd közben lehet megtanulni. Emiatt az elmulasztott felismerés miatt nem jutott el a felnőtt magyar társadalom 63%-a addig, hogy kérni tudjon egy pohár vizet angolul.

A beszédmentes nyelvtanulástól való félelem tehát teljesen reális, de a megszólalási lehetőség mennyisége nem csoportlétszám, hanem módszertan-függő.

Az iskolai angolórák, a hagyományos nyelviskolák kiscsoportjai, az egyéni, vagy online nyelvtanulás azért nem elég hatékony nyelvtanulási formák, mert elenyészően kevés kommunikációs teret engednek a diákoknak.

A klasszikus nyelvoktatás nem tudja elengedni a tankönyveket, teszteket, az unalmas és csontszáraz elméleti fejtegetéseket, ami a hagyományos, magyarázós tanárfelfogással együtt zéró lehetőséget ad a megszólalásra.

Mi éppen az ellenkezőjét csináljuk: az óráink 100%-a beszéd, és a tanáraink edzőként segítik a diákokat a szóbeli gyakorlás során. Nincsenek üresjáratok. Nincs kolostori csend. Nincs lehetőséged kikerülni a megszólalást. Sőt: muszáj kommunikálnod. (Arról nem is beszélve, hogy minél több csoporttárssal tudsz gyakorolni annál jobb, de erről később.)

„Sok-sok kifejezést tanultam a 60 óra alatt. Úgy érzem, az angol nyelvhasználatom kifejezetten javult. Teljesen gátlástalan lettem. Angol kihívásokkal teli jövőt kívánok magamnak. Sose volt jobb csoportom ezelőtt.” (Kiss Tamás)

„Az első tanfolyamom elvégzése után bátrabban mertem megszólalni angolul. Pár héttel azután, ahogy elkezdtem a tanfolyamot, külföldön is próbára tehettem, az angol tudásom. Meglepődtem, hogy mennyire választékosan tudtam beszélni négy hét tanfolyami tanulás után. Szeretném tovább folytatni az angol tanulást a Speak! Nyelviskolában.” (Nagy Zsuzsanna)

Személyre szabott tanulás? A nagycsoportban sincs akadálya

Először is tisztázni kellene, hogy mit értünk személyre szabottság alatt. Rugalmas időbeosztást? Egyéni módszertant? Vagy olyan extrákat, amik a személyes célok megvalósulását szolgálják? Vagy mindezt együttesen?

Kezdjük az elején. Az idő nagyúr, de a rugalmas időbeosztás („akkor teszem meg ezt, vagy azt, amikor éppen ráérek”) az élet kevés területén működik. A nyelvtanulásban pedig egyáltalán nem.

Egy tudatosan felépített, rendszerbe rakott „nyelvtanulási edzésterv” nélkül félő, hogy mindig lesz fontosabb, vagy sürgősebb dolgod a tanulásnál. Egyéni időbeosztással nem csak a folyamatosság vész el, hanem a motivációd is sérülhet, és magadon kívül nem támaszkodhatsz másra (pl. csoporttársak, fix tanár stb.) a tanulási folyamatban.

angol-tanfolyam-edzes

És akkor még nem is beszéltünk arról a láncreakcióról, ami az első kihagyott óra után indul el. Talán a Te életedben is volt olyan, hogy kihagytál egy egyetemi előadást, vagy edzést, ami után a második alkalmat is lemondtad („majd legközelebb elmegyek”), utána pedig már azért nem mentél el, mert cikinek érezted, hogy eddig nem voltál, vagy úgy gondoltad, hogy már le is maradtál.

Ha nem akarsz ilyen negatív spirálba kerülni, akkor az előre meghatározott keretek között zajló, rendszeres időközönként ismétlődő tanulást be kell építened az életedbe.

Kettő. Sok különböző nyelvtanulási módszer létezik, és nincs univerzális recept arra, hogy kinek mi jön be. Ha viszont az a célod, hogy megtanulj angolul kommunikálni, akkor 90%-os valószínűséggel a beszédközpontú nyelvtanulást kell választanod.

Meg lehet próbálkozni a hagyományos módszerekkel; ki lehet próbálni az online tanulást; kifizethetsz egy zsák pénzt magántanároknak, vagy jegyet válthatsz egy borsos árú „csodatanfolyamra”. Vagy visszatérhetsz ahhoz a módszerhez, ami egyszer már bevált, amikor gyerekként elsajátítottad a saját anyanyelvedet.

Végül az extrák. Na ez az első olyan ún. „személyre szabott” dolog, amit joggal vársz el egy nagycsoportos tanfolyamon is. És ez az, amit minden hozzánk járó diák megkap plusz gyakorlásban, odafigyelésben, törődésben, vagy extra szolgáltatásokban (pl. értés- és kiejtésjavító szeminárium, állásinterjú tréning, nyilvános szereplés szeminárium stb.).

A személyre szabottság nem a csoport méretétől függ, hanem a csoport/nyelviskola mögött álló rendszertől.

