Milyen a bombabiztos angol szintfelmérő?

A szintfelmérő az első és legfontosabb lépés, amin a leendő diákjainknak át kell mennie. Nekünk és Neked is fontos, hogy pontos képet kapj arról, hogy épp hol tartasz a tanulásban, mik azok a szerkezetek, amiket már tudsz használni, és miket kell még gyakorolnod.

Miért tud többet a lézerpontos szintfelmérő a hagyományos szintfelmérőnél?

A Speak! szintfelmérője nem a klasszikus, négyválasztós, karikázós formát követi, mivel az ilyen szintfelmérőknél túlságosan nagy esély van arra, hogy a diák jól tippeli meg a helyes megoldást, és ezt a százalékot mi szeretnénk nullára csökkenteni. Mivel a mi szintfelmérőnk kifejtős jellegű, sokkal jobban megmutatja, hogy egy-egy diák mit tud, és mit nem tud használni.

Arra is rá szoktunk nézni, hogy a diák pontosan mennyit tanult eddig angolul, mivel ez is nagyban befolyásolhatja, hogy milyen szintre soroljuk be. Ha valaki például már 1000 órát tanult, akkor nagy esély van rá, hogy nem fog teljesen kezdő csoportba kerülni, még akkor sem, ha nagyon régen használta a nyelvet. Egy ilyen diáknál, amint megkezdi a tanulást, sok szerkezet és szó könnyedén elő fog jönni a múltból, és ezért valószínűleg nem lenne neki igazán kihívás egy teljesen kezdő csoport.

A szintfelmérő szóbeli nélkül félkarú óriás rabló

A szintfelmérő szóbeli része is nagyon fontos, amikor el akarjuk dönteni, hogy egy diákot milyen csoportba soroljunk. Egy kizárólag írásbelin alapuló szintfelmérő esetében nincs lehetőség a korrigálásra és nagy hibaszázalékkal tudjuk csak besorolni a diákokat az adott tudásszintekre. A rossz szintbesorolás pedig szétrobbanthat egy csoportot és derékba törheti az egész tanulási folyamatot.  

Hetente 4-5 alkalommal fordul elő, hogy egy-egy szintfelmérős írásbeli teljesítménye nem olyan jó, mint amit a szóbeli résznél nyújt, így viszont a szóbelinek köszönhetően magasabb szintre tudom besorolni.

Mindezek után azt gondolhatnánk, hogy a mi szintfelmérőnk gyakorlatilag bombabiztos, de ez korántsem igaz. Múlt héten kiderült számomra, hogy hogyan lehet befolyásolni az értékelést.

tippelgeto-szintfelmero-nem-oke

Hogyan cselezte ki az egyik diákunk a bombabiztos szintfelmérőt?

Egy új diákunk múlt héten kezdett el egy B 1-1-es tanfolyamot, és az első órája után a tanárában felmerült, hogy az illető magasabb szintű csoportba került, mint kellett volna. Ezt természetesen jelezte is, és az erre szakosodott csapatunk egyeztetett egy találkozót a diákkal, hogy ránézzenek, valóban túl magas-e neki ez a szint.

Fontosnak tartjuk, hogy foglalkozzunk ezzel, mert általában „itt szokott elmenni a meccs”. Folyamatosan figyelemmel kísérjük, hogy egy-egy diák hogy halad, hogy adott esetben túl kevés, vagy túl sok-e neki a szint, amin éppen tanul. Csak így biztosíthatjuk azt, hogy minden egyes diákunk haladjon a célja felé, és megkapja a megfelelő segítséget.

Az illető diákkal folytatott beszélgetés után – ami során rákérdeztem arra az öt-hat szerkezetre, amik elengedhetetlenek ahhoz, hogy valaki B 1-1-es szinten tanuljon – világossá vált számomra, hogy A 2-2-es csoportba kellett volna kerülnie. Ha ez akkor ilyen egyértelmű volt számomra, akkor mégis hogyan fordulhatott elő, hogy B 1-1-be került?

A szintfelmérő nem vizsga és nem érdemes „csalni” rajta

A válasz nagyon egyszerű: a diák felkészült a szintfelmérőre. Ő maga mondta, el, hogy sok szerkezetet átismételt, mielőtt eljött a szintfelmérőre, és ezért amit ott és akkor nyújtott, az nem a valódi tudását tükrözte. Ezek után rá is néztem arra, amit akkor írt, és az alapján én magam is B 1-1-re soroltam volna be. A diákunk most már A 2-2-es szinten tanul, és örül a megoldásnak, mivel ő is érezte, hogy a B 1-1 sok neki.

A történet tanulsága egyrészt az, hogy nincs értelme felkészülni a szintfelmérőre, mivel nem fogunk valós képet kapni a tudásodról. A szintfelmérő nem vizsga, nincs „rossz”, vagy „jó eredmény”. Nem az a célunk, hogy a szintfelmérő során ítéletet mondjunk fölötted, hanem az, hogy olyan szintre osszunk be, ahonnan a lehető legtöbbet és a lehető leggyorsabban tudsz fejlődni.

Plusz hála a második checkpoint-unknak (vagyis annak, hogy a tanár is nagy figyelmet fordít arra, hogy kifigyelje, kinek túl sok vagy túl kevés az adott szint), mindenképp ki fog derülni, ha első körben magasabb szintre soroltunk be, vagy, ha nagyobb terhelést is elbírnál. 

Úgy gondolom, hogy máshol nem fordítanak erre ekkora figyelmet, ami nem oké. A Speak!-ben viszont mindig nagyon örülök, amikor a diákjaink, akiknek magasabb/alacsonyabb szintet javaslunk, hálásak a megoldásért, és értékelik, hogy a tanfolyam elkezdése után sem engedjük el a kezüket.

Ha Te is szeretnél egy olyan nyelviskolában tanulni, ahol az első lépéstől az utolsóig odafigyelnek rád és a haladásodra, akkor próbáld ki kötelezettségek nélkül ingyenes és lézerpontos szintfelmérőnket:

button

pető-zsanett

Pető Zsanett, a Speak! Nyelviskola szolgáltatási vezetője

Share This