Az eltűnt szintfelmérő nyomában – Miért fontos, hogy résen legyen egy angol nyelviskola?

A Speak! angol nyelviskola blogján sokszor olvashattatok már kemény véleményt a „hagyományos” nyelviskolákról. Sokszor elmondtuk, hogy mit gondolunk a nyelvoktatási rendszerről és azokról az intézményekről, amelyek akár két évtizede változatlan módszertannal tanítanak minden eredmény nélkül. Őszintén elmondtuk a véleményünket és nem rejtettük véka alá, hogy pedagógiai, módszertani szempontból mit gondolunk arról, ami ma Magyarországon „nyelvtanítás” címszó alatt zajlik. De minden szakmai érvnél többet mond el egy személyes történet. Ma egy ilyen, true story, vagyis igaz történet következik, amelyet egy diákunk osztott meg velünk az eltűnt angol szintfelmérőről. Tarts velünk, ha kíváncsi vagy rá hol és hogyan találtuk meg, és ha szeretnéd megtudni, hogy miért fontos, hogy résen legyen egy angol nyelviskola?

angol-nyelviskola-szintfelmérő

Pár hete még a megfelelő angol nyelviskola után kutattam az interneten. A Google az elsők közt dobta fel lehetőségként azt a nyelviskolát, amelyről szó lesz. A weboldalra kattintva mosolygó fiatalokat és hatalmas újévi kedvezményeket találtam. Tetszett, amit az oldalon láttam/olvastam, és hogy a nyelviskola Budapest egyik jó környékén és könnyen megközelíthető helyen van, ezért eldöntöttem, hogy a „saját szememmel is megnézem” magamnak a helyet.

Ebben a nyelviskolában a jelentkezésre alapvetően két féle lehetőséget biztosítanak: személyesen vagy online. Picit furcsálltam, hogy szintfelmérő nélkül is be lehet iratkozni, de mivel a honlapon volt egy ingyenesen kitöltető szintfelmérő –biztos, ami biztos- én azért éltem a lehetőséggel és kitöltöttem. Az 50 kérdésből álló, tippelgetős teszt kitöltése után kissé meglepődve láttam, hogy az eredményeim alapján (31 pont) „középfokú nyelvvizsga-előkészítő” szintű csoportba soroltak be. Elgondolkodtam: vajon hogyan lehetséges ez, amikor mindössze 4 hónapja tanulok angolul?

Gondoltam egyet és ugyanitt kitöltöttem egy spanyol szintfelmérőt is. (A nyelviskola nem csak angolt, hanem más nyelveket, németet, franciát, spanyolt, olaszt stb. is tanít.) Soha életemben, egyetlen percet sem tanultam spanyolul, a teszt alapján a nyelviskola mégis rögtön középhaladó szintet javasolt nekem. Ez meggyőzött arról, hogy nem biztos, hogy jó helyen járok.

A nyelviskolába végül nem iratkoztam be és nem tudom, hogy milyen ott a tanítás színvonala, de a szintfelmérőkkel kapcsolatban fontos és érdekes tapasztalattal gazdagodtam. Megtanultam, hogy fontos, hogy egyáltalán legyen, és valós képet mutasson a tudásomról.”

Ezt a megtörtént esetet nem azért közöltük, hogy bárkit is pellengérre állítsunk, vagy megbélyegezzünk – ezért sem közöljük a szóban forgó nyelviskola nevét. Miért? Mert ennél sokkal fontosabb az, hogy ez a probléma rendszerszintű és általános. Időszerű lenne feltenni a kérdést: vajon a rossz módszertannal összeállított szintfelmérők mennyiben felelősek azért, hogy ilyen kevesen jutnak el Magyarországon a magabiztos nyelvtudásig?

A Speak! angol nyelviskola válasza az, hogy nagyon is. Ha lemondunk a szintfelmérőről, mint lehetőségről, vagy rosszul élünk vele, akkor a sikeres nyelvtanulás egyik alapvető feltételét iktatjuk ki a rendszerből. Azzal, hogy nem határozzuk meg tűpontosan a diákok tudásszintjét, már eleve hátrányból indulunk a nyelvtanításban. Vakon és süketen tapogatózunk majd egy olyan szobában, ahol egyébként villanyt is lehetne gyújtani. Lustaságból, kényelemből, nemtörődömségből eleve meg se próbáljuk megtalálni a kapcsolót, vagy „keresgetjük” ugyan, de minden meggyőződés nélkül, alibiből.

Tehát, ha az a kérdés, hogy mikor legyen résen egy angol nyelviskola, a válasz az, hogy már a startvonal előtt. Mert mindent elronthat, ha rossz a kiindulópont. Ha eleve rossz szinten kezdjük el a tanítást, akkor jönnek elő a magyar nyelvoktatási rendszer tipikus problémái. (Figyelj, ez lehet, hogy neked is ismerős lesz).

Lesznek olyan, akik számára túl gyors, másoknak túl lassú lesz a tempó. Valaki halálra fogja magát unni a tanfolyam óráin, mások vért izzadva sem tudják felvenni a ritmust. A rossz, vagy hiányzó szintfelmérő valakinél visszafejlődéshez, másnál teljes motivációvesztéshez, frusztrációhoz is vezethet, ezt pedig egy magára valamit is adó angol nyelviskola nem engedheti meg magának.

angol-nyelviskola-szintfelmérő

De nem mindegy, hogy milyen szintfelmérőt alkalmazunk a diákok tudásszintjének meghatározására. Ahogy a történetből is kiderült, a tippelgetős, karikázós, feleletválasztós szintfelmérő egy dolgot tud mérni pontosan: hogy mennyire szerencsés kézzel tippelsz, karikázol, vagy böksz rá a jó megoldásra. A nyelvtanulás viszont nem lottósorsolás: az aktív, kommunikációképes nyelvtudás megszerzése nem szerencse kérdése. Ha komolyan vesszük önmagunkat, mint angol nyelviskolát, akkor nem bízhatjuk a vak véletlenre azt, hogy milyen csoportba osztjuk be a diákokat.

A Speak! angol nyelviskola ezért nem alkalmazza a máshol bevett gyakorlatnak számító feleletválasztós módszert. Látjuk, hogy hova vezet az, ha a „sors erőire” és nem a diák valódi tudására van bízva a nyelvtudás szintjének meghatározása és a megfelelő csoportbeosztás elkészítése.

Lehet, hogy sokak számára ijesztő a Speak! angol nyelviskola által képviselt lézerpontos angol szintfelmérő. De higgyétek el, ahhoz, hogy meg tudjatok tanulni angolul nekünk pontosan tudnunk kell mi az, amit tudtok és mi az, amit esetleg nem. Nem azért használjuk a kifejtős válaszadás módszerét, hogy megszívassunk titeket, hanem azért, hogy pontos képet alkothassunk a tudásotokról. Mert csak így tudunk felelősséget vállalni értetek, vagyis azért, hogy abba a csoportba kerüljetek, amely számotokra a legnagyobb fejlődési lehetőséget biztosítja.

A nyelvtudás a lézerpontos angol szintfelmérő kitöltésénél kezdődik. Ha készen állsz arra, hogy belenézz a tükörbe és a valós tudásodat lásd benne, akkor találkozunk a Speak! angol nyelviskola ingyenes szintfelmérőjén és oktatási tanácsadásán. Ha nem, nincs harag. Egy biztos: mi várni fogunk rád.

Share This