Nekünk pedig megvannak azok az intézményes eszközeink, amikkel az egyéni célok meg tudnak valósulni:

„A tanfolyamot főleg azért kezdtem el, hogy az állásinterjúk angol részénél megfeleljek. Több interjún vettem részt, és végül elnyertem egy pályázatot: a T-System-nél fogok dolgozni. Köszönöm a Speak! Nyelviskolának a sok segítséget.” (Zoli)

Hogyan tudod hatékonyabban elérni az egyéni céljaidat egy nagycsoportban, mint bárhol máshol?

Az egyéni fejlődésre fektetett figyelem abban az alapelvünkben nyilvánul meg, hogy minden csoportot igyekszünk homogenizálni. Ez azt jelenti, hogy azt szeretnénk, ha mindenki egy tudásszinten lenne a csoportban. Ebben segít a lézerpontos szintfelmérő, a bemutatóóra, illetve az angol tanfolyam kezdete után a tanáraink figyelő tekintete 🙂

Elő szokott fordulni, hogy egy-egy diák, miután ismét elkezd tanulni, gyorsabban halad, mint a társai, és több kihívást is elbírna, mint amit az adott szint jelent. Ilyen esetben mindig felmérjük, hogy valóban mehetne-e magasabb szintre az illető, és amennyiben igen, akkor ő onnan fogja folytatni a tanulást. Tehát mi senkit sem tartunk bent erőszakkal egy olyan csoportban, ami neki már nem elég. Mert ez sem szakmailag, sem emberileg nem lenne korrekt.

Az egyéni fejlődéshez elengedhetetlen, hogy megfelelő legyen a tanulási környezet, vagyis hogy a Te a veled egy szinten lévőkkel tanulj együtt.

Ami a személyes, „extra” és egyedi célokat illeti (nyelvvizsga, állásinterjú, szakmai angol stb.), a tanáraink mindig igyekeznek törődni ezekkel is, extra feladatok, plusz gyakorlás formájában. Mert elengedhetetlenül fontosnak tartjuk, hogy mindenkinek legyen célja, és minden célt komolyan veszünk.

„Sokkal biztosabban tudok beszélni váratlan helyzetekben is. Rengeteg hasznos szóval tudok többet és ezeket használni is tudom. Az órákat a tanárunk folyamatosan magas színvonalon tartja, a „csapat” azonos tudásszintjét és motiváltságát igyekszik mindig magasabbra emelni. Mostmár úgy gondolom, hogy a tudásommal nem kell „elbújnom” a tömegben, és ezt az elmúlt kurzusnak köszönhetem. ” (Kiss László)

„Nagyon tetszett a tanfolyam. Az idiómákat a hétköznapi beszélgetésekbe gond nélkül bele tudtam szőni. Ezek kifejezetten hasznosak egy-egy állásinterjú vagy prezentáció során. Sokkal magabiztosabban szólalok meg, valamint a szövegekben is jobban fogalmazok. Mivel egyre közelebb kerülök a felsőfokú, folyékony nyelvtudáshoz a választékos beszéd számomra elengedhetetlen. Köszönöm a segítséget Nektek!” (Székely Dénes)

„Úgy érzem, hogy egyre jobban haladok a kitűzött cél felé. Sokat nőtt a nyelvi magabiztosságom az angol kapcsán, erről szinte minden nap kapok visszaigazolást a munkahelyemen. Szintén jó dolog, hogy a kedvenc sorozataimat már gond nélkül tudom nézni angol felirattal, és lassan, de biztosan a felirat is elhagyható lesz. Nemrég részt vettem egy 4 napos szakmai tanfolyamon, amely 100%-ban angol nyelven zajlott. MINDENT értettem és aktívan részt tudtam venni az órákon, kérdéseket tettem fel, interaktív feladatokat oldottam meg stb. Az angoltanulás szempontjából hatalmas sikerélménynek könyveltem el a dolgot.” (Kollár Csaba)

csoportos-nyelvtanulas-1

Miért kaphatod meg egy nagycsoportban is a szükséges visszacsatolást és törődést?

Nem akarom túlragozni, hiszen a tanári szerepfelfogás, a személyre szabott tanulás és az egyéni célok megvalósítása kapcsán erről már sokat beszéltünk. De az intézményesített törődés mellett van még valami, ami verhetetlenné teszi a nagycsoportot: a társak jelenléte.

Mert nálunk nem csupán a tanárok, hanem a csoporttársaid is a Te személyes edzőpartnereid, akiktől a gyakorlás során folyamatos visszacsatolást kapsz. Máshogy nem is tudnánk tanítani, hiszen a sok feedback, az odafigyelés és a törődés nélkülözhetetlen a folyamatos és hatékony kommunikációhoz, aminek az elérésére létrehoztuk a Speak!-et:

 „Nagyon jókat hallottam, olvastam erről a nyelviskoláról és meg kell, hogy mondjam, mind igaz volt. Úgy érzem, hogy egy fantasztikus csoportba volt szerencsém kerülni és egy remek tanárunk volt Timi személyében. Mindig mindenben a segítségünkre volt. Az órák nagyon jó hangulatban teltek és feltöltődve mentem innen haza. Nem éreztem tehernek a nyelvtanulást, sokkal inkább egy kellemes elfoglaltságnak. Azt gondolom, nagyon sokat fejlődtem, amit szerettem volna a tanfolyam elején. A célomat, ha nem is teljes mértékben, de közel sikerült elérnem. Boldog állomásként fogom megőrizni ezt a csoportot az emlékezetemben.” (Kovács Gábor)

„Nagyon féltem a tanfolyamtól, gondoltam a korom miatt ki fognak nevetni. Igazán kellemesen csalódtam mindenben és mindenkiben. Már az első napon éreztem, hogy befogadtak és én is jól éreztem magam a többiekkel. Segítőkész tanárral találkoztam, ez elvette a lámpalázamat. Többet kaptam, mint amit vártam. Családias hangulat, segítőkészség jellemzi a tanárokat. Itt igazán minden a diákokért van, a tanulást, tudásfejlesztést szolgálja. Köszönöm. Öröm ide járni!” (Sipos Erzsébet)

+3 érv a nagycsoportos nyelvtanulás mellett

Most, hogy a nagycsoportos nyelvtanulás hamis mítoszait átadtuk a felejtésnek, mondok még 3 évet, ami után égető vágyat fogsz érezni, hogy beiratkozz egy nagycsoportos tanfolyamra:

Nagycsoport = nagy motiváció

Volt már olyan pillanat az életedben, amikor legszívesebben feladtad/abbahagytad volna, amit csináltál, de a társad miatt nem tetted? Kitartottál és „eveztél tovább”, mert nem akartad cserbenhagyni azokat, akikkel egy csónakban ültél?

Amikor 10-12 motivált, cél által vezérelt, kitartó ember összejön egy nagycsoportban, akkor szinte esélyed sincs kudarcot vallani. Egymást fogjátok húzni, átlendíteni a holtponton, támogatni a nehezebb időszakokban.

És minél többen vagytok, annál erősebb ez a felhajtóerő, és annál nagyobb valószínűséggel váltok egy 60 órás tanfolyamon összetartó, együttműködő, egymást építő csapattá.

Nagycsoport = több megértés

De nem csak motiváltabb leszel egy nagycsoportban, hanem előbb válhatsz profi kommunikátorrá is.

Szerinted mikor van nagyobb esélyed megérteni egy külföldit, aki az utca, és nem a tankönyvek angolját beszéli? Ha egyáltalán nem, vagy maximum egy ember kiejtését, akcentusát hallgatod, vagy ha 10-12 különböző beszédstílusra kell figyelned és reagálnod óráról-órára?

Egy nagycsoportban sokkal gyorsabban tud fejlődni a hallás utáni szövegértésed, amivel előbb válhatsz magabiztos, rutinos beszélővé, mintha csak a saját hangodat hallanád, vagy a tankönyvet bújnád.

csoport-music-nyelvtanulas

Nagycsoport = nagy buli

Mikor jobb egy buli? Ha 1-2 ember lézeng a tánctéren, Te pedig a falat támasztod egy korsó sörrel a kezedben, mert már attól elment a bulizástól való kedved, hogy őket nézted? Vagy akkor, ha sokan vagytok és közösen nyomjátok a kedvenc együttesetek/előadótok számára?

Egy nagycsoportban mindig több energia, életkedv és lendület van, mintha egyedül, vagy pár emberrel kell megosztanod a tanulás élményét. A jó nyelvtanfolyam olyan, mint egy rock koncert: akkor jó a buli, ha minél többen tombolnak a színpad előtt.

Az egyéni tanulásban, és a 2-3 fős kiscsoportokban mindig ott van az unalom veszélye, ami gyilkos hatással járhat a nyelvtanulás egészére nézve.

„Ezalatt a tíz hét alatt úgy érzem, sokkal többet tanultam, mint bármelyik másik nyelviskolában. A kifejezésekkel bővült a szókincsem, amit a munkám során alkalmazni is tudok, és ennek nagyon örülök. A csoportszellem is kellemes volt: jó volt olyan emberekkel együtt dolgozni, akik szintén szeretnének előrébb haladni, hogy elérjük a kitűzött célt.

Dorina is rendkívül segítőkész és lelkes, mindig segít, ha valamit nem értünk. Különösen azt szeretem benne, ha valaki úgy érzi, nem megy, biztatja, nem engedi, hogy feladja. Remélem, a továbbiakban is ilyen jól tudunk együtt haladni és Dorina segítségével elérjük a célt, amit kitűztünk. Örülök, hogy ide járhatok, mert végre nem az a fontos, hogy minél több pénzt legomboljanak rólunk, hanem megértsük, amit tanultunk.” (Nagy Mária Dorottya)

Ha Te is szeretnél hatékonyan, célratörően, vidáman, egy összetartó, egymást motiváló csoport tagjaként, és profi háttértámogatással angolul tanulni, akkor jelentkezz ingyenes szintfelmérőnkre és oktatási tanácsadásunkra, és próbáld ki 100% beszéd, 0% könyv módszerünket:

button

Share This