Miért nem működik az az angol nyelvtanfolyam, amiben túl sok „túl” van?
Egy angol nyelvtanfolyam sikeressége és hatékonysága mindig pengeélen táncol. Képzelj magad elé két 6 méteres oszlopot, amit csak egy vékony, alig fél talp szélességű kötél köt össze. Az egyik oszlop jelképezi a kiindulási pontot, a másik pedig a célt, ahová egy 60 órás angol nyelvtanfolyam alatt el szeretnél jutni. Megvan? Szuper. Akkor most képzeld el, hogy a tanárod egy profi artista, Te pedig az a növendék vagy, akit most tanítanak meg a kötéltánc rejtelmeire. A csoporttársaiddal együtt, libasorban haladtok a mindössze 5 centis kötélen, alattatok a tátongó mélység. Aztán valaki/valami kibillen az egyensúlyából, és a többiekkel együtt, Te is belezuhansz a sötétlő semmibe. Mi történt? Mitől zuhant a mélybe ez az angol nyelvtanfolyam? Mikor és miért vétheti el a kötéltáncos a következő lépést? És miért nem működik az az angol nyelvtanfolyam, amiben túl sok „túl” van?
A sikeres angol nyelvtanfolyam képlete egy bonyolult, több ismeretlenes egyenlet. Ha Te is legalább annyit szenvedtél a középiskolában a matekkal, mint én, akkor elég róla annyit mondani, hogy nehéz megoldani. Kell hozzá rutin és nem árt ismerni az alapelveket. Én most az utóbbiról szeretnék beszélni.
Azt a kérdést tettük fel a bevezetőben, hogy miért zuhanhat le arról a képzeletbeli kötélről az egész angol nyelvtanfolyam a mélybe. Az egyensúlyvesztésnek –több ismeretlenes egyenletről lévén szó – több oka is lehet. Nem mindig jelentkeznek egyszerre, de ha legalább 2-3 tétel ott van a rendszerben, akkor minden borulhat.
Íme 19 ok, ami egy egész csoportot leránthat a mélybe (kb. 2 percnyi gondolkodási idő után szedtem össze a listát, ami kb. a végtelenségig bővíthető lenne):
- Túl nagy csoport.
- Túl kicsi csoport.
- Túlságosan különböző tudásszintű diák a csoportban.
- Túl gyors tanulási tempó.
- Túl lassú tanulási tempó.
- Túl sok hiányzás.
- Túl sok tanárváltás.
- Túl sok ismétlés.
- Túl kevés ismétlés.
- Túl gyenge tananyag.
- Túl „erős” néhány diák a többiekhez képest.
- Túl „gyenge” néhány diák a többiekhez képest.
- Túl sok házi feladat.
- Túl kevés házi feladat.
- Túl kevés gyakorlás.
- Túl sok elmélet.
- Túl kevés elmélet.
- Túl erős tananyag.
- Túl kevés beszéd.
Ebből a 19 tételes listából már 1 elem is bőven elég ahhoz, hogy egy egész angol nyelvtanfolyam zátonyra fusson. Pengeél? Pengeél a javából.
Ha egy angol nyelvtanfolyam túl sok „túlt” tartalmaz, akkor vállalhatatlanul nagyra nő a zuhanás kockázata és nem tudunk biztonságosan átjuttatni egy 10-14 fős csoportot A-ból B-be.
Milyen biztosítóköteleket csatolhatunk magunkra, hogy a minimálisra csökkentsük az egy angol nyelvtanfolyamra jutó „túlok” számát?
- Lézerpontos angol szintfelmérő, amivel csak azonos tudásszintű diákok kerülhetnek egy csoportba.
- Folyamatos profilozás, amivel észlelni tudjuk, ha egy diáknak túl sok, vagy túl kevés az anyag; túl gyors, vagy túl lassú a tempó stb.
- Ideális csoportlétszám, amivel kiküszöbölhetjük a káoszt, de megelőzhetjük az unalmat, és a lehető legtöbbet profitálhatnak a diákok egymás tudásából és nyelvhasználatából (pl. kiejtésbeli különbségek).
- Sok beszéd és gyakorlatias nyelvtanozás, amivel a leghatékonyabban tudjuk fejleszteni a diákok kommunikációs képességeit. (Ezt hívjuk mi 100% beszéd, 0% könyv módszernek).
- Megfelelő mennyiségű gyakorlás és házi feladat. Ez egy kulcsfontosságú tényező, mert ezen múlik, hogy az órák melósak lesznek, de nem unalmasak, a házi feladat pedig nem nyomasztó teher, hanem egy könnyű levezetés a napi edzés után.
Az elmúlt 2-2,5 év tapasztalatai alapján elmondhatjuk, hogy ezekkel a „biztosítókötelekkel” 98%-ban sikerült egyensúlyt teremtenünk és elkerülnünk azt, hogy az angol nyelvtanfolyam diákostul, tanárostul, mindenestül együtt a mélybe zuhanjon.
Szeretnéd kipróbálni milyen érzés egy olyan angol nyelvtanfolyam óráira járni, ami biztonságban átvezet a kötélen? Akkor jelentkezz ingyenes és lézerpontos szintfelmérőnkre, és indulj el a beszédközpontú nyelvtanulás útján